Tirpitz årsdag av sänkningen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tirpitz årsdag av sänkningen

Inlägg av Battler » 1 april 2013, 13:01

BroderNorbagge skrev:För den med inngående interesse för Tirpitz kan jag varmt rekommendera boken
Tirpitz : Hitler's siste slagskip av John Asmussen & Kjetil Åkra.
Boken är rätt nog på norska i huvudsak. Men alla bildtexter är dubblerade på norsk/engelsk (och bilderna är många), så även ni bröder över kölen borde kunde finna boken interssant och lesvärd :D.

En av bokens författare är i övrigt mannen bakom sajen: http://www.bismarck-class.dk

Bild
En nyutgåva verkar vara på gång:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1781550751
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tirpitz årsdag av sänkningen

Inlägg av Battler » 14 december 2020, 01:31

BroderNorbagge skrev:
15 november 2008, 04:00
För den med inngående interesse för Tirpitz kan jag varmt rekommendera boken
Tirpitz : Hitler's siste slagskip av John Asmussen & Kjetil Åkra.
Boken är rätt nog på norska i huvudsak. Men alla bildtexter är dubblerade på norsk/engelsk (och bilderna är många), så även ni bröder över kölen borde kunde finna boken interssant och lesvärd :D.

En av bokens författare är i övrigt mannen bakom sajen: http://www.bismarck-class.dk

Bild
Var upp Till Nordkap i höst (sep 2020), besökte bland annat Krigsmuseum i Narvik. Där i deras shop, hitta jag boken jag varit ute efter i bra många år "Tirpitz Hitler's Last Battleship" av J. Asmussen & K. Åkra.
Bild
Bilagor
Tirpitz.jpg
__________________________________
MVH

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Tirpitz årsdag av sänkningen

Inlägg av StefanZ » 21 december 2020, 20:01

Utåtriktad skrev:
13 maj 2011, 02:07
R.I.P. Sjömän som bara kämpade för ert land!
Javisst är det tråkigt. Speciellt som övervattensflottan inte var speciellt nazifierad.

Men de var ju dödens lammungar ändå. Flottan hade en stående order att aldrig kapitulera. Så instruktionen var att slåss bokstavligen till det bittra slutet. De fick egentligen inte ens lämna ett sjunkande skepp. Även om i praktiken brukade de lämna ett sönderskjutet, redan sjunkande skepp.

Jag menar, skulle Tirpitz lyckas ta sig ut på öppet vatten, och råka ut för de slagfartyg som fjärrblockerade henne, så skulle ju så gott som alla dött ändå.


Ps. Det slår mig, att när Bismarcks besättning lämnade skeppet, så öppnade de bottenventilerna för att britterna inte skulle inse att Bismarck var knappast skadad inombords. Pansaret var så pass gott.
Men nu när jag VET att deras instruktion var att slåss till det bittra slutet, börjar jag misstänka att de öppnade bottenventilerna så de fick en god förevändning att få lämna skeppet... Vad skulle de göra annars när skeppet bokstavligen sjönk under deras fötter?

Deras otur är att britterna såg ett ubåtsperiskop, tog inga risker och stack, och de allra flesta omkom då istället i det kalla vattnet.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tirpitz årsdag av sänkningen

Inlägg av sveahk » 21 december 2020, 20:17

StefanZ skrev:
21 december 2020, 20:01
Flottan hade en stående order att aldrig kapitulera. Så instruktionen var att slåss bokstavligen till det bittra slutet. De fick egentligen inte ens lämna ett sjunkande skepp. Även om i praktiken brukade de lämna ett sönderskjutet, redan sjunkande skepp.
Den har jag missat. Kan du ange källan!?

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Tirpitz årsdag av sänkningen

Inlägg av StefanZ » 21 december 2020, 20:33

sveahk skrev:
21 december 2020, 20:17
StefanZ skrev:
21 december 2020, 20:01
Flottan hade en stående order att aldrig kapitulera. Så instruktionen var att slåss bokstavligen till det bittra slutet. De fick egentligen inte ens lämna ett sjunkande skepp. Även om i praktiken brukade de lämna ett sönderskjutet, redan sjunkande skepp.
Den har jag missat. Kan du ange källan!?

Hans K
Jag läser just nu Sönke och Neitzel: Soldater : om kamp, dödande och död.

Boken baserar sig på att de fick tag i arkiv med massvis av avlyssningsprotokoll av tyska krigsfångar. Det var alltså inte bara generalerna i Trent Park, så gjordes vid flera andra anläggningar med officerare och underofficerare, både in England och USA... Och så en mycken kommentarer från författarna,

Man få veta en del smått och gott.

Och då bla nämns instruktionerna för flottan s. 277-279. Där man även nämner ett slående exempel och som ofta framfördes som ett ideal:
När kryssaren Nurnberg sjök utanför Falklandsöarna 1914, påstås det att sjömännen stod på däck, och viftade med den tyska örlogsflaggan mot de brittiska fartygen, ändå till de drunknade...
Ingen försökte simma iväg.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11103
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tirpitz årsdag av sänkningen

Inlägg av sveahk » 21 december 2020, 22:05

Hej Stefan!

Har plockat fram mitt exemplar av Sönke Neitzels utmärkta bok, visserligen på tyska, och sidorna är här 324-327 (tyskarna behöver alltid mer ord...). Och jag hittar stället du åsyftar, men som han skriver så ingick instruktionen att vägra kapitulera i de flesta av världens flottförband under 1900-talet, inte bara i Nazi-Tyskland. Betydde emellertid inte att den alltid och överallt åtlyddes, inte ens i Kriegsmarine.

Som Neitzel skriver i slutet av det kapitlet, om de tyska ubåtsmännen - här på tyska, men andemeningen kommer säkert fram:

"Doch den Fanatismus und die Todesverachtung seiner(Dönitz) Soldaten, von denen er in seinen Reden sprach, sucht man bei diesen vergebens. Sie folgten Befehlen und wollten gewiss tapfer sein. Vor allem aber wollten die überleben."

Så när det gällde det egna livet var nog de flesta, även de tyska sjömännen redo att glömma vad som stod skrivet i instruktionshäftet,...!

förmodar Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Tirpitz årsdag av sänkningen

Inlägg av StefanZ » 22 december 2020, 21:46

sveahk skrev:
21 december 2020, 22:05
Hej Stefan!

Har plockat fram mitt exemplar av Sönke Neitzels utmärkta bok, visserligen på tyska, och sidorna är här 324-327 (tyskarna behöver alltid mer ord...). Och jag hittar stället du åsyftar, men som han skriver så ingick instruktionen att vägra kapitulera i de flesta av världens flottförband under 1900-talet, inte bara i Nazi-Tyskland. Betydde emellertid inte att den alltid och överallt åtlyddes, inte ens i Kriegsmarine.

Som Neitzel skriver i slutet av det kapitlet, om de tyska ubåtsmännen - här på tyska, men andemeningen kommer säkert fram:

"Doch den Fanatismus und die Todesverachtung seiner(Dönitz) Soldaten, von denen er in seinen Reden sprach, sucht man bei diesen vergebens. Sie folgten Befehlen und wollten gewiss tapfer sein. Vor allem aber wollten die überleben."

Så när det gällde det egna livet var nog de flesta, även de tyska sjömännen redo att glömma vad som stod skrivet i instruktionshäftet,...!

förmodar Hans K
Tack för kommentaren. Den är nog så riktig. Officiella påbud och verklighet kunde skilja sig. Men iaf.

Och förresten jag missade lite på författarnamnet. De ÄR två författare men Sönke Neitzel är alltså förste författarens fulla namn.

Skriv svar