Arménytt
Arménytt
När jag var ung fick min far hem Arménytt regelbundet (han var värnpliktig officer) - som grabb läste jag den med förtjusning, men så här i efterhand är jag lite osäker på dess syfte.
Finns tidningen fortfarande och när startades den? Vem var målgruppen egentligen? Var det en ren informationskanal för försvarsmakten, eller hade den en "fri journalistisk" roll, ungefär som Värnpliktsnytt?
Har för mig att det fanns något som hette Flygvapennytt och Marinnytt också.
Finns tidningen fortfarande och när startades den? Vem var målgruppen egentligen? Var det en ren informationskanal för försvarsmakten, eller hade den en "fri journalistisk" roll, ungefär som Värnpliktsnytt?
Re: Arménytt
För att besvara två av dina frågor så gavs Arménytt ut 1949-2003.
Arménytt ,som startades 1949, och dess systertidningar marinnytt och flygvapennytt slogs 2003 samman till tidningen Insats & Försvar, som nu även den verkar ha dött sotdöden. Jag har fått uppfattningen att arménytt skapades på initiativ av ÖB Helge Jung, som under sin tidigare karriär var en av de officerare som hade att tampas med dåvarande försvarsledningen genom idogt pennfäktande i bla Ny Militär Tidskrift. Jung ville ha ett organ som möjligjorde kommunikation både uppåt och nedåt i hierarkin. Hur väl detta fungerade i praktiken under tidskriftens livslängd kan nog diskuteras.
- It's the latest issue of "King & Country". Oh, damn inspiring stuff; the magazine that tells the Tommies the truth about the war.
- Or alternatively, the greatest work of fiction since vows of fidelity were included in the French marriage service.
- Come, come, sir, now. You can't deny that this fine newspaper is good for the morale of the men.
- Certainly not, I just think that more could be achieved by giving them some real toilet-paper.
- Not with you at all sir, what could any patriotic chap have against this magnificent rag?
- Apart from his bottom?
- Yes.
- Well look at it. I mean the stuff's about as convincing as Dr. Crippen's defense lawyer. The British Tommies are all portrayed as six foot six with biceps the size of Bournemouth.
- Thoroughly inspiring stuff!
Kan även tillägga att utgivningarna av Marinnytt påbörjades 1950 och Flygvapennytt 1960. Som redan konstaterats slogs de ihop 2003.
Wooster skrev:När jag var ung fick min far hem Arménytt regelbundet (han var värnpliktig officer) - som grabb läste jag den med förtjusning, men så här i efterhand är jag lite osäker på dess syfte.
För mig att den lades ner på följande grunder....pengar....pengar....för få läsare....för dyrt...alltså pengar styrde...
gick väl i graven antingen årsskiftet 08-09...tror jag
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Från början hette det som blev "Arménytt" "Kontakt med krigsmakten".
Jo, nu är Högkvarteret för stort med för mycket folk som har alldeles för lite att göra. Därför är dom inne och silar mygg....ola skrev:För mig att den lades ner på följande grunder....pengar....pengar....för få läsare....för dyrt...alltså pengar styrde...
//Ola
Gå och göm dig i målboden!MD650 skrev:Jo, nu är Högkvarteret för stort med för mycket folk som har alldeles för lite att göra. Därför är dom inne och silar mygg....ola skrev:För mig att den lades ner på följande grunder....pengar....pengar....för få läsare....för dyrt...alltså pengar styrde...
//Ola
Jag känner väldigt få som inte har full huggning, det "stora huvudet" som man så populärt raljerar över hänger (lätt förenklat) samman med att man har plockat bort en massa mellannivåer på linan, det som tidigare sköttes regionalt får man nu sitta och pilla med på L24 och Tre Vapen.
Äh, det löser sig.
Jag prenumererade av intresse på Arménytt under några år i början på nittiotalet. Då kostade ett år en symbolisk summa på kanske 10 eller 20 kronor. Det kändes bra. 
Hade gärna tagit den befattningen d.v.s. chef målboden.Gå och göm dig i målboden!
Jo självfallet har de fullt upp....... att sila elefanter.Jag känner väldigt få som inte har full huggning, det "stora huvudet" som man så populärt raljerar över hänger (lätt förenklat) samman med att man har plockat bort en massa mellannivåer på linan, det som tidigare sköttes regionalt får man nu sitta och pilla med på L24 och Tre Vapen.
Innan diskussionen urartar kring högkvarterets kvaliteter och tillkortakommanden: vem var målgrupp för Arménytt? En hel drös verkar ju fått den gratis (och oombett), bland annat värnpliktiga officerare och reservare.. men var det bara till dessa, eller var det någon form av personaltidning också?
Det var från värnpliktiga sergeanter och uppåt som fick den med automatik.Wooster skrev:Innan diskussionen urartar kring högkvarterets kvaliteter och tillkortakommanden: vem var målgrupp för Arménytt? En hel drös verkar ju fått den gratis (och oombett), bland annat värnpliktiga officerare och reservare.. men var det bara till dessa, eller var det någon form av personaltidning också?
Appropå värnpliktigt befäl, jag gick en gång med i en förening som hette någonting i stil med "Värnpliktsofficers förbundet"...jag deltog dock inte i verksamheten i någon nämnvärd omfattning. Dom/vi verkar inte existera något mer, någon som vet mer om den föreningen och vad ursäkten för dess existens var?MD650 skrev:Det var från värnpliktiga sergeanter och uppåt som fick den med automatik.Wooster skrev:Innan diskussionen urartar kring högkvarterets kvaliteter och tillkortakommanden: vem var målgrupp för Arménytt? En hel drös verkar ju fått den gratis (och oombett), bland annat värnpliktiga officerare och reservare.. men var det bara till dessa, eller var det någon form av personaltidning också?
Äh, det löser sig.
Om jag förstått rätt så var det en motsvarighet till Reservofficersförbundet.NIL skrev: Appropå värnpliktigt befäl, jag gick en gång med i en förening som hette någonting i stil med "Värnpliktsofficers förbundet"...jag deltog dock inte i verksamheten i någon nämnvärd omfattning. Dom/vi verkar inte existera något mer, någon som vet mer om den föreningen och vad ursäkten för dess existens var?
En form av förening som syftade att ta till vara de värnpliktiga officerarnas intressen.
- J.K Nilsson
- Medlem
En ypperlig tjänst på sommaren men lite småtrist och kall på vintern.MD650 skrev:Hade gärna tagit den befattningen d.v.s. chef målboden.Gå och göm dig i målboden!
Kan man inte sätta en Time Out på HKV, få peronalen att flytta in i sina kontor och därefter väntar på rätt stimulering utifrån. Just nu är det en herrelös mystack.MD650 skrev:Jo självfallet har de fullt upp....... att sila elefanter.Jag känner väldigt få som inte har full huggning, det "stora huvudet" som man så populärt raljerar över hänger (lätt förenklat) samman med att man har plockat bort en massa mellannivåer på linan, det som tidigare sköttes regionalt får man nu sitta och pilla med på L24 och Tre Vapen.
J.K Nilsson