Diskutera dagens problem ur ett historiskt perspektiv

Skriv svar
Erol
Provmedlem

Diskutera dagens problem ur ett historiskt perspektiv

Inlägg av Erol » 10 februari 2008, 13:41

Tja!

Tänkte höra lite angående ett problem jag har, jag ska ha en muntlig redovisning med läraren, har 60 minuter på mig där vi ska diskutera 2st ämnen eller ämne och ämne men iaf. Det första handlar om att diskutera dagens miljöproblem/den globala uppvärmningen ur ett historiskt perspektiv samt ur ett framtida perspektiv.
Hur olika ageranden (ge exempel) påverkat detta, samt hur ageranden kan påverka.

Den andra uppgiften är att diskutera historisk identitet

Diskutera hur den historia undervisning som du fått i skolan kan ha påverkat din och andras historiska identitet. Ska då fundera utifrån de ämen som vi haft under kursens gång, de jag kan komma på är Medeltiden, Stormaktstiden, Upplysningstiden, sekelskiftet 1800/1900 samt 1918-1945, kan urvalet vi gör påverka vår syn på oss själva och vår syn på andra?

Ungefär något sånt här var det hon skrev till mig att jag skulle kolla igenom och göra mig förberedd på att sitta och prata med henne om. Som jag har fattat det så är historisk identitet i det här fallet, vilken självbild "svensken" kan få genom det urval av svensk historia han läser i skolan. Är det några som kan hjälpa mig och förklara och ge lite exempel på vad det är hon vill höra så att jag kan läsa mer om det och göra mig förberedd är allmänt dålig muntlig måste jag ta och säga så är lite orolig över detta.

Skriv svar