Karl XII:s likfärd

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
vallon
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 januari 2009, 11:35

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av vallon » 14 mars 2009, 01:58

Detta ska visst vara den första versionen tror jag.. Såg den först för några dagar sen. :D
Bilagor
likfärden orginal.jpg
likfärden orginal.jpg (56.16 KiB) Visad 6948 gånger

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Anders Nyman » 14 mars 2009, 11:13

vallon skrev:Detta ska visst vara den första versionen tror jag.. Såg den först för några dagar sen. :D
Jag som tycker om Tavlor, (målningar) tycker att denna målning är en väldigt fin målning. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2009, 20:37

Målningen kan också vara en "avmålning" av Gustav Cederström, såvitt vad jag känner till så målade man knappast så innan 1900-talet och under 1800-talet blev det s k historiemåleriet mer populärt. Det var sällan att målningarna utfördes så som man kan se på ovanstående målningen.

Stefan

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av GL » 16 mars 2009, 14:15

Har någon en karta över vilken väg likfärden tog? Det sades att Karl XII stod lik, och sedan dess spökar, på prästgården i Fellingsbro i Örebro län där min farfar växte upp. Det vore kul att veta om det är sant att likfärden kan ha tagit den vägen.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Ben » 16 mars 2009, 21:01

Man rastade mycket riktigt i Fellingsbro, se Brings artikel i Karolinska Förbundets årsbok 1918 (s.204 f.).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 mars 2009, 21:07

På tal om kartor, kan du antagligen försöka på Krigsarkivet, sök där eller tar kontakt med dem.

http://www.statensarkiv.se/default.aspx ... refid=1132

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Anders Nyman » 18 mars 2009, 18:02

vallon skrev:Detta ska visst vara den första versionen tror jag.. Såg den först för några dagar sen. :D
Vart hänger denna målning? :)

Användarvisningsbild
dahnielson
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 november 2008, 10:23
Ort: Linköping / Tranås
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av dahnielson » 18 mars 2009, 19:05

För kompletthetens skull:
Cederstrom1878.jpg
Första versionen målad i Paris 1878. Finns på Göteborgs konstmuseum.
Cederstrom1878.jpg (92.17 KiB) Visad 6799 gånger
Cederstrom1884.jpg
Andra versionen målad på Krusenberg 1884. Finns på Nationalmuseum i Stockholm.
Cederstrom1884.jpg (75.26 KiB) Visad 6798 gånger
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com

Användarvisningsbild
dahnielson
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 november 2008, 10:23
Ort: Linköping / Tranås
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av dahnielson » 18 mars 2009, 19:16

Stefan Lundgren skrev:Målningen kan också vara en "avmålning" av Gustav Cederström, såvitt vad jag känner till så målade man knappast så innan 1900-talet och under 1800-talet blev det s k historiemåleriet mer populärt. Det var sällan att målningarna utfördes så som man kan se på ovanstående målningen.
Det där ser ut för övrigt ut som en skiss för att prova komposition och idéer. Verk som Karl XII:s likfärd målar man inte utan att göra diverse förstudier.
Den mest kända svenska historiemålningen av alla är kanske Gustaf Cederströms ”Karl XII:s likfärd”, målad 1878. Cederströms släkt hade viss anknytning till kungen då en av konstnärens anfäder, riksrådet Olof Cederström, varit kanslist hos Karl XII och deltagit i kalabaliken vid Bender. Enligt sina samtida var han besatt av ämnet och under de tretton månader han arbetade med motivet lämnades inget åt slumpen. I ett brev till Johan Boklund skrev Cederströms kollega Hugo Birger 1878: ”Då det snöade häromdagen, överraskade jag honom med att han målade efter en utanför fönstret upphängd Karl den tolfte-stövel, som förut vederbörligen inbökats med snö”. Cederström lät även sy upp karolineruniformer i Sverige som skickades till hans ateljé i Paris och påkläddes franska modeller.
(Från "Historiska ögonblick på duk", Populär Historia)
På Paris caféer hittade Cederström sina "karoliner", som klädda i uniformskopior, efterskickade från Stockholm, poserade som svenska krigare. Förutom med levande modeller arbetade han också med små vaxfigurer, som arrangerades i olika positioner. För att efterlikna snön vid måleriarbetet användes salt som snöersättning. Likt en regissör eller scenograf arbetade konstnären i de många skisser som föregick den färdiga målningen. Han sökte olika lösningar vad gäller scenens utformning, tänkbara aktörer och deras roller. Till slut hade han iscensatt ett skådespel som bildar en sammansatt helhet. Den färdiga målningen tog totalt tretton månader av intensivt arbete att färdigställa och är stor och mäktig (256 x 370 cm).
(Från Krusenberg Herrgård.)
Senast redigerad av 1 dahnielson, redigerad totalt 19 gånger.
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2009, 21:42

Om det finns en sådan skiss av Cederström vet inte jag och däremot var det ingen annan som målade snarlikt innan. Det var det som jag försökte få fram i föregående inlägget.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av lampros » 19 mars 2009, 14:21

Apropå klippan man ser till höger på tavlan. Förebilden ska ligga i Uppsala.

Det är om man åker söderut från city mot Gottsunda (typ Norbyvägen), fortsätter mot Sunnersta, tar av vid en bro över Hågaån och fortsätter uppför en kurva. Där har vi den så kallade Valsätraklippan (osäker på namnet, en klippa är det i alla fall), och ser man den IRL så påminner den starkt om klippan i Cederströms målning.

I tavlan är den sedd från norr så att säga, om man alltså som i exemplet ovan kommer från Uppsalahållet. Jag tycker det är snyggt av konstnären att ha lyckats foga in den (plus alla andra element i tavlan, ateljeavmålade statiser osv) i helheten, det är akademimåleri när det är som bäst!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 mars 2009, 19:44

Kan vara som ett motiv, ja!!! Förstår denna koppling, har själv funderat på det och nu vet jag inte om det stämmer och motivet kan också vara runt Dals-Rostock. Vet nog inte om det stämmer eller inte!!!

Det kan vara så att Cederström satt vid Lurbobacken och skisserade målningen och utelämnade skogen.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av lampros » 20 mars 2009, 09:50

Lurbo, så heter det ja! Lurbo bro, Lurbo backe osv (och fortsätter man uppför backen passeras Lurbo Ridklubb).

Jag är tämligen säker på att Cederström hade denna klippa som förebild, jag har det från min far. I det flacka Uppsala torde detta f ö vara den enda klippan på miltals omkrets, den enda lodräta bergsformationen. Jag bor själv i Eriksberg, visst är det en höjd men mycket till BERG är det inte :)

(Om någon Uppsalabo med gott om tid finge lust att fotografera klippan ifråga och lägga upp den här vore ju lyckan total.)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av Hexmaster » 20 mars 2009, 10:02

Jag har besökt Lugnesberg några gånger och promenerat den där vägen. Det finns väl en markering för Uppsala stadsgräns precis i närheten?

Topografin blir väl ändå lite svår att gå på, det måtte finnas många ställen som skulle kunna fås att passa in. Frågan är om Cederström var i trakten på den tiden?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Karl XII:s likfärd

Inlägg av lampros » 20 mars 2009, 12:38

Jag har för mig att förebilden för klippan är precis där vägen svänger runt en framträdande klippa, just där bortom Lurbo bro och sedan uppför backen som jag beskrivit några inlägg ovan.

Jag skulle vilja säga "you can't miss it". Man kan precis föreställa sig en modern asfaltväg på Cederströms tavla, löpandes där begravningståget går fram (som i så fall är på väg nerför backen mot Lurbobron till, om ni fattar).

Skriv svar