Blixnedslag i telefonledningar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Hans » 8 januari 2009, 21:00

Definitivt historia i mobiltelefonernas tid.

Barnen är parkerade framför filmen "Det Hemliga Vapnet" och hustrun är på galej så jag får en stund bakom datorn. I en scen i början av filmen slår blixten ner i telefonledningen och Kn Haddock som pratar i telefon hamnar i lampkronan.

Vad var den verkliga effekten av ett blixtnedslag i en telefonledning?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Osprey » 8 januari 2009, 21:34

Vad jag vet så är telelinor och antennkablar inte avsäkrade alls på samma sätt som elkablar. Resultatet hade förmodligen blivit nästan något liknande vad Kapten Haddock råkade ut för. Men i mindre omfattning på grund av klena ledningar och att apparaterna inte hade kunnat förmedla spänningen så att säga...

Hade telefonen telefonen stått på andra sidan av en växel, relativt blixtnedslaget så had förmodligen inget speciellt hänt...

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av JohnT » 8 januari 2009, 22:00

När ja va liten dååå

Blixtrade det och min goda Moder hade dragit ur telefonen ur jacket.
Het plötsligt slog en blixt från jacket som var ett par meter lång raakt in i köket
och det luktade ozon i hela huset.

Jag hoppade nästan upp i lampkronan även fast jag satt ett par meter ifrån.
Nästa dag kom Televerket (nej, jag är inte så gammal att det hette Kgl. Telegrafverket) och reparerade ledningen.

/John T.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Wooster » 8 januari 2009, 22:13

JohnT skrev:När ja va liten dååå

Blixtrade det och min goda Moder hade dragit ur telefonen ur jacket.
Het plötsligt slog en blixt från jacket som var ett par meter lång raakt in i köket
och det luktade ozon i hela huset.

Jag hoppade nästan upp i lampkronan även fast jag satt ett par meter ifrån.
Nästa dag kom Televerket (nej, jag är inte så gammal att det hette Kgl. Telegrafverket) och reparerade ledningen.
Har varit med om precis samma sak i min barndom. Åskan slog ner och ut genom vårt telefonjack. Hela ledningen brände och gav ett sotsvart spår från jacket ner i källaren där någon mojäng satt, eller snarare hade suttit, för det var nästan inget kvar. Och precis som hos JohnT kom nästa dag män i oranga bilar från Televerket och reparerade.

Hade man hållt telefonluren i handen då så hade man nog kunnat skatta sig lycklig om man bara hamnat i kristallkronan.

Efter den händelsen, och eftersom det i släkten dessutom gick en historia om hur gammelfaster Doris' TV hade exploderat efter att blixten slagit i el-ledningen, gick hela familjen och drog ut alla kontakter i huset så fort Jan Pohlman varnade för åska.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Hans » 8 januari 2009, 22:21

Wooster skrev:Hade man hållt telefonluren i handen då så hade man nog kunnat skatta sig lycklig om man bara hamnat i kristallkronan.
Fast, ledningsförmågan i bakelit?

TV är en spinoff som vi gärna kan husera i denna tråd.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Schwemppa » 8 januari 2009, 22:24

Samma här, minns ett sommaroväder med åska och spöregn för många år sedan. Telefonerna (gamla tråd - LM Ericsson - någonting) skrällde och ringde för sig själva genom kvällen. På morgonen befanns telefonsvararen vara död. Det var på den tiden den var någonting som liknade en kassettbandspelare man kopplade till telefonen.

Det mest intressanta var det att det slog blå lågor ur stickkontakterna.... :o . De tog inte skada ändå om jag minns rätt.

Det var mitt barndomshem, som låg på en bergskulle i ändan på en lång sandås. Förföljt av åskan. Vi hade redan tidigare lärt oss (av erfarenhet) att dra ut stöpseln på TV:n och videon genast när det drog ihop sig till åska...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Wooster » 8 januari 2009, 22:49

Hans skrev:
Wooster skrev:Hade man hållt telefonluren i handen då så hade man nog kunnat skatta sig lycklig om man bara hamnat i kristallkronan.
Fast, ledningsförmågan i bakelit?
Om inte mitt minne sviker mig totalt kring dåtidens telefoner så var det vid högtalaren i luren naken metall? Inget man ville ha mot örat. Kanske man kommit lindrigare undan om man bara hållt luren i handen - å andra sidan var mojängen källaren av någon plast som liknade telefonluren och den hade gått i småbitar av smällen. Då ville man nog inte hålla luren i handen heller.

Ju mer jag tänker på det verkar det här passa in i ett Mythbuster-avsnitt, det kanske till och med finns ett redan? :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2009, 22:57

Hans skrev:
Wooster skrev:Hade man hållt telefonluren i handen då så hade man nog kunnat skatta sig lycklig om man bara hamnat i kristallkronan.
Fast, ledningsförmågan i bakelit?
Med tanke på att blixten färdats några kilometer i en isolator som luft så tror jag inte den imponeras av några mm bakelit. ;)

Jag har också bevittnat en sån där inomhus-blixt. Sådana minns man.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Simon_HBG » 8 januari 2009, 23:18

Wooster skrev:Ju mer jag tänker på det verkar det här passa in i ett Mythbuster-avsnitt, det kanske till och med finns ett redan? :)
Jodå :) Och resultatet var: Confirmed.

http://en.wikipedia.org/wiki/MythBuster ... understorm

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Wooster » 9 januari 2009, 16:04

Fantastiskt! Hans kan känna sig Busted! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Hans » 9 januari 2009, 16:22

Wooster skrev:Fantastiskt! Hans kan känna sig Busted! :lol: :lol: :lol:
Med den där tonen lär du inte få min röst :P :wink:

Adam and Jamie placed a ballistic gel dummy on a chair and put a telephone receiver on its ear. They activated a machine that was able to shoot 200,000 volts of electricity towards a mock-up hut. The electricity shot from the mouthpiece of the phone into the mouth of the dummy, and it set off the gunpowder charge that Jamie taped to the phone receiver as a signal. A voltmeter wired up to the test rig blew a fuse.

Jag ställer mig lite frågande till mock-up hut och gunpowder charge - har någon mer information om exakt hur det gick till?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Donkeyman » 9 januari 2009, 16:58

Men den stora mängden av "åsknedslag" i teleledningar och liknande är inte direkta nedslag. Det är induktionsströmmar som skapas i ledningen tack vare ett nedslag bredvid denna. Samma sak med staket och många liknande konstruktioner. Men även induktionsströmmarna kan vara nog så dramatiska och åstadkomma avsevärda skador.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Ori » 9 januari 2009, 18:32

Hans skrev:Jag ställer mig lite frågande till mock-up hut och gunpowder charge - har någon mer information om exakt hur det gick till?

MVH

Hans
Jag såg programmet när Discovery Mix fortfarande fanns bland de fria kanalerna (stor saknad :( ). En kort beskrivning ur minnet: dom byggde ett "mini-hus" för att kunna se vad som hände i ett riktigt hus, det var komplett med fönster och dörr, telefon och el-ledningar samt en fungerade dusch. Detta mini-hus ställde dom i en forsknings-lokal där man kunde generera konstgjorda blixtar som åtminstone kom upp i nivåer som liknar riktiga blixtar. Krutladdningen var för att detektera strömmar om deras instrument och bilder/filmer inte kunde visa något. I övrigt kan jag nämna att dom var seriösa och verkligen försökte mäta och filma vad som hände, men hade problem med tekniken, även dessa konstgjorda blixtar var lite för kraftfulla för att mäta och spåra.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Blixnedslag i telefonledningar

Inlägg av Sarvi » 9 januari 2009, 18:51

Min käre far arbetade hela sitt liv i Televerket och Telia på nätsidan. Enligt honom resulterar ett direktnedslag i en luftledning i regel i att den helt enkelt försvinner. Spänningsspikar, orsakade av induktionsströmmar och avlägsna blixtnedslag, gör ofta att själva ledningarna klarar sig men kontakter och reläer i växlar, telefoner och annan utrustning förstörs. Numera är det vanligt med olika typer av åskskydd som begränsar skadorna.

Skriv svar