romerska legioner på gotland

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

romerska legioner på gotland

Inlägg av kentauer » 20 september 2010, 15:20

Man måste nog vara väldigt försiktig när man utalar sig om något som alla anser som nonsens,,,MEN...
läste för en tid sedan i Illustreras vetenskap, att under en arkeologis utgrävning på gotland,när dom höll på att gräva ut en gammal gotlänsk fornborg, Att under denna fornborg.fanns det även ett ytterligare lager av tidigare bebyggelse,
dom hade tydligen funnit intakta välarbetade stengolv( som enligt utsaga inte fanns för än sen vikingatid,och då först och främst i tidiga kyrkor) som men andra fynd omkring ( benbitar kolbitar mm) kunde datera
till år 10-15.som inte det räckte fann dom små mithras amuletter som hade en viss likhet med våran tors hammare,
vidare gamalt romerska lod mm.Om man spekulerar i detta på nyktertvis, så kan man tänka ,ja handeln med germanerna
och oss svear var otroligt omfattand.Och jaaaa visst,,, kan alla dom fynden komma via hadel via Rhengränsen till germanerna och vidare upp till oss.men att hitta ett fynd av vad dom tror är delar av taktegel där det finns en liten stämpel med,,LEGIO XVIII och ett vildsvin, Det fick denna docent att leka med tanken.
Att kan det vara så att vissa legonärer som överlevde vurus bakhåll i Teutoburgerskogen år 9. var så fyllda av skam och rädsla för att ta sig tillbaka till rom,Och i stället bege sig norrut,,upp över kelterna område att kanske till sist hamna på gotland,Och kanske försöka lev ett romersk liv,med handel mm???

enligt docentens utsaga så skulle det inte vara helt omöjligt
.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av von Adler » 20 september 2010, 15:30

Krigsfångar sålda som trälar förefaller mig mer troligt.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av kentauer » 20 september 2010, 16:18

jaa det är mycket möjligt,,,men fortfarande förstår jag inte fyndet med takteglet??
Var inte Varus på väg emot ett vinterläger när katastrofen inräffade?? kan dom ha haft med sig en viss mängd taktegel från sommar lägret som skulle användas på nytt för återuppbyggnas av prefektens boningshus?
I sådana fall varför hittas sådana tegel bitar på gotland..

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av von Adler » 21 september 2010, 13:01

Handel lär ju ha skett på Belgien och södra Nederländerna, där romarna sedan länge var väl etablerade. Kanske köptes takteglet in där efter att en träl berättat om hur bra det var? Tror knappast att Varus drog runt med taktegel eller tegelskagare i armén.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av Valdemar Sappi » 21 september 2010, 13:38

Många nordbor tog jobb som yrkessoldater i romerska hären, för att sedan resa hem. Så att kunskapen att göra tegel fanns på Gotland är inte ett dugg märkligt.
Men legioner? Nej släpp det spåret...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av Hans » 21 september 2010, 13:45

von Adler skrev:Tror knappast att Varus drog runt med taktegel eller tegelskagare i armén.
Sakfrågan har jag inga synpunkter på men legionerna hade faktiskt (ibland?) tegelslagare med sig. Kanske främst för befästningar och i samband med belägringar?

The Romans made use of fired bricks, and the Roman legions, which operated mobile kilns, introduced bricks to many parts of the empire.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brick

MVH

Hans

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av kentauer » 21 september 2010, 16:42

jaa jag vet inte ,Tanken är kittlande i allafall, För vad vet vi igentligen???

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av kentauer » 21 september 2010, 21:08

Roman bricks are often stamped with the mark of the legion that supervised their production

där har vi det...märket men legionens tecken...
skulle bara fattas att dom skulle gräva fram den legio XVIII aquila ,,Som aldrig blev återfunnen,
där emot hittade germannicus år 12-14 både sjuttonde och nittonde legionens standarn dels i offerlunden samt hos en germans hövding,,,men legio XVIII aquila återfanns aldrig...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av B Hellqvist » 21 september 2010, 21:40

Låter som en självklarhet... Alla vägar på Gotland leder ju till Roma! :P

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av NIL » 22 september 2010, 09:18

Kan vara så enkelt som att någon har besökt Legionens överskottslager och köpt på sig några begagnade gjutformar för tegel och fått med sig lite estetiska skavanker på köpet.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av B Hellqvist » 22 september 2010, 12:55

kentauer skrev:enligt docentens utsaga så skulle det inte vara helt omöjligt.
Inte omöjligt, men är det sannolikt? Snarare någon form av importgods eller souvenir. Tegel började inte användas i Sverige förrän på 1100-talet, om jag inte misstar mig, så en tegelpanna kunde vara nog så märklig.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av kentauer » 22 september 2010, 15:47

ja håller fullständig med en del av er,,,det är just därför jag inleder min artikel med,,,
(Man måste nog vara väldigt försiktig när man utalar sig om något som alla anser som nonsens)..
men tycker det ändå är värt att ta upp här på forumet...Jag tror oxå på att div fynd kan härleda till hadel,byte mm
Men det jag menar är att det är ganska fantastiska saker som kommer upp ur jorden emellanåt,,Och i bland kan man fråga sig,,om all historia är rätt ned skriven...att det absolut måste vara si eller så,,,kanske att dessa fynd kan få (iallafall mig) att kanske fundera lite mer om andra möjligheter,,,
Ta bara det exemplet med Heinrich Schliemann, många skakade på huvudet åt honom & kallade honom knäppgök,när han sa att han kanske hade hittat staden Troja .....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av B Hellqvist » 22 september 2010, 18:51

Sannolikheten för att deserterade romerska legionärer tagit sig till Gotland för att där bygga ett tegelbruk och bränna takpannor märkta med deras gamla legions namn förefaller vara extremt liten. Det finns enklare och mer troliga förklaringar.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av Covendor » 22 september 2010, 22:01

kentauer skrev:skulle bara fattas att dom skulle gräva fram den legio XVIII aquila ,,Som aldrig blev återfunnen,
där emot hittade germannicus år 12-14 både sjuttonde och nittonde legionens standarn dels i offerlunden samt hos en germans hövding,,,men legio XVIII aquila återfanns aldrig...
Aningens UÄ, men tråden handlar ju trots allt om XVIII legionen. Var har du läst om ovanstående? Av wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Legio_XVIII) får man intrycket att alla tre örnar återbördades.

Om jag varit arkeolog och hittat någonting med med en stämpel tillhörande en romersk legion i svensk jord så hade jag nog blivit mycket glad :)

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Re: romerska legioner på gotland

Inlägg av kentauer » 23 september 2010, 17:54

B Hellqvist skrev:Var har du läst om ovanstående?
Jag citerade bara, Vad en av arkeologerna utalade sig om i Illustreras vetenskap, precis innan artikelen var slut.
Tror han härlede från Dio cassius

Skriv svar