300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av liljen » 27 juni 2009, 23:23

Ryska nyhetskanalen vesti hade ett kvartslångt specialreportage till minne av slaget vid Poltava, tom två svenska historiker intervjuas. http://www.vesti.ru/doc.html?id=296910
På ryska dock, så många här får väl inte så mycket glädje av min länk. Intressant i reportaget var iaf att man i Moskva redan 1708 började förbereda sig rejält för ett ev svenskt anfall och bla funderade på att riva Vasilijkatedralen för att ge fritt skottfält för kremls kanoner.

Det är möjligt att jag missat något, men jag har inte sett att SVT tagit upp Poltava (eller kommer göra det) mer än det där reportaget om utgrävningarna. Det verkar som att informera svenska folket om ett av svensk historias kanske viktigaste slag inte ingår i public-service-uppdraget. Hade Sverige haft ett förhållande till sin historia som de flesta andra länder, med någon slags självrespekt har, hade vi haft närmast en temakväll på svensk TV. Herman Lindqvist hade varit värd och Peter Englund hade varit berättare till bilder från reenactment med karoliner blandat med bilder från Ukraina och historiska artefakter. Men nu är Sverige uppenbarligen är ett land som inte vill kännas vid sin historia, så då kommer väl även märkesåret till minnet av finska kriget att närmast tigas ihjäl av de större medierna. Ja, jag vet att SR haft ett par program om det och tidningar har skrivit lite om det, men om man jämför med hur man kan levandegöra historien i många andra länder är det inte mycket att komma med.

Svensk TV köper med glädje in mängder av program om epokgörande händelser i andra länder, men efter den populärhistoriska vågen under främst 90-talet som väl främst tydliggörs av Hermans Historia, verkar man inte resurser till att producera speciellt mycket eget längre. Har jag fel?

Jag antar att den förvirrande riksdagsutredningen där man för ett decennium ungefär kosnstaterade att eftersom inte alla boende i Sverige längre har samma ursprung pga invandringen så har svenskarna inte längre någon gemensam historia, har börjat få genomslag på allvar nu. Suck!

Mer från Poltava idag (på ryska, men bilderna kanske ändå är intressanta):
http://www.vesti.ru/videos?vid=226886
www.1tv.ru/news/n146507
www.1tv.ru/news/n146490

Det är ju tur att det av en del lite lätt bespottade Ryssland har kanaler som vill ta sitt public-service-uppdrag på större allvar. :wink:

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 28 juni 2009, 12:24

Överhuvudtaget har det varit dålig bevakning här i Sverige. Det är inte bara TV som har syndat utan även tidningarna. DN hade häromdagen en större artikel, men den innehöll en mängd felaktigheter och missuppfattningar.

Det hela är märkligt av flera skäl. Dels har vi förstås hela den historiska delen, men den dagspolitiska delen är nästan mer intressant. Synen på slaget, Karl XII och Ivan Mazepa nere i Ukraina är ju väldigt kluven. Å ena sidan grupper som hyllar hetmanen som frihetshjälte och ser slaget som en katastrof, å andra sidan de som betraktar Mazepa som en förrädare och slaget som en stor triumf. Inte minst den delen borde vara "mums" för media.

Intervjuerna med svenskarna (som av utrymmesskäl var mycket nedklippta) spelades in för drygt två veckor sedan i samband med en konferens i Poltava.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av mattep74 » 28 juni 2009, 13:59

Media har ju fullt upp med att gå igenom Jackson fram och baklänges så Poltava är inte lika intressant enl dem.

Höjer glaset för knektarna som dog och togs till fånga denna dag 1709.

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av GL » 28 juni 2009, 16:15

Angående att årsdagen inte uppmärksammats, kan inte det bero på att slaget stod den åttonde juli med dagens kalender?

För övrigt tror jag inte att man törs ha Peter Englund och Herman Lindquist i samma TV-soffa. De verkar inte direkt vara de såtaste av vänner... :p

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Torbjörn J » 28 juni 2009, 17:19


Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 28 juni 2009, 18:01

GL skrev:Angående att årsdagen inte uppmärksammats, kan inte det bero på att slaget stod den åttonde juli med dagens kalender?
Tror inte det. Både den 6 november 1632 och den 30 november 1718 brukar räknas som "rätt" datum.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 28 juni 2009, 18:05

Torbjörn J skrev:DN har lite läsvärt om dagen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ukrain ... g-1.900077
Betydligt bättre än den första artikeln han skrev häromdagen, då han inte alls verkade ha koll på hur splittrat Ukraina är i den här frågan. Jag är dock inte så säker på att slutklämmen rörande Karl XII är riktig, de som ogillar Mazepa (och det är många) brukar nog inte direkt älska Karl XII.

Och Lewenhaupt anförde förstås inte armén vid Poltava och när han kapitulerade vid Perevolotjna så skedde det till Mensjikov.

Och ryssarna gillade nog inte heller showen...

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvinkel

Inlägg av Ben » 15 januari 2010, 20:24

Jag kan som en liten uppdatering berätta att det avhölls en rad Poltavakonferenser under 2009, särskilt i Ryssland och Ukraina. Flera av dem hade svenskt deltagande. Enligt vad som sägs ska både minneshögtidligheterna och konferenserna beröras under en av Pelle Mohlin Travel i april anordnad historisk kryssning till Riga, se t.ex. http://mohlintravel.se/index.php?id=128,172,0,0,1,0

Signalvargen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 november 2013, 23:06
Ort: Mölnlycke / Västra Götaland

Re: 300-årsminnet av Poltava ur ukrainsk/rysk/svensk synvink

Inlägg av Signalvargen » 17 december 2013, 23:04

Läsvärd tråd och jag kommer lite väl sent till själva 300 årsjubileet. Minnet av Poltava fick dock nyligen politisk uppmärksamhet i samband med Ukrainas förhandlingar med EU om ett handelsavtal. Ryssland har ju ett självklart geopolitiskt intresse i Ukraina och använder bl a energileveranser som påtryckningsmedel. Vår egen utrikesminister Bildt fick sig en rysk snubba med 300åriga vibbar, när han gav sitt stöd till den EU vänliga opinionen i Ukraina. Ryska medier slog fast att svenske Bildt var ute efter revansch för den svenska förlusten vid Poltava! Så nog kan vi slå fast att minnet av Poltava är i högsta grad levande i österled.

Skriv svar