Nummer på fordonen

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Grip
Medlem

Nummer på fordonen

Inlägg av Grip » 17 december 2011, 12:42

Är lite nyfiken på hur numreringen av fordon går till i sverige.
Nu är de inte serie nummer jag tänker på utan dom enhets/förbandsnummer man ibland kan se på stridsvagnarna.
Tyvär hittade jag inga stillbilder när jag sökte men några olika nummer kan ses i de här klippet http://www.youtube.com/watch?v=xyq6s8hrl4A.
Här värkar alla vagnar till höra 9XX serien av vagnar. Min tolkning skulle ju bli att första siffran är kompani andra siffran pluton och tredje vagn stämmer de eller är jag helt fel ute?
Är detta endast fredstida märkning eller "permanta" samt finns de fler igenkännings tecken på vagnarna?

Hur är de med stridsfordon 90 finns liknande märkning på vagnarna där?
Hur är de med armens övriga fordon har dom några förbandsnummer/märken?

Mvh
Grip

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Nummer på fordonen

Inlägg av MD650 » 18 december 2011, 16:13

Det finns ingen formell fastställd metod.
Det är mer vanligt att mna "märker" vagnar med anropssignal.
Men det är som du säger att nummerserien brukar vara komp-plut-grupp.
:)

VJ5
Medlem

Inlägg av VJ5 » 18 december 2011, 20:57

MD650 skrev:Det finns ingen formell fastställd metod.
Det är mer vanligt att mna "märker" vagnar med anropssignal.
Men det är som du säger att nummerserien brukar vara komp-plut-grupp.
Ett svenskt stridsfordonsnummer har ingenting att göra med komp-plut-grupp att göra. Detta fordonsnummer var vagnens och ingenting annat. Precis som MD650 säger klistrades det på (eller målades, eventuellt fasta skyltar) vagnens anropssignal på fordonet. Detta för att förbandsinstruktörerna som följde/dömde övningarna skulle veta vilket fordon de pratade om.
Strv 104 våren 1991.jpg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 december 2011, 21:17

VJ5 skrev: Ett svenskt stridsfordonsnummer har ingenting att göra med komp-plut-grupp att göra.
Dock har vissa förband nåt GU-år anammat den numreringen.
Men, som sagt, anropssignaler är mer vedertaget.

VJ5
Medlem

Inlägg av VJ5 » 18 december 2011, 22:52

MD650 skrev:
VJ5 skrev: Ett svenskt stridsfordonsnummer har ingenting att göra med komp-plut-grupp att göra.
Dock har vissa förband nåt GU-år anammat den numreringen.
Men, som sagt, anropssignaler är mer vedertaget.
Jag tycker detta är mycket intressant. Kan du förklara närmare vad du menar med att vissa förband har anammat denna numrering. Vagnens fordonsmarkering följde vagnen och var ett individuellet nummer, hur kunde då GU-kompaniet med någon logisk numrering använda sig av dessa fordonsnummer och då som grupp-plutonsbeteckning? Hos tyskarna visste man att vagnen med beteckningen 301 på tornsidan var plutch-vagnen i 3.plut..., men hos oss?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 december 2011, 08:31

VJ5 skrev: Jag tycker detta är mycket intressant. Kan du förklara närmare vad du menar med att vissa förband har anammat denna numrering. Vagnens fordonsmarkering följde vagnen och var ett individuellet nummer, hur kunde då GU-kompaniet med någon logisk numrering använda sig av dessa fordonsnummer och då som grupp-plutonsbeteckning? Hos tyskarna visste man att vagnen med beteckningen 301 på tornsidan var plutch-vagnen i 3.plut..., men hos oss?
Jag är otydlig.
Jag talar inte om registreringsnumret t.ex. 122xxx för strv 122 eller 141xxx för stri 90 utan samma system som t.ex. tyskarna använde.
Det var vissa krigskompch når GU-år som numrerade sin vagnar med besiffring på tornet enl. det tyska systemet.
Det är bl.a. det som syns i klippet som visas tidigare i detta inlägg.
Men det var inte så vanligt. Det vanliga var ju att märka vagnarna med anropsignaler.

Skriv svar