kokkärra m/46

Skriv svar
kokvagn
Ny medlem

kokkärra m/46

Inlägg av kokvagn » 3 maj 2010, 16:37

Jag söker information om min kokkärra m/46 tillverkad 1941.
Kokkärran är i princip en halv kokspis på balkbädd.
Jag söker utrustningslista samt ev instruktionsbok även bilder på kärran i fält.
Kärran har traktordrag och är utrustad även för att spännas för häst.
Som synes är den moderniserad med reflexer och belysning så den har nog varit med i rullorna ända fram till dagens avvecklingshysteri.
IMG_5222.JPG
IMG_5222.JPG (76.17 KiB) Visad 4445 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: kokkärra m/46

Inlägg av lampros » 3 maj 2010, 18:39

På soldf.forum finns en man som äger en del gamla reglementen. Kanske han har någon skrift om ditt ekipage. Oh well, jag tänker på The Swede och han är ju med här också.

Men antagligen är den avsedd för ett slags ångkokning. Man eldar med ved. Sedan stiger värmen till ett vattenbad. Sedan stiger ångan upp i kärlen. Sedan, när korven kokts, kan man ha kärlen/kantinerna där på värmning. Sedan slevar man ur dem till kön av bassar, eller så her man över korven i isoleringskärl och fraktar ut till plutonerna.
Senast redigerad av 1 lampros, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 maj 2010, 18:41

Välkommen!

Kokärran har jag inte upplevt men på trossen i infanteriförbanden på åttiotalet fanns en liknande spis men fordonsmonterad.

Kolla med också:

SoldF
Armémuseum
MFHF

MVH

Hans

Edit - Pucktvåa

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 4 maj 2010, 10:34

Hej.

Även jag har en exakt likadan. Det jag kan säga om min är att den använts som utbildningskärra hos en lokal lottakår.
Förmodligen har förändringen från dragbygel till "bildrag" gjorts i samband med att den avfördes från armén till lottakåren... Så att den gick att köra efter vanlig personbil. Delar av min är grön, medans andra delar är i den äldre grå färgen. Min är så vitt jag vet komplett... DÅ jag är mycket ute på jobb har jag svårt att fota, men kan försöka om intresse finns.

Detta är den information jag lyckats få fram:
Kokkärra m/1946 är en kokkärra m/1937 som har försetts med gummihjul, stänkskärmar och dragbygel, så att den kan kopplas till motorfordon. Dragbygeln kan bytas ut mot ett par rörskalmar för hästdragning. Spisen har en härd och plats för två stora kittlar. Om kittelhålsjärnen används avdelas spisen så att fyra små kittlar får plats. Kittelhålsjärnen tätar så att röken går upp i skorstenen.Vikt: ca 400 kg.

Hittar någon något mer så hör gärna av er till mig också.

MVH

OldCode

Larsson5406
Provmedlem

Inlägg av Larsson5406 » 18 september 2011, 20:40

Hej Old Code!

Jag är intresserad av din kokkärra...är den till salu?

Mvh
Tomas L

Skriv svar