Margaret Thatcher och Tysklands återförening

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Margaret Thatcher och Tysklands återförening

Inlägg av Julianus » 29 juni 2020, 20:38

Amund skrev:
29 juni 2020, 18:10
Julianus skrev:
29 juni 2020, 13:26
Amund skrev:
28 juni 2020, 17:56


Men segrarmakterna hade väl fortfarande makten att sätta stopp för en återförening, och när alltför många östtyskar ska ha försökt ta sig in i Västtyskland bör man utan större problem ha kunnat sätta upp visumkrav.

Nej du kan inte hindra tyska medborgare att åka till Tyskland.
Men gränsen hade ju funnits sedan 1945 och det var fortfarande två olika tyska stater? Kanske Kohl hade sagt något liknande som Merkel - "Wir schaffen das " så länge Ossis var spännande? Men ganska snart hade läget blivit ohållbart och gränsen hade stängts oavsett författningen. Om inte annat lär segrarmakterna ha vetorätt över en eventuell tysk konstitution 1989-90.
Nej det hade varit omöjligt legalt och politiskt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Margaret Thatcher och Tysklands återförening

Inlägg av Sarvi » 29 juni 2020, 22:39

Hade segrarmakterna vetorätt över de båda Tyskland 1989/90? Efter 1970-72 års Détente och det ömsesidiga erkännandet av både DDR och BRD var det väl egentligen bara Berlinområdet där segrarmakterna hade definitiv överhöghet? Västberlin var t.ex. inte formellt en del av Västtyskland utan under ockupationsstyre ända fram till 1990.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Margaret Thatcher och Tysklands återförening

Inlägg av Julianus » 29 juni 2020, 23:03

Sarvi skrev:
29 juni 2020, 22:39
Hade segrarmakterna vetorätt över de båda Tyskland 1989/90? Efter 1970-72 års Détente och det ömsesidiga erkännandet av både DDR och BRD var det väl egentligen bara Berlinområdet där segrarmakterna hade definitiv överhöghet? Västberlin var t.ex. inte formellt en del av Västtyskland utan under ockupationsstyre ända fram till 1990.
Ja och nej. Allt måste godkännas i fördrag. Men något hållbart sätt att stoppa återföreningen fanns inte.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Margaret Thatcher och Tysklands återförening

Inlägg av Amund » 30 juni 2020, 05:51

Min minnesbild från dessa år är att Västtyskland inte hade en självständig och fullt suverän ställning internationellt utan att man gjorde som segrarmakterna (USA) sa. Alltså långt från det Tyskland som exempelvis tar ställning mot Irakkriget många år senare. Jag menar vidare att det på den tiden inte var självklart att de hundratusentals Röda arméns soldater i DDR skulle hemförlovas och att återföreningen bara var en formalitet. Men jag kan ha helt fel och att ni har rätt. Jag måste läsa på igen. Kul när det dyker upp frågeställningar. :)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2198
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Margaret Thatcher och Tysklands återförening

Inlägg av hilbert » 30 juni 2020, 06:42

Jag menar vidare att det på den tiden inte var självklart att de hundratusentals Röda arméns soldater i DDR skulle hemförlovas och att återföreningen bara var en formalitet. Men jag kan ha helt fel och att ni har rätt. Jag måste läsa på igen. Kul när det dyker upp frågeställningar. :)
Det håller jag med om.
Jag vet själv att jag inte trodde på Kohls löfte om att ersätta den östtyska marken med D mark till kursen 1-1.
Sedan gjorde man precis det.
Häpen läste jag om hur den östtyska volkspolizei fick göra sin sista insats genom att bevaka penningtransporterna till de östtyska bankerna.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Margaret Thatcher och Tysklands återförening

Inlägg av Julianus » 30 juni 2020, 10:45

Amund skrev:
30 juni 2020, 05:51
Min minnesbild från dessa år är att Västtyskland inte hade en självständig och fullt suverän ställning internationellt utan att man gjorde som segrarmakterna (USA) sa. Alltså långt från det Tyskland som exempelvis tar ställning mot Irakkriget många år senare. Jag menar vidare att det på den tiden inte var självklart att de hundratusentals Röda arméns soldater i DDR skulle hemförlovas och att återföreningen bara var en formalitet. Men jag kan ha helt fel och att ni har rätt. Jag måste läsa på igen. Kul när det dyker upp frågeställningar. :)
Nja vi har nog rätt bägge två. Det fanns inget hållbart sätt att hindra en återförening. Men nog kunde det gått åt helvete på något sätt.

Skriv svar