kulor kostar kulor....
kulor kostar kulor....
Så mycket kostar ammunitionen:
5,56 mm 4 kr/st
5,56 mm lös 4 kr/st
7,62 mm 3,85 kr/st
7,62 mm lös 2,45 kr/st
155 mm spränggranat 1000 kr/st
155 mm övningsgranat 500 kr/st
155 mm bonusgranat 250 000 kr/st
5,56 mm 4 kr/st
5,56 mm lös 4 kr/st
7,62 mm 3,85 kr/st
7,62 mm lös 2,45 kr/st
155 mm spränggranat 1000 kr/st
155 mm övningsgranat 500 kr/st
155 mm bonusgranat 250 000 kr/st
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: kulor kostar kulor....
Är det inköp- eller tillverkningskostnad?
Som kuriosa kan jag nämna att under min GU 93-94 prov- och demonstrationsköt Strix som då enl. vår kapten kostade 300.000 per styck. När jag ställde samma fråga till honom tittade han konstigt på mig och sa något i stil med "Vad fan, är du soldat eller ekonom?"
Som kuriosa kan jag nämna att under min GU 93-94 prov- och demonstrationsköt Strix som då enl. vår kapten kostade 300.000 per styck. När jag ställde samma fråga till honom tittade han konstigt på mig och sa något i stil med "Vad fan, är du soldat eller ekonom?"
Det ser ut som de priser som interndebiteras i Försvarsmakten. I så fall så ska det vara kostnaderna för att återanskaffa ammunition, det vill säga inköpspriset.Ornellaia skrev:Är det inköp- eller tillverkningskostnad?
Eftersom ammunitionen tillverkas av företag med legitima vinstintressen så får man nog anta att tillverkningskostnaden är något lägre.
Om försvaret slutar köpa/använda ammunitionen så spar vi jättemycket pengar!
Misstänkte det men man undrar ju hur de bokför kostnaden för det bundna kapitalet... Lär ju vara en del och då tänker jag inte bara på ammunitionen i FM. Å andra sidan gäller det ju att ha i ladorna när fi kommer.Bjernevik skrev:Det ser ut som de priser som interndebiteras i Försvarsmakten. I så fall så ska det vara kostnaderna för att återanskaffa ammunition, det vill säga inköpspriset.Ornellaia skrev:Är det inköp- eller tillverkningskostnad?
Eftersom ammunitionen tillverkas av företag med legitima vinstintressen så får man nog anta att tillverkningskostnaden är något lägre.
Helt rätt!Jokke skrev:Om försvaret slutar köpa/använda ammunitionen så spar vi jättemycket pengar!
Men ska Försvarsmakten lösa huvuduppgiften som är given av statsmakten så kostar det.
exakt...och det är väl där skon klämmerMD650 skrev:så kostar det
som ja sa....kulor kostar kulorOrnellaia skrev:exakt...och det är väl där skon klämmerMD650 skrev:så kostar det
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Jaaa! Eller så kan vi ombeväpna hela försvaret till Ak4 eftersom 7,62 är billigare än 5,56Jokke skrev:Om försvaret slutar köpa/använda ammunitionen så spar vi jättemycket pengar!
Kan du utveckla vad du menar?Ornellaia skrev:exakt...och det är väl där skon klämmerMD650 skrev:så kostar det
- Per Andersson
- Medlem
Absolut.Jokke skrev:Om försvaret slutar köpa/använda ammunitionen så spar vi jättemycket pengar!
"För statsfinansernas bästa! Bajonett! PÅ!!!"
Att just ekonomin har varit i fokus för FM och att de under deMD650 skrev:Kan du utveckla vad du menar?Ornellaia skrev:exakt...och det är väl där skon klämmerMD650 skrev:så kostar det
senaste 15 åren stått inför en allt mer
krympande budget. (skriver från min iPhone om det ser märkligt ut...)
Minns jag rätt? Har priset på kulor legat konstant i 20 år?ola skrev: 7,62 mm 3,85 kr/st
1989 sades det att ammunitionen till AK4 kostade 3,8x kr/st, och att det var därför vi övade med salongsgevärsammunition, vilken bara kostade 25 öre/st.
Kan mycket väl vara så ifall man inte gjort några nyanskaffningar under den tiden. Har faktiskt aldrig sett något parti skarp 7,62 som varit yngre än början av 90-talet, så det skulle kunna vara fallet.Göstring skrev:Minns jag rätt? Har priset på kulor legat konstant i 20 år?
5,56 däremot tillverkas numera mer eller mindre på beställning år från år, så det priset torde vara mer aktuellt. Vilket nog förklarar varför det är högre även fastän den borde vara billigare i materielkostnad än 7,62.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 22 gånger.
5.56 kostar 4.65 när man "köper" det på förrådet.
Har svagt för mig att 7.62 kostar över 4 kr.
Sedan har det funnits s.k 0-partier av am d.v.s. amm som håller på att passera bäst före-datum. Den ammunitionen är "gratis".

Har svagt för mig att 7.62 kostar över 4 kr.
Sedan har det funnits s.k 0-partier av am d.v.s. amm som håller på att passera bäst före-datum. Den ammunitionen är "gratis".