Har för mig att jag (för länge sedan) läst något om att Turkiska flyg skulle ha öppnat eld mot sina egna fartyg under ockupationen av norra Cypern. Detta p.g.a. att Grekcyprioter (?) skulle ha givit Turkarna falska uppgifter om att Grekiska krigsfartyg var på väg till deras undsättning. Dessa skutor skulle då i själva verket varit Turkiska, varvid Grekcyprioterna (?) lurade Turkarna att beskjuta sina egna.
Min fråga: Har detta scenario någon som helst verklighetsförankring?
Turkiet besköt sina egna fartyg under Cypernkonflikten?
Re: Turkiet besköt sina egna fartyg under Cypernkonflikten?
Paphos, 21 juli 1974.
Turkiska flottan och flyget letade efter grekiska skepp ppå samma ställe.
Grekiska och turkiska flottan hade identiska Gearing-klass jagare.
Turkiska F-100 och F-104 anföll jagarna Adatepe, Kocatepe, and Tinaztepe, träffar samtliga och Kocatepe exploderade.
Grekcyprioterna kompenserade med att skjuta ned fyra Noratlas fulla med grekiska kommandotrupp.
Turkiska flottan och flyget letade efter grekiska skepp ppå samma ställe.
Grekiska och turkiska flottan hade identiska Gearing-klass jagare.
Turkiska F-100 och F-104 anföll jagarna Adatepe, Kocatepe, and Tinaztepe, träffar samtliga och Kocatepe exploderade.
Grekcyprioterna kompenserade med att skjuta ned fyra Noratlas fulla med grekiska kommandotrupp.
Hehe, ja det är sjukt som det kan bli. Karma liksom.spett skrev: Grekcyprioterna kompenserade med att skjuta ned fyra Noratlas fulla med grekiska kommandotrupp.
Ett dokument om händelsen finns på http://www.slideshare.net/Harvestboss/k ... ember-2010
Där står det att Grek-cypriotiska flottkommandot genom "signal deception" fick Turkiet att tro att de tre jagarna var grekiska.
Där står det att Grek-cypriotiska flottkommandot genom "signal deception" fick Turkiet att tro att de tre jagarna var grekiska.
Ja, vill ha för mig att det snarare var en medveten list från (grek)cypriotiskt håll än en slump, enligt engelska wikipedia.