Fler städer med samma vallgrav som Göteborg?
Fler städer med samma vallgrav som Göteborg?
Ja, som topic låter, finns det fler städer runt om i Europa (världen?) som har en bevarad vallgrav likt den i Göteborg, alltså en sågtandad sådan?
Re: Fler städer med samma vallgrav som Göteborg?
Nu vet jag inte riktigt om det är vad du söker, men du kan ju i.a.f. kolla Kristianstad, Landskrona och Köpenhamn.
Ah, såg att även Köpenhamn hade sådana vallgravar. Finns det fler?Simon_HBG skrev:Nu vet jag inte riktigt om det är vad du söker, men du kan ju i.a.f. kolla Kristianstad, Landskrona och Köpenhamn.
Kristianstad och Landskrona har inga sådana vad jag kan se?
Jag har ofta hört över senare år att det skall finnas likheter med Batavia, Jakarta, men då tror jag att de menar att det i Batavia fanns diverse kanaler. På kartor verkar inte alls murarna vara likadana.
Hur är det med Malmö? Är alla försvarsverk borta? finns det ingen vallgrav längre? *Tittar på kartan* Där finns åtminstone en hästsko av vatten runt centrum.
Hur är det med Malmö? Är alla försvarsverk borta? finns det ingen vallgrav längre? *Tittar på kartan* Där finns åtminstone en hästsko av vatten runt centrum.
Visst finns det rester av en sådan valllgrav i Kristianstad, uppe i norra delen.1772 skrev: Ah, såg att även Köpenhamn hade sådana vallgravar. Finns det fler?
Kristianstad och Landskrona har inga sådana vad jag kan se?
Efter vad jag hört så är Gbg en kopia av Jakarta, byggt av samma holländare. Vet ej hur väl det stämmer med verkligheten dock.
-
uggelguggel
- Ny medlem
Ja det är sant. holländska arkitekter hyrdes in till byggandet av Göteborg och eftersom holländarna va lite överallt under 1600-talet och de byggde upp jakarta på ungefär samma sätt. även i Amsterdam ska man kunna se spår efter samma tankesätt i byggandet och kanalerna. tiden älskade ju rutnätet och fästningsaktigt.