Atlantis (igen)

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Jens Yde » 8 mars 2015, 10:42

LasseMaja skrev:Myt, visst, men det finns ju iallafall skriftliga källor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Atlantis
Den svenske Wikipedia-artikel opremser opfattelser af Atlantis fra 1600-tallet, 1800-tallet, 1940'erne, 1992 og så videre.

"I tidningen The Times i London lanserade 1909 William Frost idén att Kreta uppslukades av en enorm flodvåg, framkallad av samma vulkanutbrott som skapade dagens Santorini".

Jeg efterlyser som nævnt opfattelser fra 2015, gerne fremført af herrer fra London og New York.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av LasseMaja » 8 mars 2015, 12:41

Tänkte mest på Platon, som nog torde vara äldsta källan?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Hexmaster » 8 mars 2015, 15:57

Jens Yde skrev:Hermed opstår myten om Atlantis [...]

Findes der i dag professionelle folk, der siger, at Atlantis svarer til Disney's Ankeborg/Andeby?
Att Santorini gav upphov till myten om Atlantis är ett förslag som jag inte tror på. Fast jag är ju inte professionell historiker.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av LasseMaja » 9 mars 2015, 21:47

Vad Platon haft för källor kan man ju inte veta. Här finns de två böcker han omnämner Atlantis i.

http://classics.mit.edu/Plato/timaeus.html

http://classics.mit.edu/Plato/critias.html

Det kan ju också vara fråga om en berättelse han hittat på för att beskriva något filosofiskt spörsmål. Eller så har han vävt ihop sina berättelser med en berättelse han själv hört, om en civilisation som gått under i en naturkatastrof.

Här har vi tydligen en till antik källa som omnämner Atlantis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hellanicus_of_Mytilene

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Hexmaster » 9 mars 2015, 21:59

LasseMaja skrev:Här har vi tydligen en till antik källa som omnämner Atlantis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hellanicus_of_Mytilene
Tydligen? Det är alltså inte bara namnen som råkar vara lika?
He also wrote a work (mostly lost) entitled Atlantis (or Atlantias), about the daughter of the Titan Atlas.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Odinkarr » 11 mars 2015, 16:00

Lad os prøve en skæv tilgang til den eksisterende myte fra Platon.

Først om hvor Platon mener "Atlantis" bør befinde sig:

"Enligt Platon skulle Atlantis ha varit en för sin tid tekniskt avancerad stormakt belägen bortom Herakles Stoder"

Fra Herodot (år 484-425 f.Kr.): Histories (Bog 1:202-3) kan vi nærme beskrive dette:

tēn men gar Hellēnes nautillontai pasa kai hē exō stēleōn thalassa hē Atlantis kaleomenē ...

som jeg oversætter til nudansk fra oldgræsk:

og søen på den anden side af støtterne [= Columnae Herculis, Stēlai Hēraklēiai = Gibraltar-klippen i nord + en klippe i Marokko], der kaldes Atlantis [= Atlanterhavet],…

Dvs. beliggenheden af Atlantis er, ikke overraskende, et sted i Atlanterhavet.

Fra Homer:Odyssey kan vi se at "Atlantis", der er stednavnet på oldgræsk for "Atlanterhavet", i Bronzealderen betegner farvandet fra udsejlingen mellem Middelhavet og Atlanterhavet op til ca. de britiske øer. Nord for denne landkending kaldes farvandet for ”Ōkeanon” (Oceanet).

I Odysseus rejse som beskrevet af Homer er den sidste havn i Middelhavet inden udsejlingen i Atlantis (Atlanterhavet) havnebyen Tēlepulon (Den Fjernt-beliggende Byport, Telepylos). Jeg argumenterer for at dette græske stednavn er det oprindelige oldgræske navn for havnebyen Cádiz, Spanien; fra "Gadir" (by med port, byport).

Den sidste landkending i Bronzealderen i udsejlingen fra Middelhavet til Atlantis var det mest vestlige punkt i den kendte verden, Den Hellige Kap; som jeg argumenterer for må være halvøen "Ponta de Sagres" (Den Hellige Kap), Algarve, Portugal, hvis stednavn på latin var "Promontorium Sacrum" (Det hellige Forbjerg, Den Hellige Halvø).

Homer nævner ikke en forsvunden civilisation på Odysseus' rejse til Skandinavien. Homer nævner intet mellem landkendingen i Portugal og ankomsten til Skandinavien. Det giver flere muligheder:

1. Katastrofen sket efter Bronzealderen og Homer's samtid.
2. Platon har skabt et fiktiv forsvundet samfund for at føre et filosofisk argument.
3. Atlantis er et af de mange øsamfund som Homer faktisk beskriver som levende i bedste velgående under Odysseus' rejse mod nord.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 mars 2015, 10:51

Hela området mellan England och Danmark har varit land en gång i tiden. Under människans tid? Ingen aning.
Men har haft tanken att gamla myter kanske lever kvar ända sedan den tiden.
Och frisernas märkligt avancerade förmåga att bygga dammar och kogar kanske har sitt urgamla ursprung här någonstans?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Schwemppa » 12 mars 2015, 10:56

Doggerland. Och jo, under mänsklighetens tid.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Doggerland

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Odinkarr » 12 mars 2015, 22:17

Hvis jeg skulle give et bud ville jeg foreslå en sammenhæng mellem Platon's "Atlantis" og det ukendte landskab ”Frislanda” (Friesland). Landskabet, der på de tidligste kort er indtegnet midt i Atlanterhavet, er i dag ukendt og ikke identificeret.

F.eks. på kortet Carta del Cantino (O planisfério de Cantino, 1502) - kortet som Alberto Cantino stjal i hertugen af Ferrara (nordlige Italien)'s tjeneste 1502. Her ses "Frislanda” (Friesland) indtegnet nord for ”Ilhas de fogo” (Ild-øerne), vest for den norske vestkyst, på og lige over breddekursgraden for sejladsen mod vest mod Island og Grønland.

Samme landskab er også indtegnet af Sigurður Stefánsson, sýslumaður/foged eller skólameistarar i Skálholt i 1500 tallet. Han skriver på islandsk "Frisland" og indtegner landskabet vest for Island og Færøerne mod Amerika, dvs. midt i Atlanterhavet.


(se kortet som jeg indsatte på en anden tråd her: viewtopic.php?t=17145&start=60#p526389 )

Det må være en reel mulighed at Platon's land Atlantis kan være hvad vi, måske fra arilds tid, har kendt som Frisland i Atlanterhavet.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Karsten Krambs » 14 mars 2015, 14:50

Jens Yde skrev: Uden for Aarhus er et nyt museum til en halv milliard kroner taget i brug. Det hedder Moesgaard Museum. Det første man læser om oldtiden på væggen er:

ATLANTIS
For 3600 år siden eksploderede den græske vulkanø Thera (i dag Santorini) i en af verdenshistoriens største naturkatastrofer. Ved vulkanudbruddet blev store dele af Thera sprængt væk, blandt andet øens nordligste by. Hermed opstår myten om Atlantis - den forsvundne by på havets bund. Udbruddet fører til flodbølger og askeskyer og med ét ophører regionens drigtige handelsliv.
Hej Jens;

Har du egentlig ikke allerede svaret på dit eget spørgsmål?

Moesgaard Museum er vel egentlig ikke bemandet med kun akademisk uddannede arkæologer? Findes der blandt personalet ikke repræsenteret andre faggrene, måske endda med historisk baggrund? Jeg tror du har ret i at din refererede sætning på væggens museum er gransket af en team af kompetente fagfolk med forskellig faglig indfaldsvinkel og deraf må vi slutte, at nævnte udsagn er Moesgaard Museum's svar på denne hændelse.

Men som så meget andet i samme kategori vil sagnet om Atlantis og beliggenheden nok til alle tider stadig være omdiskuteret.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Atlantis (igen)

Inlägg av Jens Yde » 16 mars 2015, 22:44

Karsten Krambs skrev:
Jens Yde skrev: Uden for Aarhus er et nyt museum til en halv milliard kroner taget i brug. Det hedder Moesgaard Museum. Det første man læser om oldtiden på væggen er:

ATLANTIS
For 3600 år siden eksploderede den græske vulkanø Thera (i dag Santorini) i en af verdenshistoriens største naturkatastrofer. Ved vulkanudbruddet blev store dele af Thera sprængt væk, blandt andet øens nordligste by. Hermed opstår myten om Atlantis - den forsvundne by på havets bund.
Hej Jens;

Har du egentlig ikke allerede svaret på dit eget spørgsmål?

Jeg tror du har ret i at din refererede sætning på væggens museum er gransket af en team af kompetente fagfolk med forskellig faglig indfaldsvinkel og deraf må vi slutte, at nævnte udsagn er Moesgaard Museum's svar på denne hændelse.
Jo, efter nærmere eftertanke har jeg svaret på mit eget spørgsmål: At det i dag er fakta, at Atlantis lå på Santorini.

Skriv svar