Kartago och stridselefanter

Från Romolus och Remus till Västroms fall.
Skriv svar
jjonas
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 mars 2008, 09:35

Kartago och stridselefanter

Inlägg av jjonas » 19 mars 2008, 10:21

Jag har läst att kartagernas krigsselefanter tillhörde en numera utdöd variant, den nordafrikanska skogselefanten, och att den var för liten för att vara utrustad med torn för manskap. (http://nabataea.net/elephants.html)

Mina tennfigurer föreställande kartagiska krigselefanter har emellertid torn. Han som gjort teckningarna var känd för att vara noga i sin research men det finns inga källor till hans teckningar.

Så nu undrar jag om det finns någon här som kan hjälpa mig att finna tillförlitliga källor om saken.

/Jonas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kartago och stridselefanter

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 mars 2008, 23:46

Om det du söker möjligen finns i följande tråd.

viewtopic.php?t=19607

Visserligen är det en gammal tråd, men du kanske hittar någonting i denna tråd som intresserar dig.

Stefan

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 februari 2003, 15:41
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Kartago och stridselefanter

Inlägg av Mr Firpo » 31 mars 2008, 16:10

Jag vet att jag sett en illustration av kartagiska stidselefantar som bemannades av två soldater (varav den ena fungerade som någon slags förare) ridandes direkt på elefantens rygg. Inget torn var då med, istället skyddades förarna av flera stora sköldar faststatta på elefantens sidor.

Men det var källor du ville ha, och det har jag tyvärr inte :cry: ...Så vitt jag minns kan det vara en illustration av den eminente Peter Connolly, så det bästa tipset jag har är att kolla hans böcker där de puniska krigen behandlas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28560
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kartago och stridselefanter

Inlägg av Hans » 31 mars 2008, 16:13


louis
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 april 2008, 18:17

Re: Kartago och stridselefanter

Inlägg av louis » 7 april 2008, 18:21

Jag tackar för benägen hjälp. Skall skaffa boken om krigselefanter. Verkar vara intressant.

Hade problem med min inloggning och har ändrat alias.

Skriv svar