F19, försluter och segrar?

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

F19, försluter och segrar?

Inlägg av von Adler » 2 september 2008, 13:49

Hej på er.

Jag sitter och läser lite om F19, och tänkte se om den information jag har stämmer överrens med den ni har.

Segrar:
12/1: 1xI-15 förstörda i luften, 3xI-15 förstörda på marken.
17/1: 2xI-15 förstörda i luften.
23/1: 3xI-15 skadade i luften.
1/2: 1xSB-2 förstörd i luften.
18-19/2: 1xI-15 förstörd på marken.
20/2: 2xSB-2 skadade i luften, 1 på så vis att den kraschlandade på egen bas och var oreparabelt.
21/2: 1xDB-3 och 1xSB-2 förstörda i luften.
7/3: 2xSB-2 förstörda i luften.
8/3: 1xSB-2 skadad i luften.
10/3: 1xTB-3 förstörd i luften.

Förluster:
12/1: 3xB 4 förstörda och observatören Anders Zachau dödad. Arne Jung och Sterner blir tillfångatagna, medan Matti Sundsten under fyra dagar lyckas skida 90km till finska positioner. Färnström och Hansson i den trejde B 4 kraschlandar och lyckas skida till finska positioner.
23/1: 1xJ 8A förstörd i luften och piloten John Sjöquist dödad.
20/2: 1xJ 8A skadad i luften och 1xJ 8A förstört efter kraschlandning i en storm.
7/3: 1xJ 8A skadad i luften.
10/3: 1xJ 8A skadad i luften, 1xJ 8A och flygingenjören Åke Hildinger förlorade under en testflygning efter reparationer.

En B 4 levererades 16/2 för att ersätta förlusterna 12/1.

Informationen är från Håkans Avation Page http://surfcity.kund.dalnet.se/sweden_f19.htm som är mycket detaljerad. Förut har jag bara sett siffror som 6 plan förstörda i luften och 6 plan på marken, men denna information ger;

Segrar: 12 (13 om man räknar med den SB-2 som kraschlandade på egen bas och aldrig flög igen) flygsegrar, 4 plan förstörda på marken och 6 (5 om man räknar SB-2:an som flygseger) skadade fiendeplan.

Förluster: 2 plan i strid, 4 plan i olyckor (räknar krocken mellan 2 B 4 som en olycka), 3 döda, 2 krigsfångar.

I flygstrid är det 6,5:1, totalt är det 8,5:3 (men realistiskt sett borde även ryssarna haft olyckor med sina plan, så den senare siffran är nog inte riktigt rättvis), ett enastående resultat, särskilt med tanke på att J 8A var underlägsen de ryska planen i prestanda (samtidigt som de ryska planen var utrustade med pansar).

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Re: F19, försluter och segrar?

Inlägg av ola » 2 september 2008, 13:57

Hej Von Adler....

Jag har F19 minnesbok hemma så ja ska kolla det ikväll :)......

Den bör vara mest trolig källa om inte Håkan har hämtat info från denna bok oxå...
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 2 september 2008, 14:09

Källorna listade är;

F19 - en krönika - Greger Falk, Svensk flyghistorisk Förening, Stockholm, ISSN 0345-3413
F19 enligt ryska källor - Carl-Fredrik Guest, Ikaros - 1997 Flygvapenmusei Årsbok 1997, Linköping, ISSN 1102-1926
Hurricane & Gladiator: Suomen Ilmavoimien Historia 25 - Kalevi Keskinen and Kari Stenman, 2005, ISBN 952-99432-0-2
Ilmavoitot, osa 2 - Kalevi Keskinen and Kari Stenman, 2006, ISBN 952-99432-8-8
Kuulumiset magazine no. 4 - edited by Nils Treichel
Svenska flygare i österled - Björn Bjuggren, 1942 Åhlen & Åkerlunds Boktryckeri, Stockholm
Additional information kindly provided by Alex Crawford, Pertti Lehto and Andrew Thomas.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 2 september 2008, 16:04

Men då skall ovanstående stämma i såfall :)....
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Viktor Lima
Medlem

Inlägg av Viktor Lima » 3 september 2008, 13:48

Hej,

Jag har i flera år studerat F19:s verksamhet i samband med ett bokprojekt. Efter att ha spenderat många timmar på krigsarkivet, Kungliga biblioteket och flygvapenmuseums arkiv tycker jag mig kunna säga att Von Adlers sammanställning torde ligga ganska nära sanningen även om den sannolikt inte är helt korrekt. Av de uppräknade nedskjutningarna/flygplan förstörda på marken så är ett antal mer eller mindre osäkra samtidigt som det finns ytterliggare några möjliga nedskjutningar. När det gäller de nämnda ”claimsen” så är antalet förstörda flygplan i anfallet den 12 januari osäkert beroende på att vittnesmålen om antalet sovjetiska jaktplan på basen varierar samt att mycket tyder på att flera piloter bekämpat samma flygplan på marken vilket gjort att det rapporterats flera gånger. Den officiella rapporten har ändrats vid några tillfällen och varierar mellan 3-4 förstörda I-15 (ett i luften och 2-3 på marken). Dessutom finns uppgifter om ett möjligt femte (eller blir det fjärde?) I-15 som kan ha skjutits ner i luften (Ett vittnesmål säger att det försvann med en röksvans efter sig , ett annat säger att det tappade höjd och var på väg ner i den finska granskogen, ett tredje vittne har en annan vinkling osv.).

När det gäller det förstörda I-15 jaktplanet under det nattliga anfallet mot basen i Kairala i februari är det sannolikt ett resultat av en kombination av missförstånd och överföringsfel i rapporteringen. Den initiala företagsrapporten säger ingenting om en förstörd I-15 vilket borde ha stått där med tanke på att flygförarna var väldigt noga med att notera sådant, även om de bara lyckats få iväg några ströskott mot en bombare. I rapporterna har formuleringen ”träff i rishangar” gått vidare till att bli ”förstördes en rishangar avsedd för jaktplan av typen I-15” till att slutligen bli ”En I-15 sannolikt förstörd”. Vem vet – kanske stod det en I-15 i den där hangaren som träffades av bomberna, kanske inte?

Det är ganska svårt (men mycket intressant!) att försöka rekonstruera flygstrider från 1940 baserat på arkivmaterial och jag tror inte vi någonsin kommer att kunna bevisa exakt vad som hände uppe i Nordfinland för mer än 60 år sedan. Skicka gärna PM om ni har några specifika frågor om respektive nedskjutning (eller vänta tills något förlag vill ge ut min bok..)

/VL

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 3 september 2008, 14:02

Jag vill minnas att Kari Stenman forskat en hel del i ryska/sovjetiska arkiv och fått fram ganska mycket.

Kari låg indirekt bakom denna tråd viewtopic.php?f=6&t=24906

Kanske en infallsvinkel?

MVH

Hans

Skriv svar