Historietidningskriget

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Historietidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 21 september 2009, 21:46

Jag blev uppringd av SMB tidigare i kväll. En trevlig tjej frågade om jag som SMB-medlem var intresserad av en provprenumeration på deras kommande militärhistoriska tidskrift "Krigshistoria". 99:- för tre nummer och en 50-kronors värdecheck att använda för inköp via SMB utlovades. Jag tackade ja, för man är ju alltid intresserad av vad en sådan tidning kan erbjuda, men jag var samtidigt lite ironisk. Ända sedan "Militär historia" utannonserades har jag haft på känn att SMB skulle kunna göra ett sådant här drag, och nu har det kommit. "Krigshistoria" kommer att komma med sitt första nummer i november. Förhoppningsvis kommer det att finnas plats för två tidningar av det slaget på den svenska marknaden; det finns ju en uppsjö andra tidskrifter inom diverse specialområden som konkurrerar med (och kompletterar) varandra. Realisten inom mig misstänker att det troligen finns marknad för högst två tidningar, medan pessimisten i mig tror att en - eller i värsta fall båda - inte kommer att klara sig. Om utgivarna är smarta så har de en utgivningsplan som gör att tidningarna inte kommer samma månad, utan att de ges ut "om lott". Vi får se hur det går...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 21 september 2009, 22:54

Har också tackat ja till SMB´s tidningserbjudande, frågade om utgivningstakt och fick till svar att det skulle komma ett nr per månad på 77 sidor. Vi går mot en intressant höst/vinter :D
__________________________________
MVH

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av liljen » 21 september 2009, 22:54

Vid en googling eller en koll på SMB:s hemsida hittade jag inget matnyttigt. Har ni medlemmar än så länge total gräddfil in i prenumeration till en nästan hemlig tidsskrift? :wink:
Eller sonderar man bara intresset tro? Damen sa inget i den stilen?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 22 september 2009, 01:21

liljen skrev:Vid en googling eller en koll på SMB:s hemsida hittade jag inget matnyttigt. Har ni medlemmar än så länge total gräddfil in i prenumeration till en nästan hemlig tidsskrift? :wink:
Tja, som VIP får man givetvis exklusiv behandling innan pöbeln får sitt. ;) ;) ;)
liljen skrev:Eller sonderar man bara intresset tro? Damen sa inget i den stilen?
Det var mitt intryck; man försöker få ihop tillräckligt många intressenter för att kunna gå vidare - det krävs ju ett minimiantal prenumeranter för att projektet ska bära sig.
Battler skrev:Har också tackat ja till SMB´s tidningserbjudande, frågade om utgivningstakt och fick till svar att det skulle komma ett nr per månad på 77 sidor. Vi går mot en intressant höst/vinter
Så pass mycket så ofta? Det vill till en hel del för att hålla uppe kvaliteten, och antalet kunniga skribenter i Sverige befarar jag är lite för litet för att kunna stödja två tidningar, särskilt om nu fighten mellan Historiska Media och SMB skulle leda till att författarna måste välja sida.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 22 september 2009, 09:48

Vi har ju några av SMB's skribenter på forumet, om de inte är försedda med munkavle, så kan de väl berätta lite :D
http://www.smb.nu/index.php/medarbetare/skribenter
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 26 november 2009, 19:22

Krigens Historia var namnet.
Krigens Historia är ett perfekt komplement för dig som är riktigt intresserad av historia. Samtliga artikelförfattare är svenska eller utländska militärhistoriska experter. Artiklarna är dessutom rikt illustrerade med detaljerade kartor och fotografier. Krigens Historia kommer ut med hela 12 nummer per år.
http://www.krigenshistoria.se/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 26 november 2009, 19:43

Tydligen ska Militär historia bli månatlig. Mycket läsa blir det...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Hexmaster » 27 november 2009, 00:03

Branschtidningen Dagens Media uppmärksammar: Uppstickartidning krigar om marknaden

(Inte alls lika fyndigt som denna trådens rubrik.)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 27 november 2009, 15:54

__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Marcus » 27 november 2009, 17:50

Tydligen ska tonvikten ligga på andra världskriget och ser man på artiklarna som lyfts fram ur första numret (tre av fem handlar om andra världskriget) så verkar det som Militär historia har ett mer varierat utbud.

/Marcus

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av tyskaorden » 27 november 2009, 23:02

Ja det är väl risk för en överetablering på området, men det är möjligt att intresset kan bära två tidningar det för tiden utvisa. Fick för övrigt det första nummret av Krigens historia idag så jag skall ägna helgen åt att läsa och se hur den verkar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 30 november 2009, 20:51

Fick hem mitt nummer av "Krigens historia" idag. Jag har ögnat igenom det, och har några första intryck:

- Förstasidan: ser lite billig ut, ungefär som tidningarna om populär historia. Militär historia är renare och snyggare.
- Allmän layout: ganska plottrig på de flesta håll. Även här är Militär historia bättre.
- Innehåll: flera artiklar av namnkunniga författare, med Christer Bergströms artikel om Stalingrad som huvudnummer. En intervju med Rochus Misch, den siste överlevaren från Hitlers bunker, borde intressera många. Ganska mycket nyheter och notiser som bidrar till det plottriga intrycket. Då jag bara har läst en mindre del av innehållet vill jag inte recensera tidningen ur den aspekten än, men det fanns åtminstone ett bidrag som jag kände att jag kunde ha skrivit bättre själv.

Hur kommer tvekampen att avlöpa? Det är för tidigt att säga, för det kommer nog att krävas ett antal nummer innan man kan se hur tidningarna håller i längden. Vilken tidning ska man satsa på? Det är en fråga om preferenser. Ta fördel om erbjudandena om billiga prenumerationer och avgör själv.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 3 december 2009, 13:55

Fick ett reklamblad med en veteranbilstidning som jag prenumererar på (Nostalgia). I reklamtrycket går tidningen under namnet "KRUTRÖK". Undras om namnet "Krigens Historia" har tillkommit i slutfasen av tidningens framtagande.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av B Hellqvist » 3 december 2009, 15:04

Battler skrev:Fick ett reklamblad med en veteranbilstidning som jag prenumererar på (Nostalgia). I reklamtrycket går tidningen under namnet "KRUTRÖK". Undras om namnet "Krigens Historia" har tillkommit i slutfasen av tidningens framtagande.
Krutrök är namnet på bolaget bakom tidningen, och som även säljer kalendrar, filmer, etc.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Krigstidningskriget

Inlägg av Battler » 3 december 2009, 15:21

B Hellqvist skrev: Krutrök är namnet på bolaget bakom tidningen, och som även säljer kalendrar, filmer, etc.
Jo, men i det här fallet är det flera bilder på framsidan av tidningen, samma framsida som Krigens Historia, men tidningsnamnet är Krutrök. Prenumeration kan man teckna på http://www.artilleri.nu
__________________________________
MVH

Skriv svar