Järnvägsknutpunkter
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Järnvägsknutpunkter
Jag vet att äldre versioner av Norstedts uppslagsbok gav vissa platser i Sverige som järnvägsknutpunkt, är lite osäker om den senaste utgåvan gjorde det(om ingen ny version har utkommit efter 2003). Viktiga järnvägsknutpunkter i Sverige var Hallsberg, Gävle, Nässjö, Falköping, Kil, Ånge, Borlänge, Ljusdal, Långsele, Boden och vissa sammanhang även Uppsala. I England var viktigare järnvägsknutpunkter Rugby och Crewe??, USA; Memphis och Birmingham och i Finland Joensuu.
Det jag undrar över nu eftersom jag inte sett det såvitt vad jag har vet eller om jag har bekommit detta. Är om järnvägsknutpunkter fortfarande existera. Kanske är man ute o cyklar lite nu, men jag vill diskutera järnvägsknutpunkterna innebörd, både historisk och nutid, fast tonvikten på det historiska.
Om man tänker sig att en familj skulle åka till Charlottenlund från Stockholm under 1890-talet så måste man byta tåg i Laxå om det inte gick direkttåg dit förstås. En annan fundering är att man skulle åka från Karlstad till Kalmar, då var det risk för tågbyte i Laxå, Falköping samt Nässjö eller Alvesta.
Jag har inte de äldre tidtabellerna i huvudet.
Stefan
Det jag undrar över nu eftersom jag inte sett det såvitt vad jag har vet eller om jag har bekommit detta. Är om järnvägsknutpunkter fortfarande existera. Kanske är man ute o cyklar lite nu, men jag vill diskutera järnvägsknutpunkterna innebörd, både historisk och nutid, fast tonvikten på det historiska.
Om man tänker sig att en familj skulle åka till Charlottenlund från Stockholm under 1890-talet så måste man byta tåg i Laxå om det inte gick direkttåg dit förstås. En annan fundering är att man skulle åka från Karlstad till Kalmar, då var det risk för tågbyte i Laxå, Falköping samt Nässjö eller Alvesta.
Jag har inte de äldre tidtabellerna i huvudet.
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Definition av järnvägsknutpunkt
Vilken definition använder ni? Räcker en bibana för definitionen knutpunkt?
Alltnog anser jag att t ex Stockholm, Göteborg och Malmö bör anses vara knutpunkter.
Från Stockholm utgår t ex:
1. Norra stambanan
2. Södra stambanan
3. Västra stambanan
4. Västeråsbanan
5. Nynäsbanan
6. Saltsjöbadsbanan
7. Lidingöbanan
8. Roslagsbanan
Lidingöbanan hade koncession som spårväg inom Stockholms stad men som järnväg på Lidingö.
Alltnog anser jag att t ex Stockholm, Göteborg och Malmö bör anses vara knutpunkter.
Från Stockholm utgår t ex:
1. Norra stambanan
2. Södra stambanan
3. Västra stambanan
4. Västeråsbanan
5. Nynäsbanan
6. Saltsjöbadsbanan
7. Lidingöbanan
8. Roslagsbanan
Lidingöbanan hade koncession som spårväg inom Stockholms stad men som järnväg på Lidingö.
Wooster skrev:Varjag, vet inte riktigt hur du definerar 'tätt järnvägsnät' - men Skåne har nog fortfarande Sveriges tätaste järnvägsnät, om än inte lika tätt som i fornstora dagar.
(Jag kan inte komma på vilket län eller landsskap som skulle vara 'tätare')
Det var de fornstora dagarna jag tänkte på Wooster. Stefan kan säkert i prosa och vers - detaljera alla de små järnvägar som Skåne hade - men som lagts ned.om än inte lika tätt som i fornstora dagar.
Vill minnas det var järnvägstationen i Klippan som var utrotningshotad tidigt 50-tal. Stort protestmöte!....en man från SJ steg upp och tog till orda;
Hur många av er...har kommit hit med motorcykel eller bil - och hur många av er kom med tåg?
Där - har ni svaret!
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Stins i Bålsta
Bålsta var förvisso ingen knutpunkt, men jag kan inte låta bli att tänka på denna sanna historia.
Stins i Bålsta hade begärt att få en motorgräsklippare. Kungl. Järnvägsstyrelsen avslog begäran med hänvisning till att Bålsta blott var station av 4.graden (graderingen skedde utifrån antalet resenärer).
Stinsen anmärkte då stillsamt att enligt Kungl. Järnvägsstyrelsens beräkningsgrunder var Stockholms Centralstation berättigad att få 200 motorgräsklippare och undrade om inte antalet kvadratmeter gräsmatta vore en rimligare beräkningsgrund. Han fick sin gräsklippare till slut.
Alltnog till ämnet knutpunkter. Även Töreboda var en tid knutpunkt mellan järnvägen och Göta kanal. Trafikplanerarna bedömde på 1850-talet att Sveriges huvudstad av detta skäl skulle komma att flyttas till Töreboda.
Jag undrar om det inte är så att en knutpunkt bör ha spår i minst fyra riktningar. Tre riktningar är en anslutningsstation. I annat fall skulle t ex Olofström räknas som knutpunkt, eftersom där möttes BKB (Blekinge Kustbanor) och SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Elmhults Jernväg).
Stins i Bålsta hade begärt att få en motorgräsklippare. Kungl. Järnvägsstyrelsen avslog begäran med hänvisning till att Bålsta blott var station av 4.graden (graderingen skedde utifrån antalet resenärer).
Stinsen anmärkte då stillsamt att enligt Kungl. Järnvägsstyrelsens beräkningsgrunder var Stockholms Centralstation berättigad att få 200 motorgräsklippare och undrade om inte antalet kvadratmeter gräsmatta vore en rimligare beräkningsgrund. Han fick sin gräsklippare till slut.
Alltnog till ämnet knutpunkter. Även Töreboda var en tid knutpunkt mellan järnvägen och Göta kanal. Trafikplanerarna bedömde på 1850-talet att Sveriges huvudstad av detta skäl skulle komma att flyttas till Töreboda.
Jag undrar om det inte är så att en knutpunkt bör ha spår i minst fyra riktningar. Tre riktningar är en anslutningsstation. I annat fall skulle t ex Olofström räknas som knutpunkt, eftersom där möttes BKB (Blekinge Kustbanor) och SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Elmhults Jernväg).
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Re: Stins i Bålsta
Skulle man inte kunna tänka sig en något relativ definition av knutpunkt, som att det är fler som byter än har stationen som målpunkt eller liknande. Personligen har jag svårt att se tex Stockholm som en knutpunkt.Stellan Bojerud skrev:Bålsta var förvisso ingen knutpunkt, men jag kan inte låta bli att tänka på denna sanna historia.
Stins i Bålsta hade begärt att få en motorgräsklippare. Kungl. Järnvägsstyrelsen avslog begäran med hänvisning till att Bålsta blott var station av 4.graden (graderingen skedde utifrån antalet resenärer).
Stinsen anmärkte då stillsamt att enligt Kungl. Järnvägsstyrelsens beräkningsgrunder var Stockholms Centralstation berättigad att få 200 motorgräsklippare och undrade om inte antalet kvadratmeter gräsmatta vore en rimligare beräkningsgrund. Han fick sin gräsklippare till slut.
Alltnog till ämnet knutpunkter. Även Töreboda var en tid knutpunkt mellan järnvägen och Göta kanal. Trafikplanerarna bedömde på 1850-talet att Sveriges huvudstad av detta skäl skulle komma att flyttas till Töreboda.
Jag undrar om det inte är så att en knutpunkt bör ha spår i minst fyra riktningar. Tre riktningar är en anslutningsstation. I annat fall skulle t ex Olofström räknas som knutpunkt, eftersom där möttes BKB (Blekinge Kustbanor) och SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Elmhults Jernväg).
Trafikplanerare tycks för övrigt nästan generellt vara av ett hemskt släkte med en ofta synnerligen begränsad referensram, men med obegränsad självtillit. Är det inte huvudstan som skall flyttas för att passa in i den fina lilla järnvägsmodellen så är det hamnar och kombiterminaler. Och ve den som vill bo i villa, det blir ju dyrt att annordna kollektivtrafiken... Detta för att inte tala om den som eventuellt skulle ha mage att tycka att de skatter som betalas in för att bygga vägar faktiskt borde gå till att bygga vägar och att eventuellt ändå uteblivna vägar inte borde resultera i extra straffskatt för den som inte fick dessa vägar att nyttja. En sann trafikplanerare i statens tjänst inser givetvis att det enda rätta och sanna är en ny skatt, en så kallad trängselskatt. Men det är klart att flytta huvudstaden till Töreboda är kanske ännu bättre.
Angående stinsen i Bålsta så kanske det berodde på en skillnad i perpektiv. Centralt må man räknat på hur mycket tid stinsen egentligen borde ha över för att klippa gräs. Stinsen räknade nog i och för sig också på hur mycket tid han hadde över, men kanske inte med samma målsättning....
Hade man tur så gick det på 1890-talet fortfarande något tåg från Stockholm via västra stambanan och sedan i södra stambananans ursprungliga sträkning som var att den utgick från just Falköping och sedan via Jönköping och Nässjö och inte som senare från Katrineholm respektive Järna och via Norrköping. Hade man sådan tur blev det ju tvärt om färre byten än idag.Stefan Lundgren skrev:En annan fundering är att man skulle åka från Karlstad till Kalmar, då var det risk för tågbyte i Laxå, Falköping samt Nässjö eller Alvesta.
Detta torde nog varit en av orsakerna till trafikplanerarens uppfattning om Törebodas potential förutom kanalen. Orsaken till att man från början alls byggde på detta vis kan kanske sökas i unionen med Norge, även tågen därifrån kom ju via Laxå.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Olof Trätälja
---------------------
Jag nämnde bara några av järnvägsknutpunkter, nu har jag tittat i den version av Norstedts uppslagsbok och där står det fortfarande om vilka städer som är järnvägsknutpunkter.
Stefan
Jo, det var jag medveten om att det gick något direkttåg från Stockholm via västra stambanan om man skulle söderut.Hade man tur så gick det på 1890-talet fortfarande något tåg från Stockholm via västra stambanan och sedan i södra stambananans ursprungliga sträkning som var att den utgick från just Falköping och sedan via Jönköping och Nässjö och inte som senare från Katrineholm respektive Järna och via Norrköping. Hade man sådan tur blev det ju tvärt om färre byten än idag.
Detta torde nog varit en av orsakerna till trafikplanerarens uppfattning om Törebodas potential förutom kanalen. Orsaken till att man från början alls byggde på detta vis kan kanske sökas i unionen med Norge, även tågen därifrån kom ju via Laxå.
---------------------
Jag nämnde bara några av järnvägsknutpunkter, nu har jag tittat i den version av Norstedts uppslagsbok och där står det fortfarande om vilka städer som är järnvägsknutpunkter.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Jo jag angav ju själv att jag gick lite utanför ämnet, bättrar mig därför. Inläggets kärna, länken, hoppas jag dock kan få vara kvar, ty den illustrerar så väl hur vissa trafikplanerare/traffikforskare fortfarande tänker sig riket som en stor modelljärnväg där samhället i övrigt skall anpassa sig til tågbanan och inte tvärt om. Det i sin tur är förklaringen till varför så många järnvägsknutpunkter och järnvägar i allmännhet ligger så ologiskt till, vilket rimligen hör till ämnet. Dessutom är jag lite stolt över att min samhällsanalys per den 29/12 om hur de skulle låta idag verkar träffat ganska väl.Martin Lundvall skrev:Ett inlägg som inte hade med ämnet att göra har tagits bort. Diskussionen handlar varken om politisk korrekthet, USA-hat eller trafikplanerare i stort.
/Martin
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=734453
Det går alltjämt ut på att tvinga människor till tågbanan istället för att bygga det medborgarna efterfrågar.