map358 skrev:Jag tror att den typen av uppgifter härrör från journalister som varken förstår sig på vapen och ammunition eller teknik över huvud taget. De har sett, eller fått sig beskrivet, en mina eller substridsdel, misslyckats med att förstå dess funktion och konstruktion och därefter helt enkelt utgått från att föremålet blivit utformat för att likna en leksak.
Journalister eller vanligt folk. Det är ju så lätt att missförstå beskrivningen "ser ut som en leksak".
Sedan har missförståndets kvaliteer - det är drastiskt, lätt att ta till sig och komma ihåg, användbart i "svärtande" syfte (mot Israel, Sovjet, USA...) - gjort att det levt kvar, oavsett sanningshalt. På det hela taget vad jag var ute efter, synes det.
Det faktum att folk aldrig saknat fantasi i jävligheter på riktigt har naturligtvis bidragit. Försåtmineringar kan ju se ut hur som helst, det är ju liksom poängen. Sådana kopplade till "children's toys, religious objects and kitchen utensils" (!) skall dock uttryckligen ha förbjudits i ett avtal som Sovjet skrev på i oktober 1980.
Den maltesiska pennan tror jag heller inte på. Icke desto mindre är det väl just den som dyker upp här, tillsammans med leksakerna:
[Efter en beskrivning av vanliga bomber, minor, PFM-1 m.fl. i Afghanistan] Still more insidious devices were dropped, including mines that resembled toys, balls and ball-point pens. Filled with liquid explosives, they explode when picked up, often children.
- New York Times 2 mars 1989
Det hänvisas även till en rapport "To Die in Afghanistan" från 1985 utförd av "Helsinki Watch" som beskriver minor kamouflerade till "klockor, pennor och leksaker". Låter som en grupp som borde ha bättre koll på läget än genomsnittliga journalister?
map358: Tack för tipset om BLU-43, den är ju snarlik fast tidigare (?) än nämnda PFM-1. Fin sida med bilder också. En del ser just inte ut som någonting särskilt, som den här - kanske en "kitchen utensil"?