"Allt om Obamas superlimo"

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

"Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Wooster » 15 januari 2009, 23:16

DN har en artikel om Obamas limosin - kanske bäst beskriven som en rullande stridsvagn (eller kanske snarare bunker) med fönster - vacker var den inte iallafall..

I artikeln pratar man om att gamla (officiella) presidentbilar inte hamnar i privat ägo utan demonteras och försvinner - finns det att läsa om dessa bilar någonstans?

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... imo-1.7768

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Johan Matsson » 16 januari 2009, 11:39

Med tanke på tråden om stridsvagnar med liar, jag kan tänka mig att det finns en hel del hemlga vapen i den där James Bond bilen. Cadillac har gjort en del rätt till synes klumpga bilar, Country Cadillac t ex eller vad den heter. Inga smäckra saker.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av predator » 19 januari 2009, 15:27

Tiden värkar vara förbi när dom åkte runt i en cabb.

Sen verkar det som dom inte fullt litar på Secret Service- Sköter dom sitt jobb rätt så ska det väll vara ganska så svårt att komma nära nog för att kunna göra skada på bilen eller person i ?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Hans » 21 januari 2009, 12:22

Wooster skrev:I artikeln pratar man om att gamla (officiella) presidentbilar inte hamnar i privat ägo utan demonteras och försvinner - finns det att läsa om dessa bilar någonstans?
As of 2009 [update], the 1993 Cadillac Fleetwood at the Clinton Presidential Center is the final presidential vehicle to be placed on public display. Plans call for the Secret Service to use future vehicles for security testing that may result in their destruction.
http://en.wikipedia.org/wiki/Presidenti ... .93present

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av NIL » 21 januari 2009, 12:52

Kanske lite UÄ men...
Eduard Sjevardnaze (eller hur fanken det nu stavas) råkade 1998 ut för ett attentat i Tblisi, bilen skall enligt uppgift ha tagit två RPG-bulor och massor med 7,62 men passagerarna klarade sig.

Vet någon vad det var för fabrikat på den bilen?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av millgard » 21 januari 2009, 15:55

Sannolikt Mercedes.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Göstring » 21 januari 2009, 16:51

NIL skrev:Kanske lite UÄ men...
Eduard Sjevardnaze (eller hur fanken det nu stavas) råkade 1998 ut för ett attentat i Tblisi, bilen skall enligt uppgift ha tagit två RPG-bulor och massor med 7,62 men passagerarna klarade sig.

Vet någon vad det var för fabrikat på den bilen?

Bildtexter från sidan.

Från: http://www.accelerated-promotions.com/c ... rogram.htm
missile_attack_Shervardnadze.jpeg
In 1998 Georgian President Eduard Shervardnadze survived a missile attack when more than 10 gunmen opened fire upon his armored Mercedes using automatic rifles and grenades.
missile_attack_Shervardnadze.jpeg (8.86 KiB) Visad 556 gånger
Shervardnadze-armored-Mercedes-600.jpg
President of Georgia Eduard Shevardnadze uses armored car "Mercedes 600".
Germany and Daimler-Benz gave Georgian President the new armored Mercedes
limousine to replace one damaged during an assassination attempt on 9th of
February 1998 in the Georgian capital, Tbilisi. Mr.Shevardnadze's old limousine
was also a gift from Germany and the carmaker.
Shervardnadze-armored-Mercedes-600.jpg (39.62 KiB) Visad 558 gånger

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Vargas » 23 februari 2009, 21:57

Är det någon som vet hur krocksäkerheten förändras med bepansringen utav ett fordon?

Som jag har lärt mig så har fordon olika energi upptagande delar som skall skrynklas ihop vid eventuell kollision.
Nu vet jag inte vad skottskyddade fordon byggs utav men enligt artikeln som länkades till i början beskrivs Obamas limousin som en "rullande stridsvagn". Och stridsvagnar har väl inte särskilt många deformationsytor?

Lägg därtill på att bepansrade bilar brukar ha längre bromssträckor och att jag inte är så säker på hur bältesanvändningen är i limousiner.
Någon som vet var bepansringen är tjockast på dessa typer utav limousiner? Själv skulle jag gissa på sidorna utav förar och passagerarkabinerna, men det är rena spekulationer.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Ori » 23 februari 2009, 23:52

Krocksäkerhet är nog inte det viktigaste i dessa bilar, så vitt jag har förstått är det viktigare att dom kan fortsätta att köra än att dom bromsar upp krafterna genom att deformeras. Vid behov så ska man kunna köra igenom vägspärrar eftersom det inte är bra att bli att ett stillastående mål. Jag har ett svagt minne av att det nämns i tv-serien om SAS att dom kopplar ur krock-kuddar kring föraren när dom kör vanliga bilar just för att föraren inte ska hindras om spärrar måste forceras.

Med tanke på vikten av dessa bilar tror jag inte att det går att bygga någon typ av deformationszon som kan ta upp krafterna ändå.

Exakt var bepansringen är tjockast lär vara en stor hemlighet, men hela kupén är en bunker i princip.

Det är inte heller frågan om att bygga om en bil genom att stoppa in lite pansarplåt och byta ut fönsterrutor, hela bilen byggs om i princip från grunden. Tex en dörr väger rejält mycket mer än originalet, vilket innebär att gångjärnen och deras infästning måste bytas resp byggas om. Likaså måste hjulupphängningar osv bytas ut. Tjockleken på fönster lär mätas i decimeter istf centimeter.... Dessutom ska det inte synas att bilen är en rullande bunker.

Jag har bara läst och sett så pass mycket att jag tror mig ha förstått lite grundläggande principer enligt ovan, men har jag missförstått något är jag tacksam om det rättas av någon mer kunnig.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Wooster » 24 februari 2009, 09:35

Ori skrev: Med tanke på vikten av dessa bilar tror jag inte att det går att bygga någon typ av deformationszon som kan ta upp krafterna ändå.
Jodå, deformationszoner finns. I den andra bilen :)

Skämt åsido så stämmer väl det du skriver - i de flesta fall rör sig inte heller dessa bepansrade limousiner i "vanliga" trafikmiljöer utan får köra på rätt tomma gator där den andra trafiken är avstängd eller stoppad och med omkringliggande eskort, varför just risken för trafikolyckor är mer begränsad.

I andra länder, som Sverige, där man inte på samma sätt kör med så här tungt bepansrade limousiner utan med mer diskreta bilar med visst förstärkt skydd blir trafiksäkerheten viktigare.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av predator » 24 februari 2009, 10:29

Ori skrev:Krocksäkerhet är nog inte det viktigaste i dessa bilar, så vitt jag har förstått är det viktigare att dom kan fortsätta att köra än att dom bromsar upp krafterna genom att deformeras. Vid behov så ska man kunna köra igenom vägspärrar eftersom det inte är bra att bli att ett stillastående mål. Jag har ett svagt minne av att det nämns i tv-serien om SAS att dom kopplar ur krock-kuddar kring föraren när dom kör vanliga bilar just för att föraren inte ska hindras om spärrar måste forceras.

Med tanke på vikten av dessa bilar tror jag inte att det går att bygga någon typ av deformationszon som kan ta upp krafterna ändå.

Exakt var bepansringen är tjockast lär vara en stor hemlighet, men hela kupén är en bunker i princip.

Det är inte heller frågan om att bygga om en bil genom att stoppa in lite pansarplåt och byta ut fönsterrutor, hela bilen byggs om i princip från grunden. Tex en dörr väger rejält mycket mer än originalet, vilket innebär att gångjärnen och deras infästning måste bytas resp byggas om. Likaså måste hjulupphängningar osv bytas ut. Tjockleken på fönster lär mätas i decimeter istf centimeter.... Dessutom ska det inte synas att bilen är en rullande bunker.

Jag har bara läst och sett så pass mycket att jag tror mig ha förstått lite grundläggande principer enligt ovan, men har jag missförstått något är jag tacksam om det rättas av någon mer kunnig.

Har också sätt det Pogramet om SAS och där koppla dom ut krock-kuddar och ett annat system som bryter bensinen när man krockar så att moton fortfarande för soppa och kan köra vidare.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av Ori » 24 februari 2009, 11:56

Wooster:
Jag hade dessa tankar också, att man cyniskt nog utnyttjar att det finns deformationszoner i de bilar man ev behöver köra på/igenom samt att det är lite andra villkor för miljön dessa bilar rör sig i. Dessutom lär man undvika dåligt väder som orsakar många olyckor samt att förarna är mycket bättre teknisk sett vilket förmodligen minskar risken ganska rejält att behöva utnyttja krocksäkerheten.

Även bilarna i den svenska klassen bör väl ha "framkomlighet" prioriterad över trafiksäkerhet, även om det inte är så extremt. Förarna är väl utbildade att ha en tämligen aggressiv körstil i akuta situationer och då är det inte bra om bilen kollapsar eller börjar slänga upp krockkuddar i ansiktet på föraren... Samtidigt är det ju inte bra om förare och passagerare blir allvarligt skadade, så det får väl bli någon typ av kompromiss.

Predator:
Skönt att få bekräftat att mitt minne stämde, även om detta med bränslepumpen hade fallit bort, tack för påminnelsen.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: "Allt om Obamas superlimo"

Inlägg av predator » 24 februari 2009, 14:53

Man kan inte komma ihåg allt. Såg det i heljen var därför jag kom ihåg det. Sen nämde Eddie med att man kunde sätta skyddsvästar över framstolarna för att skydd som där bak om man inte har tillgång till en skottsäker bil. Men det är nog överkurs i denna bilen.

Skriv svar