Hej Jens,Jens Yde skrev:Reid og gotaland. Blandt de mange forslag tillader jeg mig at pege på Reide Å, der løber syd for Danevirke,fra vest for Hedeby og ud til Trene flod. Reidgotaland kunne således være en kombination af Reid med virvarret af goter, göter, gutar, joter, jutar og lignende.Karsten Krambs skrev: "Rheiðgötaland" er ikke nem at blive klog på – og jeg har ikke forsket ret meget i udstrækningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reidgotaland
Den sydlige del af Jyllands sokkel bliver i frankiske annaler år 815 kaldt for Sinlendi (Sin-Landi, s.43) og ca. år 890 kalder sømanden Ottar samme landskab for Sillende (Sil-Landi, s.245). God overensstemmelse.
Olav Trygvasons Saga fra det 14. årh. nævner Gorm (den Gamle, s.174) og samme landskab, nu kaldet Rheiðgötaland – som (måske) kan henføres til før perioden 943-950. Sagamaterialet er ikke helt entydigt her.
Den nævnte svenske link refererer -”Från ca 600-700-talen och framåt har också Jutland och ibland hela Skandinavien kallats Reidgötaland.”
Og videre ......” liksom på Rökstenen i Östergötland (rest på 800-talet), . . . . ”
Jeg har selv været lidt inde på de samme tanker om Rheiðgötaland - som du er. Nærliggende kunne være en forbindelse og afgrænsning ved Reide Å, der afgjort har haft betydning transportmæssigt. Jeg mener at Flemming tidligere har gjort sig nogle tanker om Rheiðgötaland.