Styrväxellådor

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem

Styrväxellådor

Inlägg av sgt_jim » 24 juli 2008, 06:10

Vilken sorts styrning hade PzKpfw III, IV, Pantern (inte "Panther" när man skriver på svenska.), Tigern och T-34an?
På filmer jag sett så ser det ut som om T-34an hade ett koppling/broms-system. Samma som Pbv 302.
Vad hade de åvan nämnda tyska vagnarna? Samma, eller en epicyklisk styrväxellåda, ungefär samma som Strv 101, eller, en enklare variant, som t.ex. Ikv 103?

Jag har själv kört de nämnda tre fordonen i svenska armén och föredrar absolut en epicyklisk styrväxel. Man har mycket bättre kontroll på vagnen med en sådan.

(Klarar man av att köra en Centurion med en Merrit-Brown-växellåda så klarar man av ALLA sorters växellådor :D )

Jag undrar eftersom jag är säker på att tyskarna hade, som vanligt, ett mer komplicerat system, men jag såg nyss en videofil på YouTube av en Panter som låste ena bandet i en sväng. Det går inte med en epicyklisk låda, vad jag vet, utan bara med ett kopplings/broms system.

Jag har "Encyclopedia Of German Tanks Of World War Two", men, trots alla tekniska detaljer, så nämner dom inget om denna fråga.

När vi ändå är inne på detta ämne så antar jag att Leo II har något slags av epicyklisk styrväxel, men vad har Strf 90?
Det var länge sedan jag tjänstgjorde i pansartrupperna.

Ha det,
Jim

MatsH
Medlem

Re: Styrväxellådor

Inlägg av MatsH » 29 juli 2008, 15:42

När vi ändå är inne på detta ämne så antar jag att Leo II har något slags av epicyklisk styrväxel, men vad har Strf 90?
Samma princip. Överlagringsstyrning heter det i instruktionsböckerna vill jag minnas. Någon enkel funktionsbeskrivning kan jag inte finna. Förklara gärna för mig den som känner sig manad. Hursomhelst stänkenkelt att framföra Strf 90.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 juli 2008, 16:02

Strf 90 har överlagrat.
Istället för att bromsa bandet på den sida du vill svänga åt så minskar du farten på den sida du vill svänga åt och ökar på den andra sidan. Förenklat förklarat.
Första försöksvagnarna hade koppling-broms.
:)

MatsH
Medlem

Inlägg av MatsH » 29 juli 2008, 16:58

Istället för att bromsa bandet på den sida du vill svänga åt så minskar du farten på den sida du vill svänga åt och ökar på den andra sidan. Förenklat förklarat.
Ja, det vet jag. Jag kanske var otydlig, jag vill veta mera precist hur det går till.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 juli 2008, 17:55

MatsH skrev: Ja, det vet jag. Jag kanske var otydlig, jag vill veta mera precist hur det går till.
Ok. Då överlåter jag det till Thord som får svara på det.

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 29 juli 2008, 18:26

Om man vill tränga djupare än vad som ovan beskrivits ang olika styrprinciper så har man lite att bita i eftersom vetenskapen kring hur det fungerar i detalj inte är helt enkel att reda ut. Det som komplicerar det hela ytterligare är att man mixar olika grundprinciper i olika växellådor för att få fram de egenskaper man vill åt.
Strv 103 är kanske det mest extrema, där normalstyrningen är överlagrad men det finns även koppling-broms då styrdonet förs till ändläge. Detta för att snabbt kunna rikta in vagnen i skjutriktningen.

För den som är riktigt intresserad rekommenderas Kungl Arméförvaltningens serie i Stridsfordonslära. 5 st häften som gavs ut 1965. Finns bla på Krigsarkivet.
Del 11 avhandlar "styrning av bandfordon", ca 40 sidor med ingående beskrivning, princip för princip.
Grundprinciperna har följt med även till modernare vagnar, men för de exakta detaljerna så hänvisas man till Reparationsboken för resp vagn. Gul del (konstruktion och funktion) är oftast både ingående och detaljerad.

Stefan Karlsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 juli 2008, 21:13

Välkommen till forumet Stefan!

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem