80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Lasse O » 2 juni 2011, 13:25

Själv var jag utsatt för en rätt lustig incident sensommaren 1984. Jag var chef för en av K 1 beredskapsplutoner och det var stort pådrag efter misstänkt undervattensverksamhet i området Värmdö - Vaxholm. Min pluton grupperades på o-platser med undantag för en grupp som hölls som reserv hos mig.
Ur den gruppen skickades en patrull att undersöka ett terrängparti och där påträffades cirka kl 0100 en person iförd kostym och lågskor samt försedd med kikare. Han legitimerade sig som sovjetisk diplomat och släpptes alltså omedelbart. Patrullchefen påstod senare att diplomaten hade sagt att han var ornitologiskt intresserad och alltså var ute på fågelskådning. Om det är sant så är det nog en av de värsta förklaringar jag hört :)

Användarvisningsbild
petviken
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 april 2004, 21:14
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av petviken » 6 juni 2011, 21:01

Har någon kvar löpsedlarna från tidningarna angående händelserna på ön?

Kan någon skanna in?

MagnusD
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 8 augusti 2010, 20:18

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av MagnusD » 9 juni 2011, 14:55

@Rickard
Den så kallade Spetsnazkniven har jag själv betraktad och skjutit med. Den visades upp på en orientering av en officer från dåvarande J2 Milo V (eller kanske Milo S - länge sedan, på 80-talet). Annan mtrl fotoförevisades.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av NIL » 10 juni 2011, 08:50

MagnusD skrev:@Rickard
Den så kallade Spetsnazkniven har jag själv betraktad och skjutit med. Den visades upp på en orientering av en officer från dåvarande J2 Milo V (eller kanske Milo S - länge sedan, på 80-talet). Annan mtrl fotoförevisades.
Mvh
Magnus

Vi hade under GU 1986/1987 besök av en flygvapenofficer som pratade om utländska specialförband med fokus naturligtvis på Spetsnaz. Denne officer avfärdades senare som halvmytoman med ytterst tvivelaktiga källor som bas för sina kunskaper.

Kniven påstods senare vara en postordermojäng från Förenta Staterna som i katalog påstods vara tillverkad efter bushemliga sovjetiska ritningar.

Hur ligger det egentligen till med den berömda Spetsnazkniven som skjuter iväg bladet, existerar den som en verklig utrustningsdetalj eller är det en fantasiprodukt?

EDIT:
Wikipediade mig lite och hittade detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_knife
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 juni 2011, 18:53

Jag låg i Flygvapnet och på markförsvar. Jag vill bara tillägga att samtliga mina utbildningsbefäl återkommande påpekade att det var "Spetsnaz och 92:a luftburna divisionen" vi skulle komma att få som motståndare när kriget kom. Den skjutande kniven och ryssarnas förmåga att slåss med sina fältspadar ansågs av befälen som synnerligen viktigt då detta betonades från inryck till muck. En hel del av berättelserna ansåg vi vara konstiga/halvfabricerade redan då och med lite distans till det hela så förstår man ju att en del var rena lögner i syfte att göra fienden farligare än vad han kanske var i verkligheten.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Marcus » 24 mars 2012, 18:33

En längre diskussion flyttades till en egen tråd: Ubåt vid Holmögadd 1989

/Marcus

Användarvisningsbild
Robert Lindqvist
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 mars 2007, 11:05
Ort: VÄSTERÅS

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Robert Lindqvist » 1 april 2012, 22:12

Hej, jag söker information kring de mystiska grodmännen som var ytterst frekventa i dagspress och annan media under 1980-tal. Jag hoppas på att få hjälp att fylla i åtminstone årtal för de närmast mytologiska händelserna rörande detta epitet
Hur går det med grodmännen? blir du något klokare? :)

festis
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 20 juli 2014, 20:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av festis » 4 januari 2016, 22:27

Men eftersom soldater även sköt mot "hörselobservationer", eller som vid ett tillfälle, släppte en handgranat från en bro då de tyckte något lät nedanför (isförskjutningar/svanar?), man öppnade eld mot ett av flottans nedsläckta fartyg (som gick med släckta lanternor inom hamnbassängen), skapades snabbt en myt om att hysteriska soldater sköt mot allt som rörde sig.

Nu är det ju så att kodnamet för grodman var just svan.
Så det är lätt att förstå att det blir lite fel.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Cuba » 5 januari 2016, 17:00


Sonett
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 oktober 2013, 16:59

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Sonett » 24 januari 2018, 20:37

Jag var en av de som var på plats i Karlskrona och som ingick i en lite grupp från Jägarbataljon som flögs in från en övning i Dalarna.
Att det sköts en del kan ju förklaras med den order vi fått under vår stationering där nere.

Allt som kommer på land - Vakt B
Allt som kommer ur eller på vatten - Verkanseld

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Solkungen » 24 januari 2018, 22:45

Sonett skrev:Jag var en av de som var på plats i Karlskrona och som ingick i en lite grupp från Jägarbataljon som flögs in från en övning i Dalarna.
Att det sköts en del kan ju förklaras med den order vi fått under vår stationering där nere.

Allt som kommer på land - Vakt B
Allt som kommer ur eller på vatten - Verkanseld
Men träffade ni något?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av JHAN » 19 mars 2018, 15:44

Sonett skrev:Jag var en av de som var på plats i Karlskrona och som ingick i en lite grupp från Jägarbataljon som flögs in från en övning i Dalarna.
Att det sköts en del kan ju förklaras med den order vi fått under vår stationering där nere.

Allt som kommer på land - Vakt B
Allt som kommer ur eller på vatten - Verkanseld
fick ni verkligen order om verkanseld mot allt från/på vattnet?

Från vilken befälsnivå gavs order om verkanseld om du vet det?

Hur ofta har det getts fri eldgivning till värnpliktiga patruller/grupper i Sverige, är det vanligt förekommande vid sillstim och minkar ett par gånger varje sommar eller var det lite specialfall dessa år när sovjet faktiskt ägnade sig åt intrång?

Blacksmith
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 oktober 2015, 22:22
Ort: Kalmar

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av Blacksmith » 16 mars 2019, 09:19

Det fanns många spår av grodmän. En bild på Ryska dykare som jag såg hade samma typ av grodfötter som hittats spår av.

anckarello
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 juli 2020, 09:29
Ort: Sverige

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av anckarello » 24 juli 2020, 14:11

Mikael Lindholm berättar själv här i podden Fronten om upplevelserna i Karlskrona skärgård:

https://poddtoppen.se/podcast/995820561 ... del-1-av-4

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: 80-talets mystiska grodmän i den svenska skärgården

Inlägg av mrsund » 24 juli 2020, 15:51

anckarello skrev:
24 juli 2020, 14:11
Mikael Lindholm berättar själv här i podden Fronten om upplevelserna i Karlskrona skärgård:

https://poddtoppen.se/podcast/995820561 ... del-1-av-4
En mycket bra podd i övrigt.

Skriv svar