Bilder + Video från Salpa-linjens betongkorsu II

OJJE
Medlem
Kontakt:

Bilder + Video från Salpa-linjens betongkorsu II

Inlägg av OJJE » 31 juli 2009, 22:06

Besök vid Betongkorsu nr II i Joutsijärvi juni 2009. Detta är den bunkern som är bäst restaurerad, det låg flera i närheten, men hade inte tid att besöka dem. Skulle vidare till Salla.

Vi hade turen att få prata med mannen på vars tomt bunkern ligger på. Han finns även på bild, han höll på att åtärda flaggstången som han hade satt upp på bunkern. Hans 5 bröder hade alla varit med i kriget, men han själv var nått år för ung. Så han fick stanna hemma. Han berättade också att minnesplakatet som finns på utsidan av bunkern sattes dit för att hedra de som dog i ett ryskt artilleri-bombardemang. (eller snarare en lyckoträff), en granat träffade nämligen ladan där staben låg. (Längst ned finns 2 bilder på ladan, det enda som återstår av den ursprungliga ladan är själva grunden och stenväggarna, resten är nyare...), ladan låg ca 30-50m ifrån bunkern.

Kan hända att jag fastnade på en av bilderna, vid ingången.. filmen är tyvärr inte av bästa kvalité, skakar också lite.. hade nämligen inget stativ med.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Schwemppa
Redaktionen

Re: Bilder + Video från Salpa-linjens betongkorsu II

Inlägg av Schwemppa » 2 augusti 2009, 22:54

Salpalinjen är imponerande (salpa=lås eller hake), men det var aldrig några strider vid denna linje, det bör man komma ihåg. Den var tänkt som Finlands sista utpost, men tack och lov så stoppades fienden redan tidigare... :)

OJJE
Medlem
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 2 augusti 2009, 23:26

Om man ändå hade haft tid att utforska resten av bunkrarna vid Joutsijärvi.. har även bilder och video från Salla-områdets minnesmärken (inkl dyrssens-minnesmärke)och minnesmärket vid Mäntyvaara.

Det kändes som att vid varje vägkorsning/dike/skogsdunge så fanns det något minnesmärke eller annan WWII-historia och bara väntade på mig och min kamera.

Nästa år ska jag till området igen och denna gång verkligen ta mig tiden att besöka allt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 5 september 2009, 10:12

Tack för alla bra bilder.
Vi brukar åka till Villmanstrand och någonstans längs vägen mellan Luumäki och Villmanstrand finns ett bunkerkomplex byggt enligt för den tiden moderna principer d v s med frontalt skydd och flankerande skjutriktningar.
Vad som slår mig är att ställningen saknar djup. Det kan inte röra sig om mer än 200 meter från de främre resterna av skyttegravar till de bakre och området mellan Saimen och Vaalimaa måste väl ändå ha bedömts som ryssarnas kraftsamlingsriktning.
Någon som vet orsaken eller om jag har bedömt ställningens djup felaktigt?

Skriv svar