Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Jotuni » 13 februari 2008, 17:22

skrivare skrev:Sen dessutom har jag fått uppfattningen att allt som har med ortnamn på finn- inte direkt behöver ha med de vi idag kallar finnar utan kan vara benämningen på alla nomadfolk. Men beteckningarna på landområden och folk före 1000-talet i Norden är ju minst sagt röriga då det verkar som om bygemenskapen var viktigare än ett större land.
Finn är mans första namn inte bara i Norden men också i Frisien där var Finn Folckwalda som krigade i Finnsburg. I Irland ordet finn betyder vit och finn är också allmän mans namn där.

Att finn betyder nomad är tydligen ny förklaring som grundades moderna ordet finna.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Spaningsledaren » 13 februari 2008, 22:10

Jag har för mig att ett mycket snarlikt ämne finns avhandlat under en annan tråd och att jag skrev om kvänerna (och birkarlarna) också där. När jag gjorde det utgick jag från en del artiklar i äldre årgångar av Nordisk Tidskrift. jag skall gå och hämta fram dessa artiklar igen. Som kommentar till den fina färgkartan över germanbosättningar kan jag bara sâga att den helt skiljer sig från det jag hittills sett och läst. I t.ex. Putzger framgår att germanerna från början inte ens hade kontakt med Östersjökusten.

Rent allmänt känner jag sympati för uppfattningen att olika folkslag kudne bo blandet, i olika boitoper och med skilda näringsfång. Betr. namn, händer ibland att namnet på en grupp överförs till en annan. Jag har nästan för mig att nvgot sådant forekommit kring just kvänerna de historiska skall inte nog inte utan vidare förmodas ha samband med de som idag bor längs norsk-ryska gränsen.

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Samequeen » 4 april 2008, 17:34

Hej, under tråden på Släktforskning och Rurik av finsk härkomst pågår nästan samma diskussion, eller blir det när jag postar detta citat som jag hämtat från DNA Testing of Rurikid and Germinid Princes.

"(**) It seems that Rurik was, in fact, a historical person who was born around the year 800 (i.e. approx. 30 years earlier than it has been suggested in historical sources) in the Uppland Province (north of Stockholm, Sweden – see Stefan Bratkowski, “Pan Nowogrod Wielki” (The Lord Novgorod Velikii). However, he was of the Ugro-Finnish descent (the Uppland Prov. until approx. 6th/7th cent. was inhabited by the Finns http://uralica.com/400ad.htm ). In the Uppland at least 30 stones were discovered where the inscriptions read that e.g. someone was a captain under Ingvar’s (Rurik’s son) command in his military campaigns against the Byzantine Empire. However, it seems that Rurik was speaking Swedish as his native tongue, since all the given names including Rurik (Roerik), Ingvar (Igor), Helge (Oleg) or Askold and Dir (Rurik’s brothers) are typical for the Norse dialects. The N to N3 haplotypes are typical for the Ugro-Finnish population. The early Norse Varangians were called the “Russ” (so, the word “Russia” seems to have originated from the Russ-Varangians). Surprisingly, a lot of males in Spain and in Mexico are having N Ugro-Finnish haplotypes. This can be explained by an invasion of the Russ-Varangians of the southern part of Spain as early as in the year 845 (!) And this also suggests that the Russ-Varangians appeared in Russia by the year 862 (suggested in Nestor’s chronicle), possibly around the years 837-842."


Jag postar den på nämnda tråd också!

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Westrobothnian » 5 april 2008, 01:48

Samequeen skrev:It seems that Rurik was... ...of the Ugro-Finnish descent (the Uppland Prov. until approx. 6th/7th cent. was inhabited by the Finns http://uralica.com/400ad.htm )


Jag beklagar, men det här verkar vara hittepå. Sajten Uralica har allt jag skrev om i mitt första inlägg i den här tråden. Jag hoppas att ingen stackare tror på sånt här!?

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Samequeen » 6 april 2008, 10:38

Westrobothnian skrev:
Samequeen skrev:It seems that Rurik was... ...of the Ugro-Finnish descent (the Uppland Prov. until approx. 6th/7th cent. was inhabited by the Finns http://uralica.com/400ad.htm )


Jag beklagar, men det här verkar vara hittepå. Sajten Uralica har allt jag skrev om i mitt första inlägg i den här tråden. Jag hoppas att ingen stackare tror på sånt här!?
Ja det kan mycket väl vara påhittat, se varifrån jag hämtade mitt citat. Man går in på Wikipedia på Rurik, därefter ner till noter, not3 DNA Testing of the Rurikid and Germinid Princes hade detta påstående i en not. Följ gärna tråden, jag skulle bra gärna vilja veta också. I den forskningen har Ruriks efterföljare två y-DNA en man kallar finsk-ugrisk, N3 och en man kallar slavisk R1a. Den sistnämnda har visat sig vanlig bland de svenskar som testats och bland finländare i södra Finland. Skulle bättre passa ihop med Uppland än N3. Dock har Anders Götherström mfl funnit samiska markörer i ben från i Uppland från tidig medeltid. Och N3 finns ganska gott om i Västerbotten troligen bland samerna. Ska kolla en forskningsrapport jag har om sydsamerna.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Westrobothnian » 6 april 2008, 23:15

Samequeen skrev:... N3 finns ganska gott om i Västerbotten troligen bland samerna. Ska kolla en forskningsrapport jag har om sydsamerna.
Utifrån historiska dokument kan man se att åtskilliga Västerbottenssamer tar fasta på kronans olika påbud och blir nybyggare under 16- och 1700-talen. De assimileras således i den övriga jordbrukande populationen. Det kan vara en förklaring till sagda gen. Se tex "Kolonisationen av lappmarken" av Nils Arell. En annan kan vara en historia som gått i min familj. Att nomadiserande samer emellanåt lämnade barn och äldre familjemedlemmar hos bönderna i kusten. Avsikten skulle dels vara att knyta kontakter, dels att lätta på försörjningsbördan för samefamiljen. Från en "saga" i min familj från Vännäs. Tycker mig minnas att jag hört det från andra håll med.

Men jag har fortfarande inte sett något som visar på någon finsk bosättning i forntidens Roslagen. Och verkligen inget som säger att Rurik skulle vara av finsk härkomst. Dock vill jag påpeka att det i princip inte finns något som säger att det är omöjligt heller. Som ren spekulation kan man tänka sig att människor med finsk-ugrisk härkomst vid något tillfälle kan ha bott i Upplands kustland. De kan ha haft ett näringsfång och levnadsmönster som gjort att de kunnat bott parallellt till den övriga befolkningen. Närheten till Finland talar också för. Men. Avsaknad av bevis gör det verkligen inte troligare!

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Samequeen » 8 april 2008, 12:57

Hej, det har uppstått ett problem. Två diskussioner om nästan samma sak löper parallelt. Men jag undrar om Westrobothnian sett detta? Titta på släktforskningstråden om Rurik. Jag postade där en tabell från svensk forskningsrapport om Y-DNA i Sverige. Och det är ganska uppenbart att Sverige är sig likt :) Samma antal N3 i Uppland som i Västerbotten. I1a som i flera fall anses vara samisk finns på många håll i Sverige också, och det är den största gruppen i undersökningen. Nu är det inte fler än drygt 300 som ingått i denna, men det fungerar på samma sätt som med temo-undersöknigar etc inför valet. Slumpmässigt representativt urval.

http://photos1.blogger.com/blogger/5379 ... sweden.jpg
Den här sidan ha ni säkert sett till leda? ...Jag inser att jag måste ta mig tid och läsa vad ni diskuterat i flera andra trådar som tycks i princip handla om samma sak.
Jag klickade på försök här, men det blev fel... varför? titta på Släktforskning/Rurik etc där går det att klicka och se tabellen.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Westrobothnian » 8 april 2008, 22:51

Samequeen skrev:Hej, det har uppstått ett problem. Två diskussioner om nästan samma sak löper parallelt. Men jag undrar om Westrobothnian sett detta? Titta på släktforskningstråden om Rurik. Jag postade där en tabell från svensk forskningsrapport om Y-DNA i Sverige. Och det är ganska uppenbart att Sverige är sig likt :) Samma antal N3 i Uppland som i Västerbotten. I1a som i flera fall anses vara samisk finns på många håll i Sverige också, och det är den största gruppen i undersökningen. Nu är det inte fler än drygt 300 som ingått i denna, men det fungerar på samma sätt som med temo-undersöknigar etc inför valet. Slumpmässigt representativt urval.

http://photos1.blogger.com/blogger/5379 ... sweden.jpg
Den här sidan ha ni säkert sett till leda? ...Jag inser att jag måste ta mig tid och läsa vad ni diskuterat i flera andra trådar som tycks i princip handla om samma sak.
Jag klickade på försök här, men det blev fel... varför? titta på Släktforskning/Rurik etc där går det att klicka och se tabellen.
Jo jag såg den diskussionen tidigare. Det var därför jag skrev om "Atlantica" i inledningen av den här tråden. Men tack så mycket för tipset! :) Där fungerar även Din länk bättre.

En trolig förklaring till varför Uppland har en högre andel gener från Finland hänger ihop med att Stockholm var huvudstad för dem med i mer än 600 år. En stor mängd finnar for dit för att tjäna som pigor och drängar. Faktum är att de fortsatt med det under 1900-talet. För den som är road; http://www.igrevenstid.fi/greven/finnar_i_stockholm/ Likaså bör det finnas fler sameättlingar i Stockholm med omgivningar än någon annanstans i landet. Ca 10% av de sametalande bor där. Så just i Stockolmsområdet och Uppland blir det svårare att urskilja äldre historia med dna. Dna är inte heller ett osvikligt sätt att förstå äldre historia.

Om Ruriks mamma vänstrar med en träl tagen i Ingermanland när pappa är borta - är Rurik finne då? Du länkade tidigare till DNA Testing of Rurikid and Germinid Princes. Där stod bland annat;
Samequeen skrev: ...seems that Rurik was speaking Swedish as his native...
Här ser jag två fel. Minst.

För det första hävdar man att Rurik talar svenska. Som inte finns på 800-talet. Se t.ex; http://www.algonet.se/~fransren/sprhist/ Man talar om urnordiska före förtyskningen under 11- och 1200-talen.

För det andra; om rurik talar svenska är han möjligen av finsk-ugriskt ursprung, se vänstringsteorin, men han är inte finne/same för det! Hans mor lär knappast ha skrutit med att hennes son var resultatet av ett snedsprång. Är ett adoptivbarn som föds i Polen, men uppfostras i Sverige av svenska föräldrar ändå polack? Eller om en förfader till Rurik, boende i dagens Estland, blåste över till Uppland på 400-talet och gifte in sig i en familj där? Är Rurik est då? Uppland estniskt?

Hela diskussionen blir knäpp om man låter gener vara det som huvudsakligen avgör människors tillhörighet. I den extrema förlängningen ligger apartheid. I vilket fall, innan jag blir ännu mer högtravande, Om Rurik talar urnordiska. Döper sina barn till urnordiska namn. Vad talar det för? Knappast för en finsktalande befolkning i vart fall.

Och en annan liten grej från DNA Testing of Rurikid and Germinid Princes; "Surprisingly, a lot of males in Spain and in Mexico are having N Ugro-Finnish haplotypes. This can be explained by an invasion of the Russ-Varangians of the southern part of Spain as early as in the year 845 (!) And this also suggests that the Russ-Varangians appeared in Russia by the year 862 (suggested in Nestor’s chronicle), possibly around the years 837-842." - Ingen som tänker på trälar/slavar i stället för härjande ryss-vikingar?

Som ett exempel; I http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_slavhandeln står det: "Svenska vikingar färdade österut in till Ryssland (namnen Ryssland kommer faktiskt från namnet på dessa vikingar, ruserna, och ordet slav kommer från slaverna), och var beryktade för att ha bedrivit handel med slavar. Slavar kom också från germanska, brittiska och andra nordeuropeiska stammar, och blev ibland sålda till arabiska eller judiska slavhandlare, som i sin tur sålde dem vidare." [min fetstil] I http://en.wikipedia.org/wiki/Slave_trade står: "The slave trade was one of the pillars of Norse commerce during the 6th through 11th centuries.[8] The Persian traveller Ibn Rustah described how Swedish Vikings, the Varangians or Rus, terrorized and enslaved the Slavs."

Edit: StorBokstaV
Senast redigerad av 3 Westrobothnian, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 april 2008, 23:28

Westrobothnian skrev:Och en annan liten grej från DNA Testing of Rurikid and Germinid Princes; "Surprisingly, a lot of males in Spain and in Mexico are having N Ugro-Finnish haplotypes. This can be explained by an invasion of the Russ-Varangians of the southern part of Spain as early as in the year 845 (!) And this also suggests that the Russ-Varangians appeared in Russia by the year 862 (suggested in Nestor’s chronicle), possibly around the years 837-842." - Ingen som tänker på trälar/slavar i stället för härjande ryss-vikingar?

Som ett exempel; I http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_slavhandeln står det: "Svenska vikingar färdade österut in till Ryssland (namnen Ryssland kommer faktiskt från namnet på dessa vikingar, ruserna, och ordet slav kommer från slaverna), och var beryktade för att ha bedrivit handel med slavar. Slavar kom också från germanska, brittiska och andra nordeuropeiska stammar, och blev ibland sålda till arabiska eller judiska slavhandlare, som i sin tur sålde dem vidare." [min fetstil] I http://en.wikipedia.org/wiki/Slave_trade står: "The slave trade was one of the pillars of Norse commerce during the 6th through 11th centuries.[8] The Persian traveller Ibn Rustah described how Swedish Vikings, the Varangians or Rus, terrorized and enslaved the Slavs."
Som tillägg kan ju nämnas att slavhandel med folk från dagens Ryssland och Östeuropa pågick fortsatt under Medeltiden och ända in i modern tid bl.a. i Barbareskstaterna. Och sedan började invandringen till de amerikanska kolonierna från hela Europa... Så att teorin om "Invasion" ligger nog ganska långt ner på förklaringsmodellen kring de här DNA-resultaten...

Mvh -Dan

Samequeen
Utsparkad
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 december 2007, 15:21
Ort: Vahtjer

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Samequeen » 9 april 2008, 09:14

Det är intressanta teorier som West. och An. har, men det finns ett aber. Man har även testat ben ur gamla gravar, så det är inte bara moderna människor det handlar om. Och man har testat i högstatusgravar, och det är inte begravda trälar.

Jag undrar också varför de heter Germinid Princes? De är ju besvisligen till namnet Ruriks ätt. Det är ju därför de testade, eller vad?

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Westrobothnian » 9 april 2008, 15:38

Samequeen skrev:Det är intressanta teorier som West. och An. har, men det finns ett aber. Man har även testat ben ur gamla gravar, så det är inte bara moderna människor det handlar om. Och man har testat i högstatusgravar, och det är inte begravda trälar.

Jag undrar också varför de heter Germinid Princes? De är ju besvisligen till namnet Ruriks ätt. Det är ju därför de testade, eller vad?
Människor begravda i högstatusgravar var inte mindre benägna att hoppa över skaklarna än andra. Det blir säkerligen mer komplicerat av att stormän tenderade att ha flera kvinnor, samtidigt som de gifter sig av politiska skäl. Dvs man tar fruar från grannländer, eller ännu längre bort. Fienders fiender. Se hur det svenska kungahusets genealogi ser ut! Om Ruriks far gifter sig med en hövdingadotter från Ladogatrakten, blir Rurik mindre Roslagsbo då?

Jag vill även minnas att jag läst att man under yngre järnålder kunde "erkänna" barn man fått med sina trälar. Om de artade sig bra naturligtvis. Fast det kan ha varit från en roman! :)

De Germinida Prinsarna är ett problem. Jag går bet på varifrån det kommer. För övrigt såg jag det här på engelskspråkiga Wikipedia;

"The DNA results of modern Rurikid princes indicate that Rurik was of Finno-Ugrian descent (haplogroup N3a1) [3]. Further genetic studies seem to indicate the existence of two haplogroups among modern Rurikids: the descendants of Vladimir II Monomakh (Monomakhoviches) are of N3a1 group typical for Finno-Ugrian people, while the descendants of Oleg I of Chernigov (Olgoviches) are of R1a group typical for Slavic peoples. According to the Russian Newsweek magazine it indicates that the official genealogy is probably incorrect but leaves the ethnic origin of Rurik unclear [4]" Notera min fetstil. Det enda man bevisade med det är att någon prinsessa blev lite ensam när hennes prins var borta! :) Eller?

http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... /ydna.html säger man så här;

"By all means it seems that Rurik was a historical person who was born on the Roslagen seashore (slightly north of Stockholm, Sweden). However, he was of the Finno-Ugrian descent (haplogroup N3a1- although, theoretically, this could have been the Obolensky branch which might be descended from Rurik)."

Dvs de kan inte säga säkert att Rurik hade finno-ugrisk härkomst. Notera att det i tabellen är specificerat vilka som har finno-ugriska gener - Rurik har det inte. Huruvida det här är bra gjort eller inte vet inte jag. I noterna återfinns orginalet till Din tidigare länk viewtopic.php?f=36&t=31740&start=30#p472034 Där de bland annat förvirrar till det med runstenarna efter Ingvarståget. Som inte var son till Rurik http://sv.wikipedia.org/wiki/Ingvarst%C3%A5get. Så vitt jag kan se försöker man inte bevisa vem Rurik var, eller hur befolkningen i Roslagen såg ut på 800-talet. Snarare vilka som idag kan räkna påbrå från ryska kungar.

Och, igen, även om man tillhör en ätt betyder det inte att man kan testa Dig genetiskt och sedan med säkerhet säga att en anmoder/fader har samma gener. Ja, inte ens på morssidan är man säker. Adoption, sjuka barn som byts ut mot livsdugliga, fäder som adopterar sina oäktingar. Det är bara om man kan jämföra två dna man kan se om man är genetiskt befryndad. Eller inte.

Man ska även komma ihåg i sammanhanget att Ruriks roll som riksskapare för Ryssland är avskydd av breda lager ryssar.

"Even though some historians emphasize folklore roots for the Rurik legend and consequently dismiss Rurik as a legendary figure, there is a controversy about his ethnic origins in Eastern Europe...

Some Slavic historians argue that the account of Rurik's invitation was borrowed by a pro-Scandinavian chronicler from a hypothetical Norse document. For instance, the Primary Chronicle states that Rurik arrived to Slavic lands with two brothers, Sineus and Truvor, and sent them to rule the towns of Beloozero and Izborsk, respectively. Instead of connecting Sineus to Signjotr and Truvor to Torvald, they suggest that the chronicler read a hypothetical Scandinavian document and misinterpreted the Norse words 'sine hus' (with house) and 'tru voring' (with loyal guard) as the names of Rurik's brothers: Sineus and Truvor.

There is another theory that Rurik, on account of common intermarriages between Varangians and Slavic women, was of mixed Slavic-Varangian descent. This theory is based on the information of the first modern historian of Russia, Vasily Tatishchev (a Rurikid himself), who claimed that Rurik was of Wendish extraction. He went so far as to name his mother, Umila; his maternal grandfather, Gostomysl; and a cousin, Vadim. Those who assume good faith on Tatishchev's part point out that he based his account on the lost Ioachim Chronicle."

Från engelsspråkiga Wikipedia om Rurik. Man kan undra vad det får för konsekvenser för Roslagens etniciet om de "bevisar" att Rurik var slav..

Edit: fetstil som ramlat bort

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Jotuni » 11 april 2008, 06:45

Westrobothnian skrev:Notera att det i tabellen är specificerat vilka som har finno-ugriska gener - Rurik har det inte.
Det finns tydligen personer som "vet" om gener vilken språk man talade. Det undrar mej mycket hur de kan göra detta. I väst Finland finns mera I1a-haplorgrupper (som talar finska) än N3 utan i svenskbygder som har mera N3 (som talar svenska). Och om ordet ugriska. Det betyder ungarisk och det har aldrig varit ungern i Norden. Ungern har bara 3 % av N3 i sin genpool. Altså det fins inga finno-ugriska gener.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Westrobothnian » 11 april 2008, 11:52

Jotuni skrev:
Westrobothnian skrev:Notera att det i tabellen är specificerat vilka som har finno-ugriska gener - Rurik har det inte.
Det finns tydligen personer som "vet" om gener vilken språk man talade. Det undrar mej mycket hur de kan göra detta. I väst Finland finns mera I1a-haplorgrupper (som talar finska) än N3 utan i svenskbygder som har mera N3 (som talar svenska). Och om ordet ugriska. Det betyder ungarisk och det har aldrig varit ungern i Norden. Ungern har bara 3 % av N3 i sin genpool. Altså det fins inga finno-ugriska gener.
Läser Du verkligen inläggen? Tittade Du på länken och tabellen som Samequeen ursprungligen länkade till; viewtopic.php?f=36&t=31740&start=30#p472034? eller direkt till http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... /ydna.html Om Du är missnöjd med vad de skriver tillskriv inte mig det!

Och att finnar inte är finno-ugriska liknar önsketänkande! http://en.wikipedia.org/wiki/Finno-Ugric_peoples

Bild

Sen är det så att finno-ugrisk betyder inte finsk och ungerskt, exklusivt. Var har Du fått det ifrån? Det här har Du tjafsat tidigare i tråden om. Även då utan att övertyga varför resten av världen ska byta begrepp för att Du vill det. Trollar Du?
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll
http://www.urbandictionary.com/define.p ... orum+troll
Ingen här påstår att finnar är ungrare. I det här sammanhanget avses närmast finsk och/eller samisktalande folk.

Edit: Vet i tusan om ugrisk verkligen betyder ungerskt? Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_language "The name of Hungary could be a corruption of Ugrian, and the fact that the Eastern Slavs referred to them as Ugrin (pl. Ugrove) seemed to confirm that [1]. However, current literature favors the hypothesis that the Turkic "On-ogur" ("Ten arrows" or "Ten tribes") is the origin for the word Hungarian" Min fetstil

Ännu mer edit: I den här tråden har jag hela tiden argumenterat för att det är vanskligt att lägga nutidens nationaliteter och etniciteter på folk från forntiden. Så egentligen finns det en poäng i att inte använda begreppsnamn som deriveras ur nutida nationaliteter. Att kalla en folkgrupp för finno-ugrisk kan, i värsta fall, få någon att dra kopplingar mellan nutidens Finland & Ungern till folk för väldigt länge sedan. Att överföra egenskaper, händelser mm, bra eller dåliga, till människor som själva inte hade en tanke på att de skulle vara finska. Männsikor som inte ens skulle förstå de språk man talar idag i Finland.

Det är dock rätt sökt och kan undvikas med lite kunskap. Det blir även ruskigt opraktiskt att döpa om allt. Men om någon verkligen känner för det här är det möjligt att det här är en väg; http://www.sis.se/DefaultMain.aspx

Editsammanfattning: Stavning, interpunktion och diverse tillägg samt fin karta

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Westrobothnian » 11 april 2008, 14:51

En utgrävning i samma stil som i det första inlägget: http://www.arkeologiuv.se/publikationer ... 02_txt.pdf - Det skulle vara intressant att veta hur man förklarar det här i ett större sammanhang!
Är det
a) ett storfinskt imperium över Östersjön?
b) ett finsktalande folk som bor grannar med urnordisktalande och kanske även samisktalande?
c) folk som inte nödvändigtvis talar ett finskt språk utan har anammat ett levnadsmönster österifrån?
d) bara handel med varor som lergods och liknande?
e) en feltolkning av arkeologerna?
Tankar?

Användarvisningsbild
Lappoid
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 november 2007, 20:34
Ort: Skadesi-suolu

Re: Bevis för finsk bosättning i forntidens Roslagen

Inlägg av Lappoid » 11 april 2008, 15:40

Jotuni skrev: Det finns tydligen personer som "vet" om gener vilken språk man talade. Det undrar mej mycket hur de kan göra detta. I väst Finland finns mera I1a-haplorgrupper (som talar finska) än N3 utan i svenskbygder som har mera N3 (som talar svenska). Och om ordet ugriska. Det betyder ungarisk och det har aldrig varit ungern i Norden. Ungern har bara 3 % av N3 i sin genpool. Altså det fins inga finno-ugriska gener.
Det er ikke riktig at N3 er et "uralic speakers" y-kromosom gen, det virker som om alle helt glemmer at en variant av N3 også er sterkt knyttet til baltiske språk (Lappalainen 2008), som er et indo-europeisk språk.

Skriv svar