Skodastridsvagnar
Skodastridsvagnar
Läste i boken Stalingrad att tyskarna hade tjeckiska skodastridsvagnar i sin arsenal. Någon som har en bild på en sådan eller kan berätta något om deras kvalité?
Re: Skodastridsvagnar
Tjenare.
Vill du läsda mer så kan du gå in på den här länken.
http://www.achtungpanzer.com/pzcz.htm Som handlar om modell 38(t).
Tyskland använde sig även av modell 35(t).
De tjeckiska vagnarna var bra för sin tid och deras chassi-konstruktion kom till användning i andra tyska stridsfordon, etc.
Vill du läsda mer så kan du gå in på den här länken.
http://www.achtungpanzer.com/pzcz.htm Som handlar om modell 38(t).
Tyskland använde sig även av modell 35(t).
De tjeckiska vagnarna var bra för sin tid och deras chassi-konstruktion kom till användning i andra tyska stridsfordon, etc.
PzKpfw 38(t)
PzKpfw 35(t)
Chassit användes även för Marder och några av deras självgående luftvärnspjäser.
Överlag bra modeller som fakiskt utgjorde större delen av t.ex. Rommels styrka under striderna i Frankrike.
Källa: Achtung Panzer
Det måste väl ha varit bl.a PzKpfw 35(t) som tillverkades av Skoda som givetvis övertogs av Tyskarna i.o,m annekteringen av Tjeckoslovakien.
Men p.g.a dess usla vinteregenskaper så betvivlar jag att den användes där , dess bromsar , koppling m.m använde tryckluft vilket visade sig inte fungera tillsammans med Rysslands kyla.
Dess beväpning gjorde knappast någon skada på ryskt pansar så den slutade användas i Ryssland efter december 1941.
Därefter användes den tydligen mest till partisanbekämpning och i Rumänska , Ungerska och bulgariska trupper.
Hetzer var nog den mest lyckade av alla olika varianter och hade en effektiv 75 m.m kanon som användes som anti-tank vapen.
Den tillverkades dock inte föränn 1944 så den var knappast med i Stalingrad.
Den var dock så lyckad att tillverkningen fortsatte efter kriget.
Det fanns även en massa olika varianter av dom båda , t.ex av T38:ans chassie utrustades med en 150 m.m haubits och fick namnet Grille eller som flygbekämpningsvariant Flakpanzer beväpnad med en enkel 20 m.m kanon.
En tidig antitank version var Marder III som var en konvertering av en 38T till en panzejäger variant utan tak utrustad med antingen tysk 75 m.m eller Sovjetisk 76 m.m anti-tank kanon.
Vilken av alla olika varianter som användes just i Stalingrad kan jag inte svara på med hundra procentig säkerhet men jag antar att det var Marder III som var effektiv mot ryskt pansar och tjänstgjorde på östfronten.
35T
Beväpning 37mm kanon och två MG 34 kulsprutor.
Vikt 10,5 ton.
Bepansring 25 - 8 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 35 km/t
38T
Beväpning 37mm kanon och två MG 34 kulsprutor.
Vikt 9,5 ton.
Bepansring 25 - 8 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t
Hetzer
Beväpning 75 mm antitank kanon och en MG 42 kulspruta.
Vikt 15,7 ton.
Bepansring 60-10 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t
Marder III
Beväpning 75/76 mm antitank kanon och en MG 42 kulspruta.
Vikt 10,6 ton.
Bepansring 10-50 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t
Källa: Achtung Panzer m.m
Men p.g.a dess usla vinteregenskaper så betvivlar jag att den användes där , dess bromsar , koppling m.m använde tryckluft vilket visade sig inte fungera tillsammans med Rysslands kyla.
Dess beväpning gjorde knappast någon skada på ryskt pansar så den slutade användas i Ryssland efter december 1941.
Därefter användes den tydligen mest till partisanbekämpning och i Rumänska , Ungerska och bulgariska trupper.
Hetzer var nog den mest lyckade av alla olika varianter och hade en effektiv 75 m.m kanon som användes som anti-tank vapen.
Den tillverkades dock inte föränn 1944 så den var knappast med i Stalingrad.
Den var dock så lyckad att tillverkningen fortsatte efter kriget.
Det fanns även en massa olika varianter av dom båda , t.ex av T38:ans chassie utrustades med en 150 m.m haubits och fick namnet Grille eller som flygbekämpningsvariant Flakpanzer beväpnad med en enkel 20 m.m kanon.
En tidig antitank version var Marder III som var en konvertering av en 38T till en panzejäger variant utan tak utrustad med antingen tysk 75 m.m eller Sovjetisk 76 m.m anti-tank kanon.
Vilken av alla olika varianter som användes just i Stalingrad kan jag inte svara på med hundra procentig säkerhet men jag antar att det var Marder III som var effektiv mot ryskt pansar och tjänstgjorde på östfronten.
35T
Beväpning 37mm kanon och två MG 34 kulsprutor.
Vikt 10,5 ton.
Bepansring 25 - 8 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 35 km/t
38T
Beväpning 37mm kanon och två MG 34 kulsprutor.
Vikt 9,5 ton.
Bepansring 25 - 8 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t
Hetzer
Beväpning 75 mm antitank kanon och en MG 42 kulspruta.
Vikt 15,7 ton.
Bepansring 60-10 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t
Marder III
Beväpning 75/76 mm antitank kanon och en MG 42 kulspruta.
Vikt 10,6 ton.
Bepansring 10-50 m.m.
Besättning 4 man.
Toppfart c:a 42 km/t
Källa: Achtung Panzer m.m
- Bilagor
-
- Marder
- marder 3.jpg (15.17 KiB) Visad 3906 gånger
-
- Hetzer
- hetzer 1.jpg (14.61 KiB) Visad 3907 gånger
-
- 35 t 1.jpg (8.26 KiB) Visad 3905 gånger
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Jepp, man tog över ett antal LT vz.35 (219 st för att vara mer exakt) efter annekteringen. LT vz.38:or hade ännu inte börjat produceras när fabrikerna övergick i tysk ägo, varefter de ganska snart började produktion och vidareutveckling. Dessa var i princip de bästa vagnar tyskarna hade i början av 1939, med endast några få PzKpfw III, och IV:or producerade.Det måste väl ha varit bl.a PzKpfw 35(t) som tillverkades av Skoda som givetvis övertogs av Tyskarna i.o,m annekteringen av Tjeckoslovakien.
För sin tid var kanonen (3.7cm) tillräcklig för det mesta, och speciellt Skodas 3.7cm-kanon var känd för sin träffsäkerhet. Pansarskyddet var även det tillräckligt för sin tid. Dock var, som wreezig redan sagt, dess användning av tryckluft inte så lyckad i Rysslands kalla klimat.
Inga av de tre pansardivisionerna (14., 16. och 24.) som blev inringade i Stalingrad ska ha haft några tjeckiska stridsvagnar (alltså PzKpfw 35(t) eller 38(t)). Den 6.pansardivisionen som ingick i 4.pansararmén hade ett ganska stort antal PzKpfw 35(t) i sin utrustning vid början av Operation Barbarossa, i september 1941 var de dock bortplockade.
Vad gäller Marder III så började modellen med en 7.5cm PaK40 inte att tillverkas förrän i april 1943, således var den inte med vid Stalingrad, dock tillverkades modellen med en rysk 7.62cm-kanon tidigare och kan ha varit närvarande.
De sIG (Sf) (Grille) som byggdes på 38:ans chassi producerades för sent för att ha kunnat vara med vid Stalingrad.
/Johan
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Grävde lite hos pansarförbanden för juli 1943. Inga Pz 38(t) omnämnda, däremot hade samtliga divisioner ett par Pz II i sin fordonspark. Pz 38(t) finns däremot som kategori för hela pansarvapnet under 1943, fast ingen gick förlorad. Däremot en i augusti och en i september. Så det fanns ett litet antal, men det verkar som de inte inkluderas i rapporteringen eller var samlade på ett ställde/i ett förband.
/Forsberg
/Forsberg
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Så rätt Andersson, och så här såg dom ut i svensk tjänst.Vagmnen licensproducerades även i Sverige som Strv m/41, och chassit användes sedan till PBV 301, som var i svesk tjänst fram till 1971
Magnus
- Bilagor
-
- PBV 301
- 04817.jpg (18.15 KiB) Visad 3728 gånger
-
- Strv M/41
- 05195.jpg (17.99 KiB) Visad 3728 gånger
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Det var ju t.o.m. så att det från början var meningen att Sverige skulle köpa 90 st specialtillverkade (liknande Ausf A men utan "stridsantenn" och något som jag inte kan översättning för, "turret-ring splash-protector") 38:or, med namn PzKpfw 38(t) Ausf S. Ordern lades någon gång runt årsskiftet 38/39, men våren 1940 bestämde tyskarna att alla dessa skulle användas av tyska armén. Svenskarna fick istället licens att producera vagnen tidigt 1941. Flera av de ursprungliga Ausf S skickades till Slovakien och användes av deras "Snabba Division".
/Johan
/Johan
Svenskarna fick tillåtelse att licenstillverka vagnarna, det skedde hos Scania-Vabis i Södertälje. Försvaret beställde 116 vagnar av vilka 106 stycken levererades farm till 1944. De sista 16 vagnarna byggdes om till stormartillerivagnar (SAV M/43).
Magnus
Magnus
- Bilagor
-
- SAV M/43
- 04820.jpg (18.67 KiB) Visad 3699 gånger
6e tyska pansardivisionen hade 35(t) till slutet av 1941 då merparten av divisonens pansar (all alla sorter) hade förlorats.
Version A av 38(t) ingick i 67e pansarbataljonen som var kopplad till 3e Lätta Divisionen under 1939
38(t) fanns i 7e,8e,12e,19e och 20e pansardivisionernas stridsvagnsbestånd i Juli 1941 (version B-F)
38(t) var tydligen kopplade till pansartågen och så sent som september 1944 fanns ännu 229 stycken 38(t) av alla modeller ännu i bruk.
(Källa: Encyklopedia of german tanks of WW2)
Som jag uppfattat det så var de tjeckiska vagnarna rätt OK jämfört med alla andra samtida designer från 1935-1940 (utom T-34 såklart)
Version A av 38(t) ingick i 67e pansarbataljonen som var kopplad till 3e Lätta Divisionen under 1939
38(t) fanns i 7e,8e,12e,19e och 20e pansardivisionernas stridsvagnsbestånd i Juli 1941 (version B-F)
38(t) var tydligen kopplade till pansartågen och så sent som september 1944 fanns ännu 229 stycken 38(t) av alla modeller ännu i bruk.
(Källa: Encyklopedia of german tanks of WW2)
Som jag uppfattat det så var de tjeckiska vagnarna rätt OK jämfört med alla andra samtida designer från 1935-1940 (utom T-34 såklart)