Valv

Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Valv

Inlägg av Galadriel » 14 oktober 2002, 11:04

Etrukserna var de första att bygga valv. Valven var en revolution inom byggnadstekniken och användes flitigt av romarna. Nu till min fråga:
Har det någonstans (t.ex. Kina eller Indien) utvecklats valvbyggandet oberoende av etruskernas upptäckt?

varjag
Saknad medlem †

Valv i Persien

Inlägg av varjag » 17 oktober 2002, 12:59

Galadriel jag ar for lat for att slaa i bocker - men byggde man inte valv oxa i Persien - ungefar samma tid som etruskerna? Romarnas valvbaagar speciellt i de viadukter som staar kvar - ar ju ren poesi!

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 25 oktober 2002, 13:33

Pont du Gard utanför Nimes i Frankrike:
Bild
Byggnadskonst blir knappt enklare och snyggare än så här. Romarna byggde inte provisorier. När floden svämmade över 1958 nådde vattnet över hela nedersta nivån. Den närbelägna moderna bron slets sönder medans den nästan 2000 år gammla akvedukten stod kvar...
Bild
De utstickande stenblocken är fästen för byggnadsställningar för att underlätta underhållet.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Re: Valv i Persien

Inlägg av Galadriel » 25 oktober 2002, 16:28

varjag skrev:Galadriel jag ar for lat for att slaa i bocker - men byggde man inte valv oxa i Persien - ungefar samma tid som etruskerna? Romarnas valvbaagar speciellt i de viadukter som staar kvar - ar ju ren poesi!
Det måste jag kolla upp!
Tack för bilderna MOS, riktiga skönheter

Skriv svar