Mobtider
Mobtider
Är det någon som har uppgifter om mobtider på de Infbrig som hade krigsuppgifter i Skåne på 1950-talet? Vad jag vet lär IB26 haft 36 timmar.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Mobtider
Kan inte Milo S. Men här i Ö hade brigaderna inga fasta mobtider, utan det fanns snabbmobiliserande kompanier. Långsammast brukade underhållsbataljonerna vara med 72 timmars slutmobtid. 36 timmar verkar helt normalt för en skyttebataljon eller t o m 24 tim för en särskilt prioriterad bataljon.
Snabbmobiliserade förband (S-förb) hade materielen förrådställd gruppvis. Övriga hade materielen materielslagsvis, varvid den vid mob måste fördelas på grupper och plutoner o s v. S-förband var vidare "lokalrekryterade", men det var ett grovt mått och avsåg bosatt inom eget milo.
Snabbmobiliserade förband (S-förb) hade materielen förrådställd gruppvis. Övriga hade materielen materielslagsvis, varvid den vid mob måste fördelas på grupper och plutoner o s v. S-förband var vidare "lokalrekryterade", men det var ett grovt mått och avsåg bosatt inom eget milo.
Var det även så under 50-talet?Stellan Bojerud skrev:Kan inte Milo S. Men här i Ö hade brigaderna inga fasta mobtider, utan det fanns snabbmobiliserande kompanier. Långsammast brukade underhållsbataljonerna vara med 72 timmars slutmobtid. 36 timmar verkar helt normalt för en skyttebataljon eller t o m 24 tim för en särskilt prioriterad bataljon.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vet inte säkert, men antar att det var så. Mina uppgifter är 60-tal och framåt. Parentetiskt: Vi hade förband med 12 timmars slutmobtid!
Jag har fått en uppfattning att före -60 så var mobtiderna längre.Stellan Bojerud skrev: Parentetiskt: Vi hade förband med 12 timmars slutmobtid!
Minnesbilden från -70 och främst -80 är det du beskriver.
Vilka förband låg på 12 h? (Värn-/lvförband)
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
12 tim slutmobtid: Värnkomp Flygfält.
Ok.Stellan Bojerud skrev:12 tim slutmobtid: Värnkomp Flygfält.
VJ5 skrev:Är det någon som har uppgifter om mobtider på de Infbrig som hade krigsuppgifter i Skåne på 1950-talet? Vad jag vet lär IB26 haft 36 timmar.
Lite axplock genom 50-talet rörande IB26:
1951-54:
HQ 36 tim
I. Skbat 60 tim
II. Skbat 72 Tim
III. Skbat 36 tim
UH-Grupp 48 tim
Kompaniförband som Special, pansarvärn, lv och Ing 48 tim
1954-60:
HQ 36 tim
I. Skbat 48 tim
II. Skbat 60 Tim
III. Skbat 36 tim
UH-Grupp 48 tim
Kompaniförband som Special, pansarvärn, lv och Ing 48 tim
1960-?:
HQ 36 tim
I. Skbat 48 tim
II. Skbat 36 Tim
III. Skbat 36 tim
UH-Grupp 48 tim
Kompaniförband som Tgrk, pansarvärn, lv och Ing 48 tim
Stormkanonkompani 84 tim
Ibland slår det mig att jag tycker att 48 h är mycket, för att inte tala om 60 h.
Men det är ju bara två dygn.
Att vara färdigmobad på två dygn måste räknas som snabbt.

Men det är ju bara två dygn.
Att vara färdigmobad på två dygn måste räknas som snabbt.
Ja färdigmobad på 36 eller 48h är snabbt. Det hade varit mycket intressant och sett om hela systemet hade fungerat. Det är, s.a.s., rejält med människor som ska åka kors och tvärs inom landet på väldigt kort tid.
Jag antar att hur stor förberedelse som han göras, alltså hur mycket viktig personal som hunnits med att förberedas, förvarning om inställning m.m. skulle fälla avgörandet för hela mobilisationen.
Jag antar att hur stor förberedelse som han göras, alltså hur mycket viktig personal som hunnits med att förberedas, förvarning om inställning m.m. skulle fälla avgörandet för hela mobilisationen.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Resandeströmmarna gick att hantera i vart fall när det inte var någon fientlig påverkan på transportsystemen. Det visade 9 april 1940 då Sverige i all hemlighet genomförde A-mob. Trots att denna av sekretesskäl gjordes medelst brevinkallerser, klarades mobiliseringen av inom 72 timmar.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Resandeströmmarna gick att hantera i vart fall när det inte var någon fientlig påverkan på transportsystemen. Det visade 9 april 1940 då Sverige i all hemlighet genomförde A-mob. Trots att denna av sekretesskäl gjordes medelst brevinkallerser, klarades mobiliseringen av inom 72 timmar.
Fast stämmer verkligen 72timmar och var det en fullständig A-mob?Stellan Bojerud skrev:Resandeströmmarna gick att hantera i vart fall när det inte var någon fientlig påverkan på transportsystemen. Det visade 9 april 1940 då Sverige i all hemlighet genomförde A-mob. Trots att denna av sekretesskäl gjordes medelst brevinkallerser, klarades mobiliseringen av inom 72 timmar.
Drygt en vecka för mobilisering och då fanns redan cirka 1 ½ fördelning redan mobiliserad. Åtminstone om man läser Arvid Cronenbergs uppsats "Krigsfall Tyskland" som återfinns i boken "Urladdning".