Bensinpumphistorik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 14 juni 2008, 20:42

Så länge det har funnits bilar, så har det ju funnits drivmedel till dom.. Men vad jag är nyfiken på, när öppnades den första bensinmacken här i Sverige,, finns det någon uppgift om det? :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 juni 2008, 21:05

Ordet bensinmack har sin historik tillbaka till 1947, enligt NE.

Jag har en annan bok i gömmorna som handlar om bilar samt en om uppfinningar, tills vidare så kom den första bensinmacken i Sverige under ett okänt datum, enligt artikeln från Wikipedia.
Den första bensinstationen i USA byggdes 1907 av företaget Standard Oil of California (numera Chevron). En av de tidigaste bensinstationerna i Sverige lär ha legat på Rensgatan vid Jarlaplan i Stockholm.
Tråden om bensinmackar ur ett historiskt perspektiv.
viewtopic.php?f=39&t=26669'

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 16 juni 2008, 21:34

Jag satt och läste det som vår vän Stefan skrev i sitt föregående inlägg, kom då och tänka på min morfar. När han skulle tanka på de gamla BP-mackarna som fanns förr, så skämtsammt så kallade han BP-mackarna för Blå Pumpen. Men jag vet inte varför, för jag tror inte mej minnas att jag frågat honom om det. 8-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juni 2008, 13:08

Anders Nyman skrev:Jag satt och läste det som vår vän Stefan skrev i sitt föregående inlägg, kom då och tänka på min morfar. När han skulle tanka på de gamla BP-mackarna som fanns förr, så skämtsammt så kallade han BP-mackarna för Blå Pumpen. Men jag vet inte varför, för jag tror inte mej minnas att jag frågat honom om det. 8-)
"Blå pumpen", måste vara ett väldigt lokalt "påfund", för BP-mackarnas färg var ju grönt.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Markus Holst » 23 juni 2008, 13:19

Ämnet avhandlades i Populär historia för några år sedan, och det var allmänt att kalla BP för blå pumparna. Tydligen var pumparna blå i begynnelsen. Den gröna färgen lär ha kommit senare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juni 2008, 13:26

Markus Holst skrev:Ämnet avhandlades i Populär historia för några år sedan, och det var allmänt att kalla BP för blå pumparna. Tydligen var pumparna blå i begynnelsen. Den gröna färgen lär ha kommit senare.
Oj, det kände jag inte till riktigt, tack för att du skrev det.

Så BP-mackarna var alltså "blåaktiga" i början av deras verksamhet.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 25 juni 2008, 21:16

Stefan Lundgren skrev:
Markus Holst skrev:Ämnet avhandlades i Populär historia för några år sedan, och det var allmänt att kalla BP för blå pumparna. Tydligen var pumparna blå i begynnelsen. Den gröna färgen lär ha kommit senare.
Oj, det kände jag inte till riktigt, tack för att du skrev det.

Så BP-mackarna var alltså "blåaktiga" i början av deras verksamhet.

Stefan
Detta var verkligen intressant att få veta. Så då måste det av den orsaken som min gamla Morfar kalllade BP för Blå Pumpen... Men som jag tror jag nämnt tidigare, att det står en äldre BP mack i vimmerby, den står vid ingången till Astrid Lindgrens värld.. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 13 juli 2008, 19:21

Var ju opp till Mora och Nusnäs igår. Jag slogs av en tanke när jag kom åkandes på byvägen som går emellan Nusnäs och Mora, att de som bor både i Nusnäs och Färnäs måste tycka väldigt mycket om äldre Bensinmackar.. För det var på flera ställen som jag såg att det stog gamla bensinmackar som folk har tagit hand om och rustat opp eller gjort något annat av dem. Jag blev nyfiken om just det är lokalt för dessa trakter eller om det förekommer på flera ställen här i vårt land, där det står äldre bensinmackar på vartannat hemman. :oops:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 6 augusti 2008, 09:51

Åkte igår en bit på "väg 266" som går mellan Falun och Hedemora. Å, vi stannade till vid en by som heter Fäggeby och åt pizza, men det som jag blev lite Nostalgisk över, när jag sedan gick och tittade där i Fäggeby, rätt som det var så hittade jag en äldre Bensinmack från 50-talet, å det fanns fungerande bensinpumpar kvar, ja okej pumparna var lite renoverade för att de skulle fungera. Men själva försäljningslokalen har de gjort om till en liten Turistbyrå för denna bygd där Fäggeby ligger.. Så detta var verkligen roligt att få se att det har bevarats något äldre som än idag fungerar. :D :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 augusti 2009, 01:28

Bensinpumpen som jag tog kort på för nåt år sedan är borttagen och frågade ett par stycken som inte visste ett dugg om det. Jag publicerade en bild såväl på Skalman som bloggen om denna pump och fick ett tips en gång hur man skulle kolla hur gammal den var. När jag skulle göra det idag så var den borta.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 30 augusti 2009, 09:03

Ibland när det är Crousing här i Borlänge så är det någon som brukar Crousa i en gammal grön BP tankbil, å den är så vacker. Grön till färgen och väldigt vacker och välvårdad. Man blir faktiskt väldigt nostalgisk när man ser denna gammla tankbil.. :D 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 18 september 2009, 21:01

Här om dagen, så såg jag på stan en kille bärandes en äldre BP-Keps på sitt huvud, det är ju inte var dag man ser sådannt nu för tiden. :P

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 31 juli 2011, 20:08

Anders Nyman skrev:Ibland när det är Crousing här i Borlänge så är det någon som brukar Crousa i en gammal grön BP tankbil, å den är så vacker. Grön till färgen och väldigt vacker och välvårdad. Man blir faktiskt väldigt nostalgisk när man ser denna gammla tankbil.. :D 8-)
Det var ett stort reportage om denna Gröna härliga Äldre BP-Tankbilen i vår lokaltidning här om dagen, en sak som jag då inte visste som jag vet nu,, dragbilen är svensk, men tanksläpet är inköpt i England för något år sedan. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Anders Nyman » 28 augusti 2011, 08:42

I går Lördag,, var jag på Marknaden i Falun med min Dotter,, å i ett stånd där inne,, så var det en man som sålde miniatyr pumpar, av gammla Bensinpumpar, som man kan samla å ha i Bokhyllan.. Det var första gången jag sett, samlarpumpar i miniatyrformat på detta sätt.. :wink:

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Bensinpumphistorik

Inlägg av Solkungen » 28 augusti 2011, 17:31

Och så finns det modellbyggare som på http://ovp.forum24.se/ovp.html
Gillar själv maskiner, både gammalt och nytt men skalmodeller in perfectum har jag mycket svårt att se det roliga i.

Skriv svar