Straffet för blodskam, incest

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 23 januari 2010, 21:34

Jurgen Wullenwever skrev:I bibeln var det ju normalt att vara gift med första hustruns syster och även med broderns änka, så de måste ha misstolkat texten å det grövsta, om detta skulle ha med bibeln att göra.

Var det incestuöst av modern att hålla sitt eget barn vid dopet? Det sägs så om någon merovingisk drottning, att hon blev lurad till detta, och kungen tvangs skilja sig från henne.
Bibeln är motsägelsefull - det som är förbjudet på ett ställe i bibeln är tillåtet på ett annat. I bibeln praktiserades tex månggifte, vilket ändå var förbjudet inom kristendomen. Ändå kunde kungen av Danmark begå bigami då han 1703 fick kyrkans tillåtelse att gifta sig med Elisabet Vieregg, trots att han fortfarande var gift med Louise av Mecklenburg, med hänvisning till bibeln. Henrik VIII motiverade 1530 sin skilsmässa från Katarina av Aragonien med att hon varit gift med hans bror, och under den skilsmässan citerades olika sidor av bibeln som understödde och motsade den saken, av respektive parter.

Och ja, att ha sex med ingifta räknades som incest pga av "andlig släktskap". Vad bibeln än sade, så var detta kyrkans tolkning. Ja, om två makar genom någon religiös handling blev definierade som släktingar i religiös mening blev deras äktenskap ogiltigt i kyrkans ögon, eftersom man bara fick vara gift med en släkting om man betalat kyrkan pengar genom dispens - det fanns flera spanska kungar under 1500- och 1600-talet som gifte sig med sina systerdöttrar.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 23 januari 2010, 21:52

Ornellaia skrev:Alltså, nu kan den ju den hår fråga missförstås grovt men jag gör ett försök... :roll:

Visste man att incest var skadligt och kunde ge upphov till missbildade avkommor?

Eller var det "bara"för att man tolkade Bibeln och struntade i vad som verkligen spelade roll? T.ex. jag kan förstå att det är mycket märkligt att ha sex med sin syster. Men att ha sex med sin svägerska?

Och vad hände om brodern stupade i strid? Var det ok för en annan brorsa att uppvakta änkan?
Man trodde ibland att incest kunde leda till födsel av "monster"; men man trodde att orsaken till detta var just på grund av att man gått emot bibelns bud, och att detta alltså var Guds straff: alltså ansåg man att monster kunde födas även om en man och hans svägerska fick barn. En svägerska var enligt kyrkan samma sak som en syster.

Det var absolut inte ok för en man att ha sex med sin brors änka. Hon blev hans syster genom samlaget med hans bror, och att brodern dött "ogjorde" ju inte samlaget. Det är inte logiskt, men det var resonemanget. En man som hade samlag med sin brors eller sin fars änka blev avrättad för incest : år 1721 blev Albrekt Dullfjär och hans pappas änka Maria halsuggna för incest efter att ha haft sex.

Det fanns dock sätt att lösa saken om alla parter ville : om änkan inte hade haft samlag med brodern och äktenskapet var ofullbordat var hon inte den andra broderns syster. Henrik VIII av England gifte sig 1509 med sin brors änka Katarina av Aragonien med kyrkans tillåtelse. Det tilläts eftersom Henrik försäkrade att Katarina inte hade haft samlag med hans bror. Då Henrik 1530 ville skilja sig, gjorde han det genom att påstå att Katarina hade ljugit för honom och trots allt haft samlag med hans bror, vilket gjorde deras äktenskap ogiltigt och bestraffat av gud, eftersom de inte fått söner.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 januari 2010, 08:06

O, vilka regler! Man borde alltså inte få ha sex med sin fru mer än en gång eftersom hon är ens syster sedan, eller om de tu har blivit ett, så har paret sex med sig självt, vilket väl också var förbjudet.

Prostitution borde omöjliggöras eftersom alla kunderna blir syskon, eller misstolkar jag detta?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 24 januari 2010, 15:30

Jurgen Wullenwever skrev:O, vilka regler! Man borde alltså inte få ha sex med sin fru mer än en gång eftersom hon är ens syster sedan, eller om de tu har blivit ett, så har paret sex med sig självt, vilket väl också var förbjudet.

Prostitution borde omöjliggöras eftersom alla kunderna blir syskon, eller misstolkar jag detta?
Ja, detta hade inget med logik eller förnuft att göra, det handlade om religiösa traditioner och tolkningar. Allmänheten blev avrättad för regler de inte kände till, den härskande klassen kunde slå upp ett annat bibelkapitel och betala för specialtillstånd. Det fanns gott om monarker som gifte sig med kusiner och systerdöttrar, fastrar och mostrar - så sent som på 1770-talet gifte sig Portugals kronprins med sin moster. Samtidigt blev icke-adliga avrättade för samma sak.

Sex mellan makar gjorde dem inte till syskon: det gjorde dem till syskon med varandras syskon, och barn till varandras föräldrar (därav utrycken svärMOR och svärFAR). Då kunde man ju enligt logikens lagar tro att de därmed också blev varandras syskon, men nej, det tyckte däremot inte kyrkan. Någon logik kan man inte hitta i det hur man än söker, bara räkna upp vad som gällde. Kyrkan ägnade sig inte åt logisk argumentering och diskussioner, och därför brister också resonemanget hela tiden.

Nej, att ha samlag med samma kvinna gjorde inte män som inte redan var släkt med varandra till syskon. Om en kvinna låg med en man så ansågs hon fysiskt sett "gift" med honom och hans bror blev hennes bror. Män som inte var släkt med varandra blev dock inte bröder genom att ha sex med henne. Det var ju inte förbjudet för en änka att gifta om sig med en man som inte var släkt med hennes döde man. Samlaget innebar bara att hon blev släkt med mannens släktingar. Om ingen av kunderna var släkt med varandra, så ansågs det inte vara incest. En man som hade sex med en annan mans fru begick äktenskapsbrott, inte incest, såvida han inte var släkt med maken. Men att leta logik i det här resonemanget är omöjligt.

Dock var det ju så att prostituerade var utstötta ur samhället och därmed dess regler. En prostituerad kvinna hade samlag med flera män och synen på dem var ungefär som på eviga äktenskapsbrytare. Fick myndigheterna tag på dem blev de också mycket illa behandlade.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 april 2010, 18:20

Avrättningsdatabasen uppdateras ständigt med nya uppgifter och det äldsta fallet med blodskam med avrättning som följd var från Dalarna.

Stefan
Landskap: Dalarna
Tidpunkt: ca 1682
Brott: Blodskam
Text: Mats Matsson i Hamra på Orsa finnmark halshöggs 1682 eller något eller några år därefter för begången blodskam.

Min förfader Mats Matsson (164(5)-168(2)) i Hamra på Orsa finnmark, förekommer på tinget i Orsa 1682, efter elva sidor med förhör kommer slutligen domen. ”För fordoms laster med lapp kåhnan blef Mats Matsson på egen bekiännelse effter kongl maj.ts. straffordning 1 puncht dömbd till 320 d.k.m. Såsom och för ikrerat hoor med sin då warande lege pijga Sigrid Jonsdotter, som nu ähr Sigfrid Markussons hustru i Tandsjö effter samma puncht till dubbel boot 640 d.k.m. Jäm wäll för blodsåår och håårdrag på sin hustru till 24 d.k.m.” Och slutligen: ”Mats Matsson i Hambra dömbdes för begången blodskam effetr guds lag och för det H. sacramentets lifliga missbruk effter högl. i åminnelse Hr. Johans och Hr. Gustaf Adolph articlar de Ao. 1599 och 1621 under lijfs straff: Dhen högl. kungl. hofrätt sådant ödmiukast hemställt”. Han avrättas (okänt när) genom halshuggning enligt register till Svea hovrätts domar. Han är i alla fall död före 12/12 1686, då änkan träder fram för tinget i Orsa och meddelar följande: ”Finnen Mats Matsson i Hambra som för några år sedan wardt afrättad Enkia beklagade sig ynkligen öfwer sitt fattiga tillstånd eftersom hon omsöriande ähr och hafwer 4 stycken små barn at födha...”.
Källa: dombok
Meddelat av Torbjörn Näs, Mora 2003-03-21 13:09:10

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av oilc » 4 april 2010, 18:06

Tack Stefan! Det är alltid intressant att läsa om verkliga fall. Jag hittade ett fall från 1664 - den kanske lades in nyligen:
Landskap: Värmland
Tidpunkt: 1 aug 1664
Brott: Blodskam
Text: Ämtervik, Värmland: Den 1 augusti 1664 avrättades syskonen Per Persson och Gertrud Persdotter för blodsskam. Petrus Magni Gyllenii skriver i sin dagbok (Värmland Förr och Nu 1962):

”Den 31 fick [iagh] häst til Empterwijkz kyrkia------Till kyrkian woro förde tvenne fångar, som haffva bedriffvit blodhskam, Per Persson i Ösmedzbyn, som hadhe afflat barn med sin egen syster, Gertrudh Persdotter. Han hafft umgänge med henne i 3 åhr. I medler tijdh giffte han sig i Fölsswijk. Effter thesse skulle andre dagen brännass, stälthe jag en förböön för them, såsom och en förmaningh till åhörernar, när texten war ändat. Ther woro therass föräldrar, syskon och slächt, och myckit folck aff andra socknar. Tå war i kyrkan itt sådant gråtande, at thet icke wäl kan beskriffwes. - - - -

Den 1 (Augustus) bittida om morgonen reste jagh medh andra på bååt till Stawijke öön, ther fångarna skulle stå sitt straff, och är en högh och bergott öö, men på en udde slätt sandh. Ther giordess itt båål; tijt kommo prästerna medh fångarna, och ther war myckit folck ifrån alla socknerna, och ifrån Ulleröön, ty thet war lugnt och klart wäder. Så snart the woro affhuggne och elden sattes på bålet, begynte straxt blåsa; thädan folgde [jagh] på bååt till Humblen, och på siön bläss ganska hårdt, och wij gingo på wästre sijdan heela krooken till Lijdanne, Sillegårdhen och til Suenssbyn till natten”.
Källa: Värmland Förr och Nu 1962
Den sista jag fann var från 1828:
Landskap: Västerbotten
Tidpunkt: 28 febr 1828
Brott: Blodskam
Text: Anders Nilsson, född 1775, avrättades (i Umeå?) 1828 den 23 februari för blodskam med sin dotter Cajsa Stina. Hon blev dömd, men benådades och fick två års tukthus i Stockholm.
Källa: (ej meddelad)
Meddelat av Sven-Åke Hjelmér 2003-03-22 17:42:18
Kommentera denna avrättning (klicka)
Sedan Kongl. Maj;ts och Rikets Högsta Swea Hofrärrs Utslag av den 26:de sistlidne oktober, som ålägger mig att umgälla mitt grofva brott av blodskam, därmed att mista lif mitt, blifvit mig kunngjort, finner jag vid eftersinnande av min missgärning, varigenom jag icke allenast syndat svårliga Gud emot och skilde mig från mänskligheten, utan äfven förlett min egen avföda att härtill deltaga och blifva en avfällinge från det rena och sanna lifvet, mig med ovan högst åberopade utslag nöjd är, önskar ingen förskoning här i lifvet. Sådant varder härmed på min egen begäran skriftligen höga vederbörande meddelt och av mig egenhändigt undertecknat.

Umeå länehäkte den 23 Nov. 1827

Anders Nilsson ifrån Ströcksele

--------- Mina framlefvde dagar hava varit olyckliga och mina återstående kunna icke blifva glada. ---- Livet är dock kärt. Måtte den uppriktighet med vilken jag angivit och erkänt mitt brott, den allvarliga ånger jag bär inom mej, vara Eder Kongl. Maj;ts en borgen; att de återstående lefvnadsdagar mig ännu kunna förunnas, icke skola ovärdigt gagnas!
Stormäktigste, Allernådigste Konung!
Wärdes låta även mig vederfaras en stråle av den Nåd och Mildhet som dagligen utgår från Eder Kongl. Maj;ts Tron. Förskona mig af Gunst och Nåd från det ådömda dödsstraffet! Med ett af hjärtat ångerfullt barns innerliga böner till Gud om syndernas förlåtelse både för min olycklige Fader och mig själf olyckliga, samt derjämte med en kristlig undersåtes varmaste förböner till samme.
Allmäktige och Allgode Gud, om städse välsignelse över Konung och Konungahus, vågar i djupaste underdånighet, jag arma synderska låta teckna mitt namn.
Umeå länehäkte den 24 Nov. 1827.
Cajsa Stina Anders-dotter ifrån Ströcksele.
Utdrag från domsprotokoll.
Kanske var det den sista avrättningen för denna handling?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Straffet för blodskam, incest

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 april 2010, 02:46

Jag skulle nog inte bli förvånad över att det läggs in fler avrättningar för incest/blodskam i avrättningsdatabasen. Själv lade jag in en post för Stockholms län som jag hittade i en mortalitetsrapport från 1772 och det kan mycket väl vara ett incestfall. För något år sedan diskuterade vi hur många avrättningar som hade skett i Sverige och det kan mycket väl dyka upp flera fall av incest i avrättningsdatabasen.

Stefan

Skriv svar