Sovjet och Nordens motståndsrörelser

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
frejs väpnare
Medlem

Sovjet och Nordens motståndsrörelser

Inlägg av frejs väpnare » 10 juni 2011, 11:41

Jag har läst ett antal redogörelser för samarbetet mellan SOE, OSS och Danmarks och Norges motståndsrörelser, inklusive taktiska/strategiska resonemang om sabotage eller inte sabotage. Det finns även redogörelser för de taktiska/strategiska diskussionerna mellan de kommunistiskt färgade motståndsrörelserna och de ”borgerliga”.
Men – jag har inte hittat någon litteratur om samarbete/diskussioner mellan de kommuniska motståndsrörelserna i Norden och Sovjetunionen.

Finns det någon forskning om det samarbetet, Sovjets uttryckliga önskemål, ev agenter insmugglade under kriget, vapenleveranser etc?

Tacksam för alla tips, men mest för de som är skrivna på de språk jag behärskar, dvs svenska/nodiska och engelska.

Stefan
Medlem

Re: Sovjet och Nordens motståndsrörelser

Inlägg av Stefan » 12 juni 2011, 11:01

Sovjet hade iaf en del partisaner i Finland. Mera av "desanter" och infiltratör typ än inhemska finnar. men de fanns.
För ett par år sedan fanns här bla några foton där en sådan desant avrättades.
Och dessa gav sig inte nödvändigtvis i första hand på de tyska soldaterna. Finska soldater och civila dög mycket bra de också... :(

MINST en spion i Sverige vet man också att det fanns.

Om de hade samarbete med kommunistiska motståndsrörelserna i Norge och Danmark? DET är en bra fråga... Rimligt sett hade de det, men belägg och vittnesmål?

Jag sekunderar din fråga, och väntar med spänning på inlägg. :)

Skriv svar