Leksakerna vi hade och älskade

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av varjag » 23 januari 2009, 13:18

I en post fraan Finland - i traaden 'vad vi inte alskade' dok bocker upp....
Ngn gaang 1944-45, fick jag - fraan Finland ! ( vi hade slakt dar) - ett antal bocker, Zacharias Topelius Samlade Sagor.... De - blev ngt av det forsta jag laste ordentligt. Med mycket 'historia'....Viborgska Smallen, Jarnhjarta och Stenhjarta, Gossen fraan Pernaa m.fl. m.fl. - och gav mig (som avsikten naturligtvis var...) en battre insikt om vaart ostra grannland och dess folk. Dessutom larde man kanna Bulleribasius (forvaanansvart lik en ung Varjag) och Rovarhovdingen Rinaldo Rinaldini, vars rovartaag man alltid forsokte efterharma :D , Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2009, 13:54

varjag skrev:Rinaldo Rinaldini
Han som låter som en fotbollsspelare :) jomen.

En av de bästa presenterna jag nånsin fått var när jag fick överta en äldre släktings samling med Illustrerade Klassiker. Inte som litteratur betraktat - så här i efterhand - men jag blev åtminstone bekant med själva historierna. Faktiskt ovärderligt.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av G:son » 23 januari 2009, 13:59

Fältskärns berättelser, fascinerande pojklitteratur. Finns den som nyutgåva månntro? Har nog boken någonstans i föräldrahemmet, men den kan vara svår att hitta, och moderna barn kan bli förskräckta av en dammig gammal bok. :)

/G:son

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hans » 23 januari 2009, 14:03

Hexmaster skrev:Illustrerade Klassiker
Bild

Nu blir jag nästan tårögd. Vilken Madeleinekaka. Jag hade också ett antal, en av de främsta anledningarna till att det blev så illa som det blev med mig var nog den om andra världskriget.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Schwemppa » 23 januari 2009, 14:40

För att inte tala om Niloe-biblioteket. Jag har hel del ännu i bokhyllan, och av de klassiker jag insupit har många varit av den utgåvan.

http://www.jules-verne.dk/svensk%20bibl ... niloe.html

När jag läser länken lär jag att många av utgåvorna har varit förkortade eller bearbetade... :roll:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2009, 14:45

Schwemppa skrev:När jag läser länken lär jag att många av utgåvorna har varit förkortade eller bearbetade... :roll:
En sorts poäng till Illustrerade Klassiker: i deras fall gick detta inte att missa. :)

Det är inte alltid en nackdel heller, rätt många klassiker är betydligt tyngre än man tänker sig. Hur många original hade jag orkat med vid 10 år? Färre... Och läsupplevelserna finns ju kvar.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Schwemppa » 23 januari 2009, 15:04

Du har förstås en poäng där, det måste medges.

Jag har alltid nämligen rynkat på näsan åt Det Bästas nedbantade romanutgåvor (ni vet, de där bruna med fyra "romaner" mellan samma pärmar) - därav kommentaren ovan.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av NIL » 23 januari 2009, 19:33

Jag hade en Davy Crocket som jag läste till smulor.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hans » 24 januari 2009, 00:49

Hexmaster skrev:Hur många original hade jag orkat med vid 10 år? Färre... Och läsupplevelserna finns ju kvar.
Du har defintivt en poäng där.

Jag fuskade mig igenom "Markurells i Wadköping" så sent som i gymnasiet - jag läste den aldrig men debatterade aktivt i diskussionen på lektionen = typ VG.

Det tog mig en sjukhusvistelse vid 45-års åldern innan jag tog mig an "Krig och Fred" - fast den rekommenderar jag att man attackerar tidigare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2009, 00:57

Det tog en sjukhusvistelse för att jag skulle klämma Nils Holgersson - inte för att den är svårläst, o nej, mjuk som pastej - men den tid det tar att komma igenom sidorna, har man mer av i sjuksängen än någonsin annars.

Vad gäller Det Bästa så tycker jag att det är skillnad på barn, ungdomar och vuxna. För de förstnämnda är det OK med destillerade versioner, de senare kan fixa texter som Alice i Underlandet och Robinson Crusoe om de är något att räkna med, och vuxna skall kunna klara av originalen även av Macbeth, Brott och straff eller vad som. Oavsett vad tid det tar.

Just nu håller jag på med Moby Dick. Oavkortad, mind you. Jävlar vad han lägger ut texten - hade jag inte vetat att det kommer en sjujävla upplösning på slutet så vete tusan om jag orkat med hans pladdriga utläggningar om allt möjligt. Denna hade jag inte satt i händerna på nån tonåring.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hans » 24 januari 2009, 01:04

Låter lika illa som den här boken Bakteroider, nej, Faktoider hette den visst. Jag väntar innerligt på "Det Bästa" versionen eller på "Illustrerade Klassiker" versionen - för att inte tala om filmatiseringen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2009, 01:26

Tror bestämt nån moderator får knoppa av den här tråden vid tillfälle. :)

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Bagheera » 24 januari 2009, 03:27

Börjar med leksak (allt behöver inte berättas om mitt gamla leksaksliv och sprängingar/skott då mkt av mitt redan är skrivet i tråden av andra) , nota bene jag leker fortfarande.

Linstyrt flygplan med glödmotor alt. dieseldito var roligt, vi hade en gräsmatta på 1500 kvm på sommarstället nedanför långstock trappan då jag var liten. Gott så.

Tyvärr bestämde min far tidigt att jag skulle klippa mattan; med iofs självgående gammal grön Clippo? självdriven med JAP-motor så gräsmattan var både + o minus.

Mina kusiner bodde mittemot vår tomt, 8000 kvm totalt, mkt krig var det där, från andra. Det gällde att hålla sitt område.

Vi ungar hade ett eget litet hus; Illustrerade Klassiker var givet att läsa där.

Vidare så seglade nästan alla barnen på Budskär/Särö GKSS-ekor.. en leksak det också, och en god daning för att lära sig ansvar; speciellt då det blåste fan och man då o då hamnade i marvatten..

När striderna kom, några år senare, dvs 16 -17 årsåldern på land på moppe mot andra från andra kom det så illa att det kom till luftgevär från gänget från Onsala. Inte kul, iofs att åka ifrån på de kända småsandvägarna var enda lösningen.
Senare lät man/jag den trimmade ( bl.a.pluggen o nedslipad topp) Puch Floridan 70 kmh, byttes ut till en Zundapp med 80cc cylinder, plötsligt hamnade man runt 100 om man gjorde det rätt.
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 24 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av varjag » 24 januari 2009, 04:05

The only difference between men - and boys, is the price of their toys :D , Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Leksakerna vi hade och älskade

Inlägg av Bagheera » 24 januari 2009, 06:17

Visst varjag.
BTW, leksaker. En av mina urgamla gamla vänner; Esa-Yli Tokola, som flyttade från Umeå för några år sedan, myntade ett klassiskt uttryck då både han o jag vände bort med vissa kvinnor.


Tjejer är inte riktiga män sa Esa.

Skriv svar