Brädspel och figurspel WW2 i 6mm

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
MB
Ny medlem

Brädspel och figurspel WW2 i 6mm

Inlägg av MB » 12 september 2008, 23:29

Hej,

Vi är i ett litet spelgäng som spelar historiska bräd- och figurspel, dock ej datorspel.
Vi är alltid intresserade av att komma kontakt med andra som delar vårt intresse kring historia och som gärna vill prova på att testa lite historiska spel. Vi är väldigt intresserade av andra världskriget och den strategi och taktik som användes.

Det kanske låter lite komplicerat med den beskrivning jag ger av vad vi håller på med, men vi
är alltid villiga att visa hur spelen fungera för nya inom hobbyn. Självfallet tillkommer det också lite fördjupning inom ämnet för att förbereda ett fältslag, vilket är en del av intresset.

Tycker du att det låter intressant att kombinera historia, modellbyggande/målande och spelande i ett, så hör gärna av dig. Vi är alltid glada för att lära känna och visa nya spelare som är intresserade av att veta mer.

Du kan läsa lite om våra senaste spelträffar på

http://www.bradspel.net/sites/bradspel/ ... logId=1657

http://www.bradspel.net/sites/bradspel/ ... logId=1633

Hör gärna av dig om vad du tycker att det låter trevligt att kunna träffa andra aktiva historia intresserad i Helsingborg.
Vi är ganska trevliga :wink:

/Magnus

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Brädspel och figurspel WW2 i 6mm

Inlägg av Daniel L » 14 september 2008, 12:13

Ser kul ut. Vilken skala motsvarar 6mm, är det 1/285? Vilka företag gör figurerna och fordonen? Herioc & Ros?

Daniel

MB
Ny medlem

Inlägg av MB » 14 september 2008, 15:16

Jodå det stämmer med att skalan är 1/285 och delar av det tyska infanteriet är faktiskt från Herioc & Ros. Annars använder vi oss av GHQ till större del. Det har blivit mycket av de senare frontavsnitten i Europa för våran del när vi har spelat. Vi får se hur det utvecklar sig med tiden och om vi hamnar i östfronten. Något många av oss också är intresserade av.

Det är ganska tacksamt att börja med väst Europa 44+ när man ska spela figurspel och det finns mycket av litteratur att tillgå.

/Magnus

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 september 2008, 22:14

Hur hög nivå brukar ni spela på? Antar att fordonsrepresentationen är 1:1. Köpte lite olika fordon, vagnar och figurer för länge sen. Har de blivit mer detaljerade sen dess eller ser de likadana ut?

Daniel

MB
Ny medlem

Inlägg av MB » 15 september 2008, 14:53

Blitzkrieg Commander går att spel från kompaninivå till divisionsnivå beroende på hur stort slag man vill köra. Vi spelar det på kompaninivå så att varje fordon är 1:1.

Jag rekommenderar Blitzkrieg till den som är lite ambitiös och har intresse för figurspel och WW2. Spelet ger en bra känsla för perioden utan att man fastnar i detaljer. Mycket av spelsystemet är väldigt bra inbakat i reglerna på ett snyggt sätt. Det är också väldigt enkelt att överföra tryckta källor till direkta spelscenarion. Ett normalstort spel tar cirka 3-4 timmar.

/Magnus

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 17 september 2008, 16:43

Lirade en del förr. På ww2 fronten var det World in Flames och i övrigt var det spel som Civilisation och Britannia. På figurslagsfronten var det ett spel som hette Warzone vilket var ett slagspel baserat på Mutant Cronichles världen. Spelade det en hel del innan vi drabbades av total massupprusting på figurfronten (mao blev fördyrt).

World in flames spelade man inte på en eftermiddag direkt. Vet en gång så började vi på fredagskvällen o spelade till söndagskvällen med avbrott för lite sömn. Har för mig att vi kom fram till 1942 innan vi bröt :D var en rätt sjuk omgång iofs. Kina tryckte tillbaka Japan rejält och var på väg att tappa Kina helt o hållet. Polen höll stånd mot Tyskland bra länge. Första anfallet britterna gjorde på Tyskland resulterade i ett sänkt slagskepp o en skadad kryssare till förlust av några störtbombare. Mao axelmakterna hade stora problem. :lol:

MB
Ny medlem

Inlägg av MB » 17 september 2008, 19:41

World in Flames har jag inte spelat och det verkar krävas ett helt hus för att kunna köra igenom hela spelet. Civilization är ett av mina favoritspel, jag spelade det i helgen och vi var sju spelare som kämpade om att bygga upp en civilisation, fantastiskt kul. Jag lyckades komma en bra bit med Assyrierna. Dessvärre var tiden emot oss och vi var tvungna att avrunda i förtid.

Britannia är också ett kul spel, jag mins det dock som lite obalanserat (kanske var det den gamla utgåvan som var så). Trevligt att veta att det finns fler som är intresserade att kombinera lite historia med nöje och allt som kommer där omkring :D .

/Magnus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 17 september 2008, 19:55

Roligt att läsa.

Att det finns folk som vet att SM's Civ först var brädspel - vad jag kommer ihåg från en bunt partier för en sådär 25 år sedan är den berömda "f*ck phase" :lol:

Körde även en del 1/285-300 - mest modernt men även en del VKII, mest fram till sådär 1941 men har även spelat upp till 1944 - det senare känns bara lite uttjatat. Vi körde mest med spelledare och med ganska flummiga regler men det innebar ett flyt och en upplevelse som var riktigt bra.

MVH

Hans

MB
Ny medlem

Inlägg av MB » 18 september 2008, 18:02

Den klassiska f-fasen i Civ. brukar vara det man mins bäst från de tidiga spelomgångarna .

Jag kan rekommendera Blitzkrieg Commander (BKC) som ett bra figurspel med trevligt flyt i. Efter att testat diverse andra spel som är mer eller mindre överdetaljerade har jag fastnat för Blitzkrieg. BKC ger en bra känsla för perioden utan att gräva ner sig i detaljer som det så fint brukar heta.

Har du lite figurer liggandes och är intresserad av att komma igång med andra världskriget i 1/285 igen så är BKC ett väldigt bra alternativ. Det är ganska enkelt att fånga historie- och spelintresserades nyfikenhet med BKC.

Mvh
/Magnus

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 19 september 2008, 13:12

Det som är väldigt stort nu och som atraherar flest spelare och speciellt män 30+ (som växte upp med krigsfilmer på VHS som örnnästet, Kellys hjältar och en bro för mycket etc) är Flames of war.

http://www.flamesofwar.com/

Flames of war är ett mycket lätt spelat system med 15mm figurer.

Man har givit ut en imponerande produkt sortiment med bla Nordafrika, östfronten och Normandie.
Just nu fokuserar man på Operation Bagaration 1944.
Bilagor
fowsov.jpg
fowsov.jpg (56.96 KiB) Visad 3353 gånger

Skriv svar