JÄRNVÄGSHISTORIA

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stinsen
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 augusti 2009, 23:32

JÄRNVÄGSHISTORIA

Inlägg av Stinsen » 24 augusti 2009, 23:42

Goder kväll ärade medborgare!!

Mitt namn är Sven Rehn och jag går på eget mandat som stins nere på ALVESTA STATION, något jag gjort sedan trettionio år tillbaka. Jag är en herre på sjuttionio jordsnurr som nyligen lärt mig kontrollera detta tekniska vidunder som datormaskinen ändå är men finner nu denna sysselsättning synnerligen roande!!

Jag undrar därför om Ni här på SKALMAN.NU FORUM kan hjälpa mig att luska i JÄRNVÄGENS HISTORIA:: något som har en mycket stor plats i STINSENS hjärta!!

Kan Ni här på SKALMAN.NU FORUM föra fram tidigare dold fakta i detta mitt nya tekniska ljus!?

MVH
STINSEN

i statens järnvägars tjänst sedan 1956
Ropa inte hej fastän solen har gått ned, för svärmor kan komma med aftontåget
STINSEN håller med!!

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: JÄRNVÄGSHISTORIA

Inlägg av Camilla.dk » 25 augusti 2009, 18:49

Hej Stinsen
Velkommen til. Jeg tror du er hoppet i den forkerte kategori - dette er middelalderen :-) - hvor der ikke var jernbaner endnu. Prøv at skrive dit indlæg under nyere tids historie, kulturhistorie eller under teknik eller lignende. Håber du får hjælp til det du skal bruge.

Camilla

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: JÄRNVÄGSHISTORIA

Inlägg av Marcus » 25 augusti 2009, 19:45

Jag flyttar tråden till en lämpligare avdelning.

/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: JÄRNVÄGSHISTORIA

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 augusti 2009, 23:43

Jag skrev en kronologi över svenska järnvägshistorien i fyra inlägg en gång i tiden.

viewtopic.php?f=39&t=23448

Hoppas att det är till hjälp.

Stefan

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: JÄRNVÄGSHISTORIA

Inlägg av Schwemppa » 14 oktober 2009, 23:15

Det här har nu egentligen inget med någonting av tidigare inlägg att göra... :D Bara någonting jag såg i tidningen nyligen.

Tio utdömda diesellok från finska VR fördes i procession till skrotning häromdagen. Och med flaggan på halvstång. Det är ju rörande, faktiskt.
Bilagor
lok.jpg
lok.jpg (36.36 KiB) Visad 985 gånger

Skriv svar