Har någon här läst "1434: The Year a Magnificent Chinese Fleet Sailed to Italy and Ignited the Renaissance" från Gavin Menzies eller vet hur den mottagits? Detta är den senaste från mannen bakom den kontroversiella "1421: The Year China Discovered America" (vet ej ifall den finns på svenska, hittade den i alla fall inte vid en snabb sökning).
/Marcus
En kinesisk flotta startade renässansen
Re: En kinesisk flotta startade renässansen
Hoppsan...har Gavin Menzies hitta en till (!) kinesisk flotta? Visste jag inte om - och har inte läst. Vi hade ju en tråd för fem år sedan, om hans '1421' där bl.a. jag - ansåg honom vara en charlatan.
viewtopic.php?f=49&t=10707
Jag har inte ändrat uppfattning
Varjag
viewtopic.php?f=49&t=10707
Jag har inte ändrat uppfattning
Varjag
Wiki's sida om den gode Gavin har ett kapitel om hans kritiker....man noterar 'Gavins Fantasiland'
Critics
1421 Exposed - Website set up by an international group of academics and researchers
Finlay, Robert (2004). "How Not to (Re)Write World History: Gavin Menzies and the Chinese Discovery of America". Journal of World History 15 (2) - Scholarly review of Menzies
Gavin's Fantasy Land, 1421
A critical view of Menzies' story
Australian Broadcasting Corporation's FOUR CORNERS Program Transcript of "Junk History"
http://en.wikipedia.org/wiki/Gavin_Menzies
Varjag
Critics
1421 Exposed - Website set up by an international group of academics and researchers
Finlay, Robert (2004). "How Not to (Re)Write World History: Gavin Menzies and the Chinese Discovery of America". Journal of World History 15 (2) - Scholarly review of Menzies
Gavin's Fantasy Land, 1421
A critical view of Menzies' story
Australian Broadcasting Corporation's FOUR CORNERS Program Transcript of "Junk History"
http://en.wikipedia.org/wiki/Gavin_Menzies
Varjag
- Djinghis Khan
- Medlem
Hmmm, inte så mycket logik i Gavins resonemang. Renässansrörelsen anses ha startat under 1300-talet med personer som Dante, Petrarca, Giotto m.fl, vilket alltså är närmare 100 år innan de kinesiska flottorna. Den italienska renässansen handlade i grunden om att återskapa (det som man uppfattade var) klassiska antika ideal och klassisk greko-romersk kultur, och eftersom den var i stort sett okänd i Kina förstår jag inte hur kineserna skulle ha inspirerat till rörelsen, även om vi bortser från tidsglappet