antikomministiska gerillarörelser

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av sonderling » 5 april 2011, 12:39

Jag satt och funderade på en sak. Det är ju vanligt att gerilla grupper asocieras med vänstern.
Fast under kalla kriget fanns ju en del höger gerillor.
Men just nu kommer jag bara på ett par, typ:

Contras i Nicaragua, Unita i Angola och Muhajjedin i Afghanistan.
Ja så fanns det ju flera grupper bakom järnridån men dessa känner inte jag till så mycket om.

Är det nån som har en lista eller kan komma på några fler?

Sonderling

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av Kapten_Gars » 5 april 2011, 13:13

Du hade Renamo i Mocambique, Hmong folket i Laos och Röda Khmererna i kamboja som förvisso var vänster själva men kom att bekriga vietnams kommunister efter invasionen.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av Giancarlo » 5 april 2011, 14:07

Kapten_Gars skrev:Du hade Renamo i Mocambique, Hmong folket i Laos och Röda Khmererna i kamboja som förvisso var vänster själva men kom att bekriga vietnams kommunister efter invasionen.
Röda khmererna var ju verkligen kommunister så jag skulle knappast kalla dem för antikommunister. De hette ju egentligen Kampucheas Kommunistparti. Smeknamnet "les khmers rouges" hade landets Kung Norodom Sihanouk hittat på. De var allierade med Kina medan Vietnam var allierade med Sovjetunionen, de var på ett sätt ett symtom på konflikten mellan de två länderna.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av frejs väpnare » 6 april 2011, 02:24

Alla de där paramilitära förbanden i Syd- och Centralamerika är i princip antikommunistiska gerillarörelser. "Den som inte är med oss är mot oss, och därmedmhar jag rätt att döda dem."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av varjag » 6 april 2011, 03:26

Ja så fanns det ju flera grupper bakom järnridån
''Skogsbröderna'' ..........

http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Brothers

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av sonderling » 7 april 2011, 07:59

varjag skrev:
Ja så fanns det ju flera grupper bakom järnridån
''Skogsbröderna'' ..........

http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Brothers

Varjag
Ja just det skogsbröderna är ett facinerande gäng.

Fanns det inte flera grupper som hade sitt ursprung i de enheter som tyskarna satte upp.

Typ. Ukraina och andra ställen. (Det är nån 20 år gammal artikel som skramlar omkring i hjärnan om grupper med namn som RONA eller PONA nått sånt. )

Sonderling

PS. jag hade missat att tråden besvarats. Ibland verkar inte det där automat meddelandet funka för det är inte första gången jag råkat ut för det.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av pandersson2 » 7 april 2011, 08:32

Sonderling,

det är nog att göra det alltför lätt för sig om man tror att gerillarörelserna i Baltikum hade sin grund i de enheter som stred på tysk sida. I Litauen, där gerillan var starkast, fanns det få enheter som stridits på tysk sida då tyskarna inte vågade mobilisera befolkningen. Gerillan i Litauen slogs först mot tyskarna och sedan mot ryssarna.

I Lettland så låg nog främst grunden till gerillarörelsen i de män som flydde till skogs för att undvika den tyska allmäna mobiliseringen. Det var först senare som det tillkom folk, främst desertörer, från dem som stridit på tyska sidan. I Lettland hade därtill gerillarörelsen en helt annan karaktär, där var det främst mindre grupper som strävade efter att överleva. Det var bara en minoritet som aktivt slogs mot kommunismen, de flesta försökte bara gömmas sig för att slippa det kommunistiska oket. Även här tror jag att den ryska mobiliseringen av alla män spelade stor roll till att männen hellre gick till skogs än att registrera sig och därmed skcikas in i armen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av sonderling » 7 april 2011, 09:23

Ja förlåt jag ser att det blir ett olyckligt syftningsfel där.
Fanns det inte flera grupper som hade sitt ursprung i de enheter som tyskarna satte upp.
Jag menar inte alls några baltiska grupper utan tänkte främst på Ukraina och Vitryssland.
Som sagt det är nått jag läste för länge sedan om "nån" eller "några" grupper som skulle ha sitt urpsrung i de av tyskarna uppsatta enheter som efter kriget fortsatte kampen. (tror det var en artikel i nån anglosaxisk krigstidning?)
Dessa skulle även ha inbegripit tyskar som så att säga blev akterseglade när fronten försvann bakom dem.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 april 2011, 13:27

I Angola har du väl även FNLA.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av NIL » 7 april 2011, 14:34

Frågan är inte så enkel som den kan tyckas vara vid en ytlig betraktelse, en regimkritisk rörelse behöver nödvändigtvis inte vara antikommunistisk enbart för att den sittande regeringen anför sig vara av den böjelsen.
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av varjag » 7 april 2011, 22:52


Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av Giancarlo » 8 april 2011, 00:14

NIL skrev:Frågan är inte så enkel som den kan tyckas vara vid en ytlig betraktelse, en regimkritisk rörelse behöver nödvändigtvis inte vara antikommunistisk enbart för att den sittande regeringen anför sig vara av den böjelsen.
Förvisso korrekt, men under Kalla Kriget var man ofta tvungen att välja sida beroende på vem som kunde tänka sig stödja ens rörelse. Många befrielserörelser började som "nationella rörelser" som hade en slags cath-all-ambition att ena befolkningen och frigöra landet från kolonialism eller diktatur. Men när rörelsen etablerats så blev det viktigt att få stöd från omvärlden och därmed fick man välja block och ofta kom en ideologisk omvälvningen av rörelsen med detta beroende på vilket block som valts.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av Lasse » 8 april 2011, 10:40

Kanske Stay-Behind rörelsen i Sverige förtjänar att nämnas. Nu blev ju de aldrig direkt aktiva eftersom dels den sovjetiska invasionen aldrig kom och dels därför att rörelsen avslöjades ganska så tidigt. Non the less ska de väl (vad jag minns ur huvudet) ha genomfört ett antal "övningar" (vad de nu innebar) ute i Stockholms skärgård kring Dalarö. Bland personalen fanns flertalet föredetta SS-Frivilliga och Finlandsfrivilliga svenskar.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av spett » 8 april 2011, 14:39

Glöm inte Tibet

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: antikomministiska gerillarörelser

Inlägg av LasseMaja » 8 april 2011, 19:56

Giancarlo skrev:Många befrielserörelser började som "nationella rörelser" som hade en slags cath-all-ambition att ena befolkningen och frigöra landet från kolonialism eller diktatur. Men när rörelsen etablerats så blev det viktigt att få stöd från omvärlden och därmed fick man välja block och ofta kom en ideologisk omvälvningen av rörelsen med detta beroende på vilket block som valts.
Precis, många rörelser som betraktas som "kommunistiska" var inte alls detta ifrån början utan man blev det utifrån omvärldens stöd. (regimen kanske stöddes av västvärlden så man kunde bara få sina vapen ifrån öst) FARC skall ju ursprunligen även varit liberalt och den kubanska motståndsrörelsen var till ganska liten del kommunistisk innan man hamnade i det storpolitiska spelet.

Skriv svar