Vikingatida Jullekar

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Vikingatida Jullekar

Inlägg av karlfredrik » 6 oktober 2011, 15:33

Julenslekar var syrkeprov, vighetslekar och färdighetsprövningar. Männen deltog i samtliga lekar,kvinnorna bara i de två sistnamnda.
Den finaste halmen utgjorde underlag för jullekarna,vilka ej sällan utmynnade i muntra och lustfylda övningar mellan man och kvinna
.
skriver Lars Magnar Enoksen , i Djur och natur i fornnordisk mytologi, Falun 1998 sid 151.
Mitt intryck av sagorna har varit att jullekarna var en sorts våldsamma bollspel där flera dödades. Dödandet kunde naturligtvis vara1200-talets sätt att göra berättelsen mera spännande (Jämför exempelvis "Morden i Midsommer" TV med dagens verklighet i England)

Vad finns för flera källor till jullekarna?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: Vikingatida Jullekar

Inlägg av Fredrik Andersson » 6 oktober 2011, 17:57

Var har du hittat uppgifterna om "dödsboll"? Jag har aldrig hört talas om detta vilket givetvis inte betyder att de inte fanns eller till och med var vanligt förekommande.

Att man tävlade i vapenlekar och i olika former att pröva sina krafter mot varandra anser jag mig ha fått bekräftat från många håll. Bland annat från Enoksen som du själv hänvisar till.

Annars var väl "att dricka jul" en ganska populär och utbredd tävlingsgren... :wink:
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

karlfredrik
Medlem

Re: Vikingatida Jullekar

Inlägg av karlfredrik » 11 oktober 2011, 10:01

HORDS OCH HOLMBRÖDERNAS SAGA

Kolerim sände bud till männen på Botn att de skulle hålla bol!spel och hornskavelekar samman på Sand. Det ville de gärna. Så påbörjades lekarna och fortsatte till fram över julen. Det gick oftast illa för bottningarna, för Kolgrim ställde det så att strandinga blev de starkaste och låg i överhand Mycket med skor slet bottningarna då de måste vandra fram och åter i ett, och oxhudarna måste tillskäras till nya skor. Man trodde att Kolgrim ville veta hur det varit med oxarnas försvinnande och att det var därför han anordnat lekarna. Han menade sig också känna igen oxhuden i deras skotyg, så de vart kallade oxakarlama. Åter fick de en hård lek, och när de kom hem talade de om att de blev rätt illa åtgångna nu och att de borde sluta att komma till spelen.
Ytterligare en saga talar om dödsoffer,jag har tyvärr glömt att notera vilken

Skriv svar