Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 28 februari 2012, 23:57

:lol:
Viktor Lima skrev:...den något paranoida "Anfall mot Sverige" samt hemvärnsdyrkande "Slaget om Gävle".
Något - understatment of the year - Gävleboken, eller menar du Gävlebocken - får du elda på lite om, har ingen aning om den boken.
Viktor Lima skrev:...kvinnliga agenter med uppgift att förföra svensk militär nyckelpersonal
Skicka hit hustrun skall jag göra en säkerhetskontroll :wink:

MVH

Hans

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Viktor Lima » 29 februari 2012, 08:26

Ursäkta OT - "Slaget om Gävle" är från tidigt 90-tal och handlar om ett sovjetiskt (eller är det ryskt?) strategiskt överfall på Sverige med fokus på striderna i Gävle. En förstärkt luftburen bataljon landsätts i Gävletrakten och slår snabbt Gästrikebrigadens enda mobiliserade bataljon. Som tur är så är den lokala hemvärnskretsen inte att leka med och påbörjar snabbt befrielsekriget medelst prickskyttar, illegala 20 mm PV-gevär samt pilbågar. Ryssarna får det inte lätt och kapitulerar inför övermakten. Boken är skriven under pseudonymen "Thol Andersson" som jag bedömer är en person med hyfsat goda kunskaper som invasionsförsvaret på lägre nivå, FO/HV-krets/brigadskyttebataljon. Författaren har också rent organisatoriskt/materiellt goda kunskaper om motståndaren, även om han konstant underskattar deras förmåga. Tyvärr spårar boken ur då författaren ägnar sig åt "hemvärnsdyrkan" av samma modell som Tom Clancy´s dyrkan av amerikansk militär förmåga. Hemvärnssoldaterna är elitsoldater som lyckas med den ena militära bedriften efter den andra och har ständigt ett ess i rockärmen, medans ryssarna efter inledande framgångar övergår till att vara oflexibla kommunister som ständigt ligger efter i OODA-loopen. Dessutom kryddas framställningen med lite myter typ tavelförsäljning, men också en "sleeper" i form av regemementschefens(har jag för mig..) fru som efter ett på ytan lyckligt äktenskap mördar honom iskymningsläget.

Även om den kanske inte kan klassas som stor litteratur så är detta verkligen rekommenderad läsning för alla som är intresserade av denna tråd och kontrafaktisk historia kring vårt invasionsförsvar. Vi snackar invasionsförsvarsnostalgi, militäraction i svensk miljö samt många drag på smilbanden. Lite kult helt enkelt....

/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 29 februari 2012, 09:54

Viktor Lima skrev:"Slaget om Gävle"
Tack, låter som något jag skulle uppskatta på en sandstrand med en kall öl.

Författare: Tohl Andersson
Förlag: Ekerlids
Bandtyp: Inbunden
Språk: Svenska Utgiven: 199509
Antal sidor: 322
Upplaga: 1, Vikt i gram: 672
ISBN10: 9188594432
ISBN13: 9789188594433

Men den verkar stört omöjlig att få tag i - har någon något tips om var man kan hitta en?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Rickard » 4 mars 2012, 09:52

Viktor Lima skrev:Dokumenten i fråga är hemliga varvid en prövning kommer ske innan jag får tillgång till dem. Då pratar vi säkert april/maj. Sitter någon inne på några ärendebeteckningar/datum motsv. förutom titel så underlättar det efterforskningarna.
Jag tittade igenom domarna i tingsrätten kring tryckfrihetsåtalet i ämnet, men där nämndes inte mer än att rapporterna internt hade namnen "Sovjetunionens militära sabotageverksamhet" och "Tavelförsäljare m. m. - säkerhetshotande verksamhet mot FV-anläggningar och personal". Sannolikt år 1985.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Ornellaia » 5 mars 2012, 09:03

Hans skrev:
Viktor Lima skrev:"Slaget om Gävle"
Tack, låter som något jag skulle uppskatta på en sandstrand med en kall öl.

Författare: Tohl Andersson
Förlag: Ekerlids
Bandtyp: Inbunden
Språk: Svenska Utgiven: 199509
Antal sidor: 322
Upplaga: 1, Vikt i gram: 672
ISBN10: 9188594432
ISBN13: 9789188594433

Men den verkar stört omöjlig att få tag i - har någon något tips om var man kan hitta en?

MVH

Hans
I lördags höll jag i ett ex när jag befann mig på Rönells Antikvariat i Stockholm. Dock så köpte jag inte boken så den borde stå kvar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 5 mars 2012, 14:09

Ornellaia skrev:Rönells Antikvariat
Tack.
Rönnells Antikvariat skrev:Hej och tack för förfrågan. Tyvärr har vi inte den sökta boken.

Vänliga hälsningar
Rönnells Antikvariat
Den verkar ha hunnit bli såld.

MVH

Hans

Charlie boy
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 maj 2008, 13:51

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Charlie boy » 5 mars 2012, 16:55

Vet inte om denna varit uppe i tråden men ganska intressant läsning i ämnet

http://sandarnegubben.blogspot.com/2009 ... mment-form

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av tryggve » 5 mars 2012, 19:25

Hans skrev: Ungefär som vid militära operationer menar du? :wink:

Sorry, kunde inte låta bli :oops:

MVH

Hans
Heh. :-)
Men frågan är om likvidationer ger bättre resultat när det gäller att förlama samhället än andra saker som att t ex slå ut el eller vattenförsörjning. Eller mobförråd. Det borde ge mer "bang for the bucks".

Min egen känsla är att tanken på likvidationer som de t ex i "operation Garbo" mer är tankespöken är något som man faktiskt planerade från Östhåll.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Ornellaia » 10 mars 2012, 17:27

Hans skrev:
Ornellaia skrev:Rönells Antikvariat
Tack.
Rönnells Antikvariat skrev:Hej och tack för förfrågan. Tyvärr har vi inte den sökta boken.

Vänliga hälsningar
Rönnells Antikvariat
Den verkar ha hunnit bli såld.

MVH

Hans
De tittade nog inte utan sökte bara i sina datasytem... Jag var tillbaka idag och köpte boken. Ser fram mot lite härlig svensk action!

Torbjörn Jerlerup
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:40

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Torbjörn Jerlerup » 8 maj 2012, 20:13

Jag har inte läst hela denna tråden så jag vet inte om det varit uppe. Men det finns en intressant parallell från tiden före första världskriget. Då pratades det mycket om "ryska hantverkare" som var spioner. Även de besökte officerare, inte flygvapenofficerare dock. :-)

Det var en hel del skriverier om dem i Sverige och Norge för 100-110 år sen. Jag har inte sett någon utredning om myten stämde, eller om det var en myt att tsar-Ryssland skickade spioner hit som hantverkare.

/torbjörn

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Hans » 8 maj 2012, 21:50

Välkommen.

Sågfilare.

viewtopic.php?t=12110

MVH

Hans

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Probos » 30 maj 2012, 15:48

Det förekommer tydligen varianter av detta fortfarande. I det här fallet så är förstås uppdragsgivarna andra än på 80-talet.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 227541.svd

"Håkan Buskhe vill inte spekulera i vilka som kan ligga bakom ”uppvaktningen” och läckorna till schweizisk press. Men SvD erfar från andra källor, som vill vara anonyma, att utländska studenter har synts och fotograferats i anslutning till var viktiga personer inom Saab har sina bostäder. Intresset gäller också tekniker och vilka fritidsintressen dessa har.
"
En alternativ förklaring är också paranoia att man är övervakad och så försöker man hitta tecken som bevisar sin teori.
All information finns liksom inte med här, hur kan han veta att det är utländska studenter? Om man vet så måste man förstås ta tagit reda på detta, kontraspionage?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Urban » 1 juni 2012, 14:08

Tja, vissa företag och det de sysslar med är ju mer intressanta ur ren industrispionagesynvinkel än andra. SÄPO är den enhet som sysslar med att försöka hålla koll på detta så bör ju vara de som varit inblandade. Exempelvis Ericsson är ett sådant och andra hightech firmor.

Anekdot: För ett par år sedan var en tjänsteman på SÄPO på det företag jag jobbar för att informera ang. detta med industrispionage och tog upp tecken på att man var under observation samt detta med att ledas in på att bli spion, frivilligt eller via utpressning. Han nämnde även fall som tydligen skett samt visade upp foton av olika sätt man fångat på bild, ex detta med spionkameror. Såg ganska sent 80-tal ut på människorna dock och spionen ifråga var ryss.

Frågan om detta med terrorism togs också upp och enligt killen så brukar USA kontakta SÄPO med att de ska kolla upp en person om det förekommer ex. tecken i e-mail osv på att man kan vara sympatisör för vissa terroristklassade grupper.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Viktor Lima » 19 september 2016, 08:45


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Polska tavelförsäljare - myt eller verklighet?

Inlägg av Amund » 24 september 2016, 15:58

Tack Viktor Lima för den informationen. Om det nu är som det står i artikeln så är det belysande hur stor spridning en osann historia kan få hos allmänheten. Det kusligaste är ändå att en stor lögn kan löna sig - ingen rök utan eld tänker man…

Angående trådens ämne så har det ju börjat om igen nu i sommar. Har hört om en hel del riktad kartläggning, hot och spionobservationer på senaste tiden. I följande länk:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbo ... ra-sverige
Kan man läsa om allt från ryssar som hotat officerare på krogen till ”fordon med en massa antenner”. Om man vill få mig att tro att det ryska spioneriet nyligen har ökat kraftigt i Sverige så känns allt tal om synliga antenner bara sååååå 1900-talet – skulle ryssarna år 2016 behöva en massa stora iögonfallande antenner för att bedriva spioneri är de kanske inte så farliga trots allt. :)

Skriv svar