I Enköpingstidningen 18 september 1895 stod det om att Kristiana Dagblad hade inlett en artikelserie om Sveriges krigsplaner mot Norge och bl a stod det i Enköpingstidningen Det är allmänt bekant att talet om öfverfall mot Norge länge pågått i svenska högerpressen. Tre utdrag ur Göteborgs Handelstidning som är ett inflytelserikt liberalt organ, återgifves emellertid jemte utdrag ur d:r Grapes tal vid Gustav Adolffesten i fjor i Gefle.
Sedan var de om olika riksdagsanförande av en mängd personer, men det gick inte att få ut mer.
Jag hade mer för mig att det var nära till krig runt 1905 och inte tio tidigare.
Svensk-norska unionen har bl a diskuterat tidigare.
viewtopic.php?f=31&t=11103&hilit=+1905
Stefan
Sveriges krigsplaner mot Norge
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Sveriges krigsplaner mot Norge
Ja, även jag har haft för mej att det var nära att krig utbröt mellan Sverige - Norge då 1905, å inte något annat år.Stefan Lundgren skrev:I Enköpingstidningen 18 september 1895 stod det om att Kristiana Dagblad hade inlett en artikelserie om Sveriges krigsplaner mot Norge och bl a stod det i Enköpingstidningen Det är allmänt bekant att talet om öfverfall mot Norge länge pågått i svenska högerpressen. Tre utdrag ur Göteborgs Handelstidning som är ett inflytelserikt liberalt organ, återgifves emellertid jemte utdrag ur d:r Grapes tal vid Gustav Adolffesten i fjor i Gefle.
Sedan var de om olika riksdagsanförande av en mängd personer, men det gick inte att få ut mer.
Jag hade mer för mig att det var nära till krig runt 1905 och inte tio tidigare.
Svensk-norska unionen har bl a diskuterat tidigare.
viewtopic.php?f=31&t=11103&hilit=+1905
Stefan
-
frejs väpnare
- Medlem
Re: Sveriges krigsplaner mot Norge
Den norska opinionen mot unionen var ju inte en ny företeelse 1905.
Och nog har jag en "allmän" känsla att det i svenska höger- och officerskretsar fanns en "annan" opinion att - en gång för alla -kväsa dessa upproriska norrbaggar.
Att en norsk tidning redan 1895 refererar (och överdriver ?) denna svenska opinion finner jag - tyvärr- inget märkligt med.
Och nog har jag en "allmän" känsla att det i svenska höger- och officerskretsar fanns en "annan" opinion att - en gång för alla -kväsa dessa upproriska norrbaggar.
Att en norsk tidning redan 1895 refererar (och överdriver ?) denna svenska opinion finner jag - tyvärr- inget märkligt med.