Kalla Kriget och Sverige

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Joen
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 april 2002, 17:18
Ort: Lund, Sverige
Kontakt:

Kalla Kriget och Sverige

Inlägg av Joen » 13 april 2002, 17:25

Hallå!

Jag håller på med ett faktaarbete i skolan, och kom fram till att detta kanske kunde vara ett bra ställe att söka fakta på. Jag undrar om ni vet något speciellt som hände, kanske mellan Sverige och Ryssland, eller kanske till och med mellan Sverige och NATO under tiden mellan 1946 och 1989?

Jag syftar på saker som U137, men lite mer okända saker (eller lika kända, om det finns några), där Sverige var inblandat. Jag har hört om något med ljud-bangar på ryska skepp, någon av er kanske vet något mer om detta?

All information är mycket uppskattad! :)

Joen

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 april 2002, 17:47

Lite kort fakta hämtad ur Militära Fakta med totalförsvarsfakta 1985-1986:

Incidenter 1984
Kränkningar i luften - 24
Kränkningar till sjöss (övervattensfartyg) - 2
Genomfart av territorialvatten utan föranmälan - 30

Jag vet inte men jag antar att merparten av dessa händelser var begångna av sojvjetiska fartyg/flygplan.

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Kränkningar

Inlägg av Battler » 15 april 2002, 17:35

Nato kränkte flitigt också, vill minnas att när spaningsplanet SR-71 utförde spaningsflygningar över Östersjön flög man inom svenskt territorium någonstans vid Fårö-Gotland. SR-71'an var rätt punktlig så svenska flygvapnet passade på att ligga i luften och lurpassa. Lyckades vid ett tillfälle "låsa radarn" på SR-71'an och fick ett tag senare bekräftelse på bedriften av USA's flygvapen.

MVH

Skriv svar