Oanvändbar årsklass?

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Oanvändbar årsklass?

Inlägg av NIL » 15 maj 2009, 15:58

Livgardet, eller I1 som jag tror att det hette när det begav sig har en plump på fanan...om nedanstående stämmer.

1986 eller 1987 hörde man talas om en inneliggande KB skola som inte kunde bedriva någon vettig utbildning pga penningbrist. Till berättelsen hör också att dom efter fullgjord GU (450 dagar?) inte kunde krigsplaceras i avsedda befattningar p g a brister i utbildningen.

Sanning/myt?
Finns det andra exempel?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Oanvändbar årsklass?

Inlägg av Hans » 15 maj 2009, 16:23

Låter mer som en myt. Hål fanns som skulle fyllas, om de fylldes med personal utan tillräcklig utbildning torde ju vara något bättre än med ingen personal alls. Men det är min gissning.

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 15 maj 2009, 19:51

NIL skrev:Livgardet, eller I1 som jag tror att det hette när det begav sig har en plump på fanan...om nedanstående stämmer.

1986 eller 1987 hörde man talas om en inneliggande KB skola som inte kunde bedriva någon vettig utbildning pga penningbrist. Till berättelsen hör också att dom efter fullgjord GU (450 dagar?) inte kunde krigsplaceras i avsedda befattningar p g a brister i utbildningen.

Sanning/myt?
Finns det andra exempel?
Marinens Helikopterdivisioner-
1985 så fick jag höra att vi som kom från flygvapnet fick krigsplaceras eftersom vi gjorde vår "gröntjänsten" innan vi flyttades till marinen men markpersonal som utbildades i flottan inte kunde krigsplaceras.
eftersom dom skulle ha gjort gröntjänsten i slutet av utbildningen men fick ligga kvar i incidentberedskapen.
Dom kunde inte VaktB mm...

Om det slutade så att dom inte blev krigsplacerade eller inte vet jag inte, jag som var krigsplacerad behövde i alla fall inte repöva på 18 år innan jag blev nedlagd.

Mvh
/John T.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 maj 2009, 20:36

NIL skrev:Livgardet, eller I1 som jag tror att det hette när det begav sig har en plump på fanan...om nedanstående stämmer.

Sanning/myt?
Finns det andra exempel?
Både sanning och myt. Det var året efter det jag lämnat livgardet och befattningen som disponent livkompaniet. Det blev ett "idiotstopp" vad gällde kostnader och resurser. Men min mycket betrodde medatbetare, kapten Börje Axlund, sade att detta märkligt nog förbättrade utbildningen (Sic!).

Han sa ungefär "förr gick vi ut och skjöt en massa, nu måste vi "torröva" länge, men när vi till slut får skjuta, så blir det bättre träffresultat direkt".

Det du tänker på är nog att man av besparingsskäl skickade hem KB efter tre månader. Detta är ingen plump på livgardets fana, utan beslut av ÖB och försvarsministern. Detta drabbade hela försvaret.

De som sändes hem efter tre månader fick garantier att de inte skulle inkallas på nytt. Min svägerskas son (I 16) var en som upplevde detta. Den som talade för dessa KB:s sak var översten Lars Josefsson (I 16).

Skriv svar