Jägarens klädsel?

Avraker
Ny medlem

Jägarens klädsel?

Inlägg av Avraker » 31 december 2009, 17:07

Jag har kollat runt lite på nätet, men inte fått tag på någon konkret information, må vara att det är jag som söker på fel saker, men så är nu fallet... Jag undrar i alla fall om det är någon här som har en aning om, hur klädseln och utrustning såg ut för en jägare på medeltiden? Vad var normalt? Vad användes vid vilka årstider? DE årstider jag är mest intresserad av är; Våren och sommaren.

Hoppas det finns någon som kan svara^^

MvH

Avraker

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Jägarens klädsel?

Inlägg av millgard » 31 december 2009, 17:29

Definiera "Jägare".

Avraker
Ny medlem

Inlägg av Avraker » 31 december 2009, 18:41

Jadu, vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det, någon som försörjer sig på att jaga, genom att sälja pälsar och kött. Jag behöver bara ha någon sorts allmän uppfattning av hur den "normale" jägarens utrustning samt klädsel skulle ha kunnat sett ut.

Hoppas du förstår nu =)

MvH
Avraker

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 31 december 2009, 18:48

I alla tider har man använt det som var ändamålsenligt och det man hade tillgång till. Nordamerikanska indianer hade ändamålsenliga kläder för klimatet som liknar vårt. Likaså samerna.

Bara att leta källor med andra ord.

Avraker
Ny medlem

Inlägg av Avraker » 31 december 2009, 19:10

Mjo, det är väl det jag försökt och misslyckats med.. Men om man skulle specificera sig till Sverige?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 1 januari 2010, 12:25

Utgå du från Bockstensmannens klädsel. Hittar du säkert på nätet. Hosor (benstrutarna) och brokorna (kallsingarna) ägde man nog fler av. Och kanske ett par kjortlar. Men annars hade man nog samma ytterkläder oavsett vad man gjorde.
Trots Bockstensmannens enkla klädsel så anses han ha kommit från överklassen.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 1 januari 2010, 13:06

Vad jag förstår så blev jakt på senmedeltiden en adlig och kunglig sak att ägna sig åt, en fritidssyssla för den rikaste samhällseliten och inte för fattiglappars överlevnad. Hur jakten tedde sig var dock väldigt annorlunda beroende på var man var och vad man jagade. Smådjur t.ex. var ju något som allmoge kunde jaga t.ex. fåglar. Gustav Vasa var den i Sverige som hävdade bestämt att kronans hade rätt till allt högvilt (han förbjöd adel och präster att jaga kronans vilt), samt krävde all obebodd mark som jaktmark för kronan och satte dit fogdar som kunde skydda emot tjuvjakt. Erik XIV skyddade även kräftfisket som också tillhörde kronan.

Här är t.ex. en teckning från fjortonhundratalet på en adelsman i Frankrike som ska jaga hjort.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... a_Stag.png

En tapet där Louis XIV av Frankrike jagar, från senare halvan av 1600-talet.
Bild

Det går att läsa mer här - ev. kan du hitta tapeter och teckningar som fingervisning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_hunting
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 1 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Avraker
Ny medlem

Inlägg av Avraker » 1 januari 2010, 14:27

Tack så mycket för hjälpen =)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 1 januari 2010, 14:30

OT: vad gäller möjligheten till tjuvjakt så var kontrollen inte så hård i NORRLAND, här tjuvjagades i princip allting jämt.

Vem haffade en svältande tjuvskytt som smygsköt en strören en kulen vinternatt? Ingen.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 1 januari 2010, 19:59

Som Giancarlo siger er der stor forskel på om det er en adelsmand, der fritidssysler med jagt eller om det er en egentligt jæger. De fleste adelsmænd havde professionelle jægere i deres brød, og det er måske den type du tænker på. På det billede Giancarlo viste, ser man netop en adelsmand med hans tjener der er en sådan jæger.
Det vedlagte er et kalkmaleri fra Bregninge kirke på Sjælland, der er bekostet af biskoppen i Nidaros i Norge (død på Nordsjælland), fra anden halvedel af 1300-tallet, og giver måske et meget godt billede af hvordan jægere så ud i Skandinavien på det tidspunkt. Her er det en sommerscene.

Ps. bemærk at jægeren har opsmøgede ærmer, det ene hænger ned.
P7230241x - Kopi.JPG
P7230241x - Kopi.JPG (83.53 KiB) Visad 1546 gånger
P7230242x - Kopi.JPG
P7230242x - Kopi.JPG (29.36 KiB) Visad 1546 gånger
P7230252 - Kopi - Kopi.JPG
P7230252 - Kopi - Kopi.JPG (29.74 KiB) Visad 1546 gånger

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 2 januari 2010, 02:36

Norden var skogsbevuxet under medeltiden där det idag är öppna åkermarker. Öppna landskap fanns det mest vid vattendrag. Mycket som odlats växte dessutom igen under den stora kristidens 1300-tal. Så jag har svårt att tänka mig att jakt i norden var reserverad för de rika förrän mycket sen medeltid - och då bara lokalt.
Centralmakten var helt enkelt svag och beroende av lokala makthavare som hade mycket varierande kontroll. Så jakten var nog mycket fri. Även om det värsta hot som kunde drabba en fri bonde var att bli utesluten ur bygemenskapen genom att bli fredlös., så var det nog ofta bättre kontroll på fiskevattnen än på jakten.
Förmodligen så blev den svaga lilla armborsten vanlig ganska tidigt. För jakt med platta bultar som inte skadade skinnen.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 2 januari 2010, 18:21

I "alla tider" har allmogens huvudsakliga jakt bestått i giller och fällor. Inte hade de råd med hundar och effektiva skjutvapen. Det är ju därför du läser om upproriska bönder, beväpnade med yxor och liar.

Så kläd du dina bondejägare i "normal" bondedräkt för den tid du funderar på.

Messier11
Medlem

Inlägg av Messier11 » 2 januari 2010, 22:27

lampros skrev:OT: vad gäller möjligheten till tjuvjakt så var kontrollen inte så hård i NORRLAND, här tjuvjagades i princip allting jämt.

Vem haffade en svältande tjuvskytt som smygsköt en strören en kulen vinternatt? Ingen.
OT: Var?

Jag skulle nog trots allt gissa att kontrollen i Lappland var bättre på 1500-talet än idag. ;)

Nä jag skämtar bara.

Men en sak jag undrade om -- som också har berörts lite spekulativt ovan -- hur "utjagat" var det på denna tid? Jag vet exempelvis att man fick väldigt mycket mindre fisk på 1600-talet än vad man får idag, långt mycket mindre än vad som motiveras med "sämre utrustning", "mer säl" och ingen "övergödning".

Lägger man bara manken till kan man nog jaga ganska bra även utan bössa tror jag. Mycket lättare än vad man kan tro. Djur som älg drev man nog nästan i princip ihjäl till fots osv. Bara för att en älg kan knalla riktigt långt betyder det inte att den kan göra det med en kalv, utan att sova -- bättre än en människa.

Samtidigt har jag för mig att jag har hört att det fanns riktigt mycket älg till exempel "förr". Så jag har ingen riktig uppfattning" i sakfrågan själv.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Inlägg av Valdemar Sappi » 2 januari 2010, 23:44

Vi vet från massgravarna utanför Visby från 1362 att bilbågen var ett folkvapen. Armborsten eller låsbågen som den kallades då fanns det få av. Men bara därför att den svaga låsbågen för småvilt inte dög i strid. De blev kvar hemma på gården. Men träffsäkerheten med de små låsbågarna var oöverträffad och vi vet numera att enkla låsbågar har en mycket längre historia än vi tidigare trott. Under hundraårskriget utvecklades en ny mycket kraftigare typ av armborst. De var nog med då utanför Visby på danskarnas sida. Då har vi också det första beviset på att danska hären använde bössor.
1300-talet är den period jag kan bäst. har sett en del handlingar om fiskerättigheter. Men inga jag minns om jakt. Men nere i Europa är det en helt annan sak vid denna tid.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 2 januari 2010, 23:57

Valdemar Sappi skrev:Vi vet från massgravarna utanför Visby från 1362 att bilbågen var ett folkvapen. Armborsten eller låsbågen som den kallades då fanns det få av. Men bara därför att den svaga låsbågen för småvilt inte dög i strid. De blev kvar hemma på gården. Men träffsäkerheten med de små låsbågarna var oöverträffad och vi vet numera att enkla låsbågar har en mycket längre historia än vi tidigare trott. Under hundraårskriget utvecklades en ny mycket kraftigare typ av armborst. De var nog med då utanför Visby på danskarnas sida. Då har vi också det första beviset på att danska hären använde bössor.
1300-talet är den period jag kan bäst. har sett en del handlingar om fiskerättigheter. Men inga jag minns om jakt. Men nere i Europa är det en helt annan sak vid denna tid.
Innan jakt blev på modet hos överheten under senmedeltiden och de styrande började monopolisera jakten i Europa var det absolut något som alla ägnade sig åt, hög som låg, man som kvinna. Monopoliseringen och jaktrestriktionerna spred sig långsamt från det före detta Frankiska riket till resten av Europa, varav detta nådde Sverige relativt sent. Om jag inte missminner är det faktiskt Gustav Wasa och hans söner som var de som först lagstiftade fram de kungliga jakträttigheterna i Sverige. (Har dock för mig att Kung Gustav faktiskt aldrig jagade själv, utan skickade tjänare för detta ändamål). Mycket av vokabulären i medeltida jakt är dessutom fransk.

Grymt intressant tråd för övrigt.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar