Hej alla!
Jag söker information om fogdar som kan ha varit i tjänst i Ångermanland mellan 1460 och 1490. Någon som vet var jag ska söka?
Fogdar i Ångermanland under sent 1400 tal
-
Martin Wallgren
- Ny medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Fogdar i Ångermanland under sent 1400 tal
Tre söktips
1) Prova med en lokal institution i Ångermanland som exempelvis länsmuseum, hembygdförening eller släktforskare som forskar på detta landskap. På www.genealogi.se kan du söka i Rötterkatalogen över vilka släktforskare som är verksamma där.
2) www.statensarkiv.se
3) Sök på www.nad.ra.se (Nationella arkivdatabasen)
Jag förmodar att du kan hitta någon ledtråd där.
Stefan
1) Prova med en lokal institution i Ångermanland som exempelvis länsmuseum, hembygdförening eller släktforskare som forskar på detta landskap. På www.genealogi.se kan du söka i Rötterkatalogen över vilka släktforskare som är verksamma där.
2) www.statensarkiv.se
3) Sök på www.nad.ra.se (Nationella arkivdatabasen)
Jag förmodar att du kan hitta någon ledtråd där.
Stefan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Med tanke på att Ångermanlands äldsta bevarade skattelängd är från 1535, så kan det vara svårt att hitta något så specifikt som fogdar från slutet av 1400-talet. Du kan alltid kolla J Nordlander: Ångermanland i Stockholm stads tänkeböcker (Småskrifter utgifna af Norrländska Studenters folkbildningsförening, n:o 9, Uppsala 1908), utifall att någon fogde råkar nämnas vid namn.
Kan det inte finnas bevarade pergamentbrev och liknande? Domstolshandlingar?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Brev kan finnas, men det gäller att hitta en sammanställning och sedan tröska igenom dem. Tänkeböcker = domstolshandlingar.a81 skrev:Kan det inte finnas bevarade pergamentbrev och liknande? Domstolshandlingar?
I Leif Grundbergs avhandling Medeltid i Centrum (rekommenderas för övrigt till alla intresserade av det medeltida Hälsingsland (=dagens Hälsingland, Medelpad och Ångermanland)) nämns såsom fogdar i Ångermanland (s. 200) Laren Skrivare 1479, Bernt Larsson 1484, Olof Eriksson 148 och, Torkel Västgöte 1489.
-
Cujomannen
- Medlem
Avhandlingen finns dessutom att ladda ner från Umeå Universitets digitala bibliotek:
http://umu.diva-portal.org/smash/search.jsf
http://umu.diva-portal.org/smash/search.jsf
-
Martin Wallgren
- Ny medlem
Tackar hjärtligast för edra svar!
Bockar och bugar!
Bockar och bugar!