U-137

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

U-137

Inlägg av Mats » 13 april 2002, 15:21

Falskspel om sovjetisk u-båt (Artikel från SvD)

U 137 var en världsnyhet i tio dygn. För svenska folket blev det första beviset på intrång och startskottet för elva års ubåtsjakt efter gäckande inkräktare. Än i dag finns en svensk ubåtsdebatt med troende och tvivlare.
Klart är i alla fall att det var klockan 19.57 den 27 oktober 1981 som ubåten gick på grund mitt inne i svenskt militärt skyddsområde.
När svenska flottan, först 15 timmar efter grundstötningen, gick ombord på U 137 började ljugandet. Det tyskklingande "U-boot U 137" som ryssarna skrev ner i ett svenskt anteckningsblock var bara ett kodnamn. I de svensk-ryska ubåtssamtal som genomfördes 1992-94 framkom att den riktiga beteckningen på ubåten var S 363.

Felnavigering eller inte?
Ryssarna skyllde på att utrustningen var ur funktion och man trott sig vara 100 km söderut. Men de svensk-ryska ubåtssamtalen 1992-95 visade att minst fem av navigationssystemen ombord fungerat.
Ubåtens kapten A M Gustjin löpte gatlopp inför tv-kamerorna när han togs till förhör på en svensk torpedbåt. Men han hade inte befälet på S 363.
Även efter grundstötningen förekom indikationer på andra främmande ubåtar i området. Att S 363 hade någon form av spionuppdrag är den svenska slutsatsen, men om den opererade ensam eller med andra ubåtar är oklart. Vid några av de kränkningar av Sverige som konstaterats som säkra fanns både miniubåtar och likadana Whiskey-ubåtar som S 363 på svenskt vatten. Ryssland har långt senare bekräftat att de verkligen haft miniubåtar med sabotageförband i Östersjömarinen.

Kärnvapen eller inte?
Dagen innan ubåten släpptes ut fällde statsminister Thorbjörn Fälldin bomben: "enligt de undersökningar som vi företagit är den sovjetiska ubåten med stor sannolikhet bestyckad med kärnvapen".
På presskonferensen blev det knäpptyst, en fälld knappnål hade kunnat höras. Skämten om "Whiskey on the rocks" frös till is.
Veckorna efteråt ifrågasattes Försvarets forskningsanstalts mätning, inte kunde väl en sådan gammal skorv ha atomtorpeder, taktiska kärnvapen?
Men i dag vet vi att S 363 ingick "i första linjen med permanent beredskap", enligt en sovjetisk kommissionsrapport. Ubåten var visserligen byggd 1957 men hade moderniserats så sent som 1980 och var, enligt senare ryska uppgifter, ute på sin första "stridsuppgift". 1995 års svenska kommission bekräftade bedömningen att kärnvapen fanns ombord.

Sedan 1997 vet vi också mer om Warszawapaktens angreppsplaner för Norden. Kring 1981 tränades uteslutande angrepp mot Västeuropa.
Fynd i östtyska arkiv visar att pakten i en manöver 1980 satte in 320 taktiska kärnvapen i den första anfallsvågen.
Att östsidans egna soldater och sjömän skulle dö i atomkriget var inget hinder, de egna förlusterna beräknades till 30-40 procent 1983.

Sådana fakta - kända först senare - visar på allvaret under de tio dagar som skakade Sverige. Den svenska statsledningen agerade under hård press. Sovjet krävde att få hämta hem ubåten.
Svenskt kustartilleri, örlogsfartyg och attackplan var ögonblick från att öppna eld om supermakten Sovjets fritagningsförband fortsatt in över territorialvattengränsen.

Svenska planer på att borda S 363 övergavs när dess kärnvapnen blev kända i en mindre krets.
Man höll andan och S 363 kunde dras loss den 6 november 1981 och eskorteras hem av den sovjetiska flottstyrkan.
Sovjetiske viceamiralen Kalinin tog emot S 363 och signalerade över radion till den svenska flottan:
"På återseende".

Hur ser ni på denna incident? Tror ni att det var en felnavigering? Om inte, vad hade U-båten för uppgift. Är det nån som var med när detta hände och kan komma med andra uppgifter? Jag vet inte om det är en skröna men jag har hört uppgifter om att man inte gav klartecken från högre ort att öppna eld när man hade en misstänkt u-båt på kornet.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 13 april 2002, 18:36

Tror jag det var en felnavigering?

Om inte sovjeterna avsåg att med pukor och trumpeter segla rakt upp på ett skär och fastna, så måste det väl ha varit en felnavigering. En felnavigering på flera hundra meter...

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 16 april 2002, 00:08

Jag vet inte om det är en skröna men jag har hört uppgifter om att man inte gav klartecken från högre ort att öppna eld när man hade en misstänkt u-båt på kornet.
Det stämmer. Det var inte Flottan som bestämde om hur hårt man skulle gå fram.

Vid ett flertal tillfällen så var man säker på att man vid flottan kunde få upp ubåten till ytan men det var alltid på regeringsnivå som besluten togs.

Istället fick man order om att kasta sjunkbomer på ett SK betryggande avstånd, där man hade för avsikt att inte skada ubåten utan bara skaka om den och om möjligt mota ut den från svensk vatten.

Möjligen var man rädd för vilka konsekvenser det skulle föra med isg att få upp en till ytan.

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

---

Inlägg av Matte » 20 april 2002, 13:30

Så nära krig har Sverige inte varit på länge!
Den ryska undsättningsstyrka som skulle hämta u-137 kom så nära att eldledningsradarn ute i karlskrona skärgård mållåste på fartygen.

Personligen tror jag att det var en medveten felnavigering. Sovjetunionen var en stormakt som kunde göra lite som de ville med sin lillepluttgranne Sverige. Vad innebar grundstötningen för Sovjet - nej just det nästan ingenting förutom några diplomatiska protester.
Sovjet fungerade inte som en väststat och det kan mycket väl tänkas att man helt enkelt ville testa den Svenska beredskapen.

Ombord på ubåten fanns för övrigt kartor över Blekinges skärgård i skala 1:20 000. Svenska marinen använder skala 1:50 000... :P

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 26 april 2002, 16:02

Har ni besökt ubåten, av samma typ som U-137, som står vid Djurgården i Stockholm? (Den fanns där för några år sen i alla fall). DET är ingen felnavigering, utan någon köpte den efter Sovjets fall och gjorde den till museum (en strålande idé!)

Det var en CHOCK att besöka den! Den ser precis ut som en WW2-ubåt i amerikanska filmer. Rör, kranar och kablar överallt. Och den är så hemskt liten! En gång rakt igenom hela båten. Midskepps finns köket, dvs en vanlig vit köksspis på ena sidan om gången. På andra sidan finns skeppets enda toalettstol. Och hela ubåten är alltså så smal att kocken praktiskt taget kan sitta på dass och röra i kastrullen samtidigt!

Och den tjänstgjorde i långa uppdrag på Atlanten ända till Sammanbrottet! Tänk er två-årig sovjetisk värnplikt ombord på den! Tänk att de stoppade kärnvapentorpeder i såna skrothögar!

Pumpkin
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 april 2002, 01:13
Ort: Sverige

Inlägg av Pumpkin » 26 april 2002, 16:05

En intressant sak är att INGEN östeuropé (polacker, tjecker, balter, ryssar) jag talat med har känt till U-137's grundstötning när jag frågat. En berättade t.o.m. att han besökt U-137-museet i Stockholm, utan att förstå att en sån hade gått på grund här! Censuren bakom järnridån var nog stenhård om den här Sovjetiska fadesen.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Ubåten på Djurgården

Inlägg av Hans Rosenberg » 26 april 2002, 16:06

Tyvärr finns den ubåten inte kvar längre; jag har för mig att skönhetsrådet ansåg att den förfulade staden. Om jag inte minns fel flyttades den till något sommarland eller dylikt.

Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Inlägg av Zebulon » 26 april 2002, 16:20

Var det inte Bert Karlsson som köpte in den till Skara sommarland? Vill minnas att en polare tjatade om att han sett den där för många år sedan, vet dock inte om den är kvar...

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 26 april 2002, 18:06

Hej!

U-194 har legat i Kalmar i två somrar...var ombord häromåret och reagerade på samma vis som Pumpkin. Inget paradis att tjänstgöra på direkt...

Mvh Petter

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 27 april 2002, 10:38

Jag har varit i ubåten på skara och kan också intyga att den var fruktansvärt liten inuti med tanke på dess yttermått , ingen höjdare för 1.91m lång wreezig.

Hur gick det för ubåtskaptenen egentligen , hamnade han inte i fängelse i Sovjet eller var det bara rykten.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

U - 137

Inlägg av varjag » 27 april 2002, 13:42

Tack Mats for ditt inlagg i denna sorgliga historia.
Felnavigering: nehej, saa daaliga ar inte ryska navigationsskolor!
Arende; vet ej - men gissar paa laggning av - eller vittjande av -
sonomaterial.
Fartygschefen; smilande sovjetikus - hemligholl att ombord och over
hans auktoritet, fanns en kommendor - vars order han lydde.
Svenska forhorsledare; i traditionen 'oster undfallande' - begrep inte
ens att dom forhorde en 'underlydande'.
FRA; Vad Gjorde Dom?
Det var uppenbart med 2 jagare och en bogserbaat p.v.t. haveriplat-
sen morgonen efter - att Sovjetiska marinledningen,LAANGT innan den
svenska - visste vad som hade hant och forberedde aktion.
VAd gjorde FRA?
Analyserade krypton? Latt, daa innehaallet i U-137's signaler maaste
ha varit ganska entydiga.
Eller INGET ALLS?
Under dom 15 timmarna som ubaaten stod paa grund maaste det ha
varit en ganska intensiv signaltrafik mellan den och dess bas.
Innan Arans och Hjaltarnas Folk upptackte intraanget fraagar man sig
vartill milliarderna till svensk signalspaning- egentligen hade gaatt?
Eller var det ett trick?
Eller var det saa, att vaar egen beramade signalspaning - blev alarm-
erade av NATO (usch!) som hade en battre overvakning av vi sjalva
giddes med?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 april 2002, 14:29

Eftersom jag inte ens var född 1981 så missade jag chansen att få uppleva händelsen. :( Min åsikt om felnavigering eller inte är ungefär som Pers, det är klart att de felnavigerade om man kör upp på ett skär. Men att de egentligen skulle befunnit sig 100 km söderut är ju löjligt. I ett sådant läge som Sverige befann sig i skulle det inte suttit fel att vara medlem i NATO, för att kunna få stöd för en bordning av ubåten. Att Sverige var fegt kan jag till viss del förstå eftersom det skulle varit ganska onödigt att starta ett större krig i värsta fall.

/Johan

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 10 maj 2002, 10:47

Jag tänkte bara lägga mig i och berätta ett litet rykte jag hört under min lumpar period. Det påstods att U-137 hade använt sig av en kortvågs radio och larmat om att man gått på grund. Man hade tydligen "ringt" en så kallad "vän" på svensk mark. Den vännen skall sedan ha kontaktat den sovjetiska ambasaden för vidare befodran till Östersjö flottan. Allt detta för att komma förbi svensk/nato signalspaning. Man letade inte direkt efter signaler ifrån så små apparater. En annan sak som jag inte tror är helt omöjlig är ju den att för bara några år sedan så kunde man hitta telefon kiosker lite var stans i skärgården. Det finns ensådan än idag ute på ett skär i stockholms skärgård. Den står rakt upp och ned på en liten sten häll med en brygga. Skäret är ungefär 5 meter brett. Jag kan se det framför mig. Kamrat Kapten beodrar löjtnant Molotov att sätta sig i gummi flotten och sticka iväg och ringa hem... :lol:

Micke

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 10 maj 2002, 11:33

Jag har också varit ombord på en u-båt av samma typ som U-137. Den låg i Norrköping, bor 2-3 mil utanför så det var nära. Den låg i vattnet och plaskade men nu är den borta :cry: Trångt var det men väldigt skojigt för mig :D :D

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

-

Inlägg av Sarvi » 10 maj 2002, 12:46

varjag skrev: FRA; Vad Gjorde Dom?
Det var uppenbart med 2 jagare och en bogserbaat p.v.t. haveriplatsen morgonen efter - att Sovjetiska marinledningen,LAANGT innan den svenska - visste vad som hade hant och forberedde aktion.
VAd gjorde FRA?
Analyserade krypton? Latt, daa innehaallet i U-137's signaler maaste ha varit ganska entydiga.
Du vet uppenbarligen inte ett jota om signalspaning, militär kryptoteknik och telekrig. "Lätt" my ass. Dagens (eller 80-talets) militära krypton är ingenting man knäcker över en kafferast precis. Om skorven ifråga var ute på stridsuppdrag (eller skarpt spaningsuppdrag, vad man nu vill kalla det) hade man säkert också skarpa signalrutiner, dvs byte av kryptonycklar ofta mm, mm. Byte en gång om dygnet eller mer, alltså. Omöjligt att "komma ifatt", om man nu uppsnappat sändningar förstås (se nedan).
varjag skrev: Eller INGET ALLS?
Under dom 15 timmarna som ubaaten stod paa grund maaste det ha varit en ganska intensiv signaltrafik mellan den och dess bas. Innan Arans och Hjaltarnas Folk upptackte intraanget fraagar man sig vartill milliarderna till svensk signalspaning- egentligen hade gaatt?
Vad är det som säger att "signaltrafiken måste varit intensiv"? Visst, intensiv i förhållande till sedvanlig radiotystnad: men man använde knappast röst-telefoni, eller morse. En krypterad snabbsändning från ubåt i ytläge går på mycket kort tid, innehåller mycket information och är svår att pejla. Visste de ryska befälet i land någonting om sitt jobb (vilket vi kan utgå från att de gjorde) beordrade dom säkert också en rätt sträng radiodisciplin till den strandade valen. Tex inte kontakta högre staber om inte situationen förändras och dylikt. "Don't call us: we'll call you!" :mrgreen: Detta i hopp om att man skulle komma av grundet och smita iväg oupptäckt, det är ju onödigt att dra uppmärksamheten till sig genom att agera kontinuerligt sändande radiofyr. Kaliningrad/Paldiski kan spruta meddelanden bäst dom gitter, det säger ingenting om positionen och statusen på de mottagande förbanden/enheterna. Antagligen uppfångade signalspaningen en ökning av antalet utsända meddelanden från de ryska staberna, men sådant kan ha många orsaker, tex stundande övning. Östersjön kryllade praktiskt taget av röda båtar på 80-talet, hur ska man kunna urskilja en undsättningsgrupp från alla andra militära formationer som kajkade runt i dammen? Dessutom var den svenska signalspaningen inriktad mot Warzawa-pakten, inte för att i fredstid snappa upp meddelanden från sändarpositioner inne på svenskt territorium/territorialvatten. Man hade nog fullt upp med att försöka följa och identifiera alla ytstridsförband i Östersjön, för att inte tala om intressanta meddelanden som rör landförband inne på sojetiskt territorium. FRA är inte så allseende som du vill ha det till, är jag rädd. Problemet är inte att samla in signaldata, problemet är att sålla ut det viktiga och undvika att drunka i information och data.
varjag skrev: Eller var det ett trick?
Vad menar du?
varjag skrev: Eller var det saa, att vaar egen beramade signalspaning - blev alarmerade av NATO (usch!) som hade en battre overvakning av vi sjalva giddes med?
Har du något källa/bevis/indicier till detta? Annars är jag rädd att det bara är en ordentligt långsökt teori.

Skriv svar