Bränna pengar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Bränna pengar

Inlägg av Vysotskij » 20 juli 2010, 10:13

De verkliga effekterna av pengabålet beskriver Sveriges kanske numera två främsta makroekonomer Hassler och Krusell i ett gästinlägg på Sveriges bästa eller näst bästa ekonomblogg Ekonomistas.se.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Bränna pengar

Inlägg av Olof Trätälja » 21 juli 2010, 12:15

Vysotskij skrev:De verkliga effekterna av pengabålet beskriver Sveriges kanske numera två främsta makroekonomer Hassler och Krusell i ett gästinlägg på Sveriges bästa eller näst bästa ekonomblogg Ekonomistas.se.
Tycker inte att inlägget var särskilt bra alls eftersom man missat det fullständigt grundläggande att Riksbanken ingalunda behöver övertalas av Gudrun för att trycka fler sedlar som man skriver i sista stycket, utan att Riksbanken i verkligheten gör detta helt automatiskt oavsett vad Gudrun tycker.

Därmed faller också hela det övriga resonemanget platt som en pankaka. Det är definitivt inga andra än staten som övertar resurserna.

Tillägg: Efter att också läst kommentarerna till John Hasslers och Per Krusells inlägg kan konstateras att där finns två personer som faktiskt förstår hur det egentligen funkar. Dvs Kommentatorerna Mats Persson och Lasse Hörngren. Per Krussel däremot fortsätter genom sin argumantation att visa att han professorstiteln till trots överhuvudtaget inte förstått hur penningutgivningen går till.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Bränna pengar

Inlägg av Axial » 21 juli 2010, 16:52

masase skrev: (---)
Tricket är att lova rätt saker :)
Du menar löften som man inte riskerar att behöva infria? :) (Sagt med en ordentlig portion galghumor)
"Arvika ställer in sina betalningar"
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 7499138.ab

Nu är det visserligen långt ifrån säkert att det inte blir någon festival nästa år men jag tycker nog ändå att det är lite märkligt att man går ut med en kommuniké om att nästa års festival ska vara jämställd, i ett läge där man rimligen måste ha varit medveten om det ekonomiska utfallet från årets begivenhet.

Kan det möjligen ha varit ett försök att öka förtroendet för festivalens överlevnadsförmåga hos banken och eventuella sponsorer?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Bränna pengar

Inlägg av masase » 21 juli 2010, 17:39

(moderator: knoppa gärna av den här diskussionen)

Festivaanordnande är en ganska lustig verksamhet. Nästan alla stora kostnader (artistgage, scenhyra, markhyra, PAhyra, produktionspersonal, etc ) är fasta medans inkomsterna till stora delar är variabla och baserade på antalet besökare.

De flesta festivaler vet alltså inte om festivalen kommer gå med rejäl vinst eller kraftig förlust fram tills några dagar innan festivalen äger rum. Om man t.ex. har break even på 15 000 besökare och biljettpris på 1000 SEK så kan det komma 12 000 och man får en förlust på 3 miljoner SEK. Om det kommer 17 000 så har du en vinst på 2 miljoner SEK.

Eftersom de flesta festivaler i Sverige anordnas av ideella förening med relativt tunn balansräkning så innebär detta i praktiken att festivalens existens hotas varje år som den äger rum och ytterst få svenska festivaler klarar mer än ett förlustår på raken.

Jag tror personligen att personen eller gruppen som gjorde uttalander om könskvotering av artister inte hade någon som helst aning om det ekonomiska resultatet och att det enbart var ett sätt att få lite väldigt billig PR vilket till stor del lyckades. Trist bara att festivalen gjorde så pass stor ekonomisk förlust att den är hotad.

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Bränna pengar

Inlägg av Axial » 21 juli 2010, 18:23

masase skrev:(moderator: knoppa gärna av den här diskussionen)
I second that. Jag kanske ska passa på att be om ursäkt för att jag fört in tråden på ett sidospår :oops:
masase skrev: Jag tror personligen att personen eller gruppen som gjorde uttalander om könskvotering av artister inte hade någon som helst aning om det ekonomiska resultatet och att det enbart var ett sätt att få lite väldigt billig PR vilket till stor del lyckades. Trist bara att festivalen gjorde så pass stor ekonomisk förlust att den är hotad.
Alltså...jag förstår att inte varenda enskild individ i Arvikafestivalens stab har järnkoll på varenda krona i budgeten.

Men om vi nu utgår från att det faktiskt finns en slags stab som samordnar hela baletten (fast jag kanske antar för mycket?) så borde väl ändå det preliminära ekonomiska utfallet ha nått alla huvudpersoner senast dagen efter festivalstarten?
"Vi har ända fram i festivaldagarna trott på festivalen och att den ska göra ett acceptabelt resultat. Vi har dock efter de möten vi haft dagarna efter festivalen konstaterat att vi inte klarar av att genomföra betalningar till alla leverantörer" skriver arrangörerna i pressmeddelandet.
http://svt.se/2.27170/1.2083133/arvikaf ... alningarna
Gudrun Schymans sedelbål inspirerade Arvikafestivalen. Med en femtedel av sina artister kvinnor höjer arrangörerna rösterna om en jämställd festivalscen. Den mansdominerade festivalscenen handlar om lathet, säger Emma Finnkvist och Olov Hallberg bakom Arvikafestivalen.

http://svt.se/2.27170/1.2073944/arvikaf ... _scen_2011

Årets Arvikafestival ägde rum 15-17 juli så redan den 12 juli borde man väl, utifrån antalet dittills sålda biljetter, ha förstått att det skulle bli rejäla problem?

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Bränna pengar

Inlägg av frejs väpnare » 22 juli 2010, 05:28

Vysotskij skrev:De verkliga effekterna av pengabålet beskriver Sveriges kanske numera två främsta makroekonomer Hassler och Krusell i ett gästinlägg på Sveriges bästa eller näst bästa ekonomblogg Ekonomistas.se.
Jag läser bloggen, och kliar mig i huvudet, kliar mig i huvudet och läser bloggen en gång till, och en gång till, och en gång till. Sen rycker jag på axlarna och säger som jag brukar; Nationalekonomi är ingen vetenskap - det är metafysik. :oops:

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Bränna pengar

Inlägg av masase » 23 juli 2010, 15:53

Axial skrev: Årets Arvikafestival ägde rum 15-17 juli så redan den 12 juli borde man väl, utifrån antalet dittills sålda biljetter, ha förstått att det skulle bli rejäla problem?
När jag jobbade som scenchef för Arvikafestivalen (2000-2001) så fattades den här typen av policybeslut av arrangörskommiten vilket är festivalens executiva styrelse. I den gruppen ingår ekonomiansvariga som bör ha koll på utgiftsbudgeten samt på hur många biljetter som har sålts.

Den totala mängden biljetter sålda var 15 000 så var det sannolikt runt 12 000 sålda på måndagen. Lite beroende på var break even låg (17 000? 19 000?) så visste alltså arrangörkommiten att festivalen skulle gå knappt runt eller definitivt med förlust när bokningskvoteringsbestultet fattades.

Det är alltså mycket möjligt att bokningsbeslutet var ett panikbeslut för att få mer press för att därigenom sälja mer biljetter. Man kan också tänka sig att beslutet var motiverat i ett försök att ställa sig in hos politkerna i kommunen så jag kan konstatera att jag hade fel. Det kan mycket väl finnas en koppling mellan det finansiella resultatet och bokningsbeslutet.

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Bränna pengar

Inlägg av Axial » 30 juli 2010, 18:21

Häromdagen kom siffrorna för årets festival: 2 miljoner back. Dessutom gick förra årets festival back med 5 miljoner!
Så man borde verkligen ha förstått att förutsättningarna för en festival 2011 var lite klena, to say the least.

Användarvisningsbild
SEVET
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mars 2010, 17:12

Re: Bränna pengar

Inlägg av SEVET » 2 augusti 2010, 23:13

Camilla.dk skrev:Men nu er jeg lidt forvirret - hvorfor i alverden har man lyst til at brænde penge? Har I for mange penge deroppe? 8O

Förmodligen mer pengar än förstånd :lol:

Skriv svar