Robotar och missiler

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Robotar och missiler

Inlägg av Hexmaster » 9 mars 2008, 21:59

Vet inte om det är en skalmanit som hört av sig till GP:s läsarkontakt? :)
GP skrev:Apropå förra krönikan om fackord, som får ny betydelse i allmänt språkbruk, har Rasmus Olsson ett intressant exempel. Han skriver:
"Det finns ett märkligt fackord som majoriteten av svenska medier har svalt utan att blinka, trots att det är otydligt och har en helt annan huvudbetydelse i vardagsspråket. Ordet jag pratar om är "robot", använt i betydelsen "missil" eller "målstyrd raket".
I svenskan har "robot" två huvudbetydelser. Den vanligaste är förmodligen den som betyder "Plåt-Nicklas", ungefär. En människoliknande mekanisk varelse, eller nåt liknande R2D2 i Star Wars. Den andra är de maskiner som används inom industrin för att göra monotona och farliga sysslor.
Av nån outgrundlig anledning har svenska försvaret fått för sig att kalla sina missiler för "robotar", och detta har sen medierna i Sverige accepterat rakt av.
Ordet "missil", å andra sidan, är otvetydigt i svenskan, och har som huvudbetydelse en målstyrd raket".
Första belägget för "styrd projektil, robotbomb, robotvapen" finns från 1944, eller året före det första belägget för missile i samma betydelse i engelskan, enligt dessa källor.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 55189.html
http://www.etymonline.com/index.php?term=missile

Men vad betydelsen beträffar vet jag inte om jag håller med. "Robot" i betydelsen "självgående, självstyrande" är väl högst relevant i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: Robotar och missiler

Inlägg av Psilander » 9 mars 2008, 22:22

På militärsvenska heter det "robot" (Rb), medierna använder det därför ofta(min uppfattning) i svenska språket felaktiga "missil" för att beteckna samma sak. Vilket troligtvis beror på okunskap. Missil är engelska, eller kanske svengelska och ett oskick att använda om man vill vara korrekt.

Den rent språkliga bakgrunden är jag osäker på men robot har säkerligen med att man vill göra skillnad på den "ostyrda" raketen och den "styrda raketen" dvs roboten.

Raket och robot brukar ju blandas till missil i svenskan, i engelskan skiljer man dock på dem som "Rocket"(raket) och "Missile"(robot).

Missil är väl bara en projektil i största allmänhet när den flyger genom luften i svenskan, tex en pil från en båge osv.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 9 mars 2008, 22:43

Lufttorped :P

Det var väl det första det kallades för...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 mars 2008, 09:06

Så "missil" är en anglicism? - Aha!

Det finns inte i SAOB (där det skulle ha kommit med i mitten av 40-talet, faktiskt), däremot i SAOL - som "fjärrstyrd projektil".
Psilander skrev:Missil är väl bara en projektil i största allmänhet när den flyger genom luften i svenskan, tex en pil från en båge osv.
Hade också för mig det på något sätt, men inga av de vanliga källorna har med det. Är det "projektil" man egentligen menar? Sen är det nog en annan sak att ordet går tillbaka till något som kastas, skickas iväg (ett udda exempel är de missilier som kungligheter förr lät regna över folket - inte raketvapen då, utan kröningsmynt).
Psilander skrev:Den rent språkliga bakgrunden är jag osäker på men robot har säkerligen med att man vill göra skillnad på den "ostyrda" raketen och den "styrda raketen" dvs roboten.
Just så, en "mekanisk inrättning som kan utföra komplicerade arbetsuppgifter". Kom in i språket under förra delen av 1900-talet, kunde men behövde inte associeras med människoliknande "Plåt-Nicklasar".
Psilander skrev:Raket och robot brukar ju blandas till missil i svenskan, i engelskan skiljer man dock på dem som "Rocket"(raket) och "Missile"(robot).
Används raketer idag?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 mars 2008, 09:29

Hexmaster skrev:Används raketer idag?
Jepp, exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydra_70

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 10 mars 2008, 11:26

Ryska armén använder dem ganska flitigt. Mot ytmål eller mer odefinerade mål (läs: där banditer kan tänkas gömma sig) är det effektivt samtidigt som det är mycket billigare. More bang for the bucks, helt enkelt.

I t ex första Gulfkriget var över 90 % av de amerikanska projektilerna "icke-smarta".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 mars 2008, 11:53

Mycket riktigt, stalinorglarnas barbarn :lol: här finns ett antal typer - http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_rocket_launcher

MVH

Hans

Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 10 mars 2008, 14:42

Ordet robot kommer från den tjeckiske författaren Karel Čapeks skådespel R.U.R. (1920), där det används om konstgjorda människor. Även i senare science fiction-litteratur, exempelvis hos Isaac Asimov, brukar robotar vara mer eller mindre människolika.

Bostich
Ny medlem

Inlägg av Bostich » 25 mars 2008, 11:33

En utläggning om robot/missil finns att hitta på följande länk:
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1791

Det som missats (även i diskussionen här) är dock att engelska "missile" inte är samma sak som det svenska begreppet robot. En "missile" är ett objekt eller vapen som kastas eller skjuts mot ett mål och behöver inte vara styrt. En "guided missile" är styrd.
Därför är det svenska ordet robot, enligt mig, bättre än missil eller styrd missil eftersom en robot är en maskin som med hjälp av sensorer och programmering utför en uppgift - hur den sedan är utformad (maskin, människa, vapen) har mindre betydelse.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 25 mars 2008, 20:09

Ett ord som väl kan anses felaktigt "på samma sätt" är maksingevär.

Det heter kulspruta på (riks-)svenska och machine gun på engelska efter vad jag förstår.

Men jag tror att det heter maskingevär på finlandssvenska så vill man inte reta sig på en onödig svengelska så kan man glädja sig åt lite kulturutbyte över Bottenhavet.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 25 mars 2008, 20:50

Angående maskingevär finns det också utrett på denna utmärkta finska sida: http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1971

Men allmänt med dessa ord är ju att de förlorar i exekthet. Skulle jag höra på nyheterna att ett maskingevär använts vid ett rån ser jag inte i första hand en kulspruta framför mig, utan en automatkarbin eller möjligen kpist. Och följer man vad de enskilda orden betyder så stämmer en automatkarbin väl in på att benämnas maskingevär. Så om vi bortser från Finland kan man verkligen fråga sig vad ett maskingevär är för något, något föremål existerar inte med den benämningen i Sverige helt enkelt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 mars 2008, 21:22

Solkungen skrev:något föremål existerar inte med den benämningen i Sverige helt enkelt
Det är klart det gör! - Om än inte bland de som verkligen vet vad de talar om. Det finns massor av exempel på hur "proffs" och övriga nyttjar ord lite olika, det är hur lätt som helst att kasta sten i glashus. :)

Maskingevär torde definieras som du gör, alltså kpist eller AK. Självaste SAOB tar med ksp i definitionen, månne det är beteckningen "kulspruta" som förändrats med åren?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 25 mars 2008, 21:36

Som sagt, exaktheten går förlorad. Men kollade i Nordstedts ordbok där de översatte maskingevär till endast kulspruta. Men vill nog ändå tro att begreppet maskingevär skall tydas som mer allmänt automatiskt omladdande vapen i Sverige, och i Finland som kulspruta.

Skriv svar