Rackabajsare

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Rackabajsare

Inlägg av Hexmaster » 26 november 2007, 09:52

Efter ett glatt budskap i annan tråd kom jag att fundera på etymologin i "rackabajsare". Varifrån det kommer, vad det ursprunligen betydde, sånt... Men det verkar vara helt fel sociolekt för att ordböckerna ska bry sig om det, ingen av standardkällorna har med ordet. Man kan få reda på att "racka", "rackare" har fler betydelser än de vanligaste, men sen är det stopp.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 26 november 2007, 14:12

Har googlat runt lite i österled eftersom jag tycker att det ser finskt ut. Hittar både rakka och paisari men inte i nån kontext så jag begriper vad orden betyder. Och jag hittar dem inte med hjälp av Lexin.

/ Probstner

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 26 november 2007, 15:05

Jag tror nog mera på kopplingen till rackare som kommer väl av det tyska ordet "Racken"? Men det är väl inte demokratisk fråga som man kan rösta om.

Kulkuri
Provmedlem

Re: Rackabajsare

Inlägg av Kulkuri » 8 maj 2008, 15:00

"Rackabajsare" -

Eftersom ordet "rackabajsare" nu i maj 2008 kom upp på omslaget av Systemnbolagets tidning "Bolaget", och eftersom ingen här tycktes veta varifrån ordet kom, kan det vara på sin plats att notera att enligt Jens Bagge, språkvårdare på BLT (Blekinge läns tidning), kommer det från det [gamla?] tyska rachenbeisser, som syftar på något som biter i halsen.

Så, ordet kom inte österifrån som någon här tänkte. Ha, era ordbajsare - racka inte alltid på finnarna, med tanken att sprit skulle på något sätt höra ihop speciellt med dem. Som det verkar, var det tyskarna som stod för det ordet - och att svenskarna var sedan snabba att låna det till sitt eget spräk.

;o)

- Kulkuri.

Skriv svar