Antony Beevors "Berlin - slutstriden 1945"
Antony Beevors "Berlin - slutstriden 1945"
Jag Köpte Antony Beevors "Berlin" igår. Tyvärr så har jag för närvarande inte mycket tid att läsa den - vi bombarderas av annan litteratur i skolan konstant.
Så jag undrar bara om någon har läst den som kan ge mig kort reflektion över boken?
Så jag undrar bara om någon har läst den som kan ge mig kort reflektion över boken?
Har skrivit en kursexamen om amerikanska krigsfilmer utifrån ett iedologikritiskt perspektiv. Om någon är intresserad att läsa det så hör av er, skickar det till er då.
-
Martin Månsson
- Medlem
Jag har nyligen läst ut boken i fråga och jag tycker den har lämnat ett antal frågeställningar. Beevor har bla beskrivit förhållandena i bunkern på ett tämligen ingående sätt, detta utan att ha förstahanduppgifter. Flera av dessa uppgifter kontrolleras för tillfället från en förstahandskälla.
Beevor använder sig dessutom av Jerka Wallins/Hillblads Ragnarök utan att denna finns upptagen i källförteckningen, här hänvisas det till en annan bok. Hans-Gösta Pehrsson som var Hauptsturmführer omnämns som SS-Sturmführer, en tidig SS grad som inte användes efter 1934/35. En motsvarande grad 1945 skulle varit SS-Untersturmführer vilket inte stämmer det heller. Jag har inte läst hans bok om Stalingrad men enligt vad jag hört skall researchen vara mycket noggrann, det känns inte som om han inte varit lika noggrann med boken om Berlin. Som sagt det är ännu bara en känsla och inom kort hoppas jag kunna få ett antal svar som jag finner saknas i boken.
Martin
Beevor använder sig dessutom av Jerka Wallins/Hillblads Ragnarök utan att denna finns upptagen i källförteckningen, här hänvisas det till en annan bok. Hans-Gösta Pehrsson som var Hauptsturmführer omnämns som SS-Sturmführer, en tidig SS grad som inte användes efter 1934/35. En motsvarande grad 1945 skulle varit SS-Untersturmführer vilket inte stämmer det heller. Jag har inte läst hans bok om Stalingrad men enligt vad jag hört skall researchen vara mycket noggrann, det känns inte som om han inte varit lika noggrann med boken om Berlin. Som sagt det är ännu bara en känsla och inom kort hoppas jag kunna få ett antal svar som jag finner saknas i boken.
Martin
Senast redigerad av 1 Martin Månsson, redigerad totalt 1 gånger.
-
Martin Månsson
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
-
Martin Månsson
- Medlem
Jag undrar varifrån denna teori/hävdande kommer. Att Bormann skulle mer eller mindre ligga bakom Himmlers förflyttning till frontavsnittet vid Weichsel som kommendör för denna Armégrupp är felaktig. Då en dylik post besattes hade han (Bormann) inget att säga till om, han var inte ens närvarande vid de militära överläggningarna utan skickade istället sin adjutant till dessa.Jag har sett samma teori i serien "Hitler´s Henchmen - Himmler" av Guido Knopp, även om jag inte giller serien i sig.
Martin
Vad jag har förstått ville Himmler själv till Weichsel. Han satt väl där på ngt tåg och styrde, med katastrofalt resultat. Vet inte om det är sant, men beordrade inte Himmler fram enheter som bara fanns på pappret?Martin Månsson skrev:Jag undrar varifrån denna teori/hävdande kommer. Att Bormann skulle mer eller mindre ligga bakom Himmlers förflyttning till frontavsnittet vid Weichsel som kommendör för denna Armégrupp är felaktig. Då en dylik post besattes hade han (Bormann) inget att säga till om, han var inte ens närvarande vid de militära överläggningarna utan skickade istället sin adjutant till dessa.Jag har sett samma teori i serien "Hitler´s Henchmen - Himmler" av Guido Knopp, även om jag inte giller serien i sig.
Martin
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Har boken i hyllan men har inte hunnit läsa den än. Man blir lite bekymmrad när man läser både här på forumet och i dagstidningar att den inte ska vara bra. Att Beevor ska ha slarvat med källor och liknande.
Jag har läst hans tidigare böcker om stalingrad och om spanska inbördeskriget och tycker att de var väldigt läsvärda både vad gäller fakta och skriftspråket.
Jag har läst dem på orginalspråket men dåliga översättningar förklarar förstås inte kritiken vad gäller sakfel.
Kanske mr Beevor fick lite hybris när han skrev sin senaste bok?
Sonderling
Ps. Ryssarna gillar av naturliga skäl inte boken alls. De anser att de blir svartmålade.
Jag har läst hans tidigare böcker om stalingrad och om spanska inbördeskriget och tycker att de var väldigt läsvärda både vad gäller fakta och skriftspråket.
Jag har läst dem på orginalspråket men dåliga översättningar förklarar förstås inte kritiken vad gäller sakfel.
Kanske mr Beevor fick lite hybris när han skrev sin senaste bok?
Sonderling
Ps. Ryssarna gillar av naturliga skäl inte boken alls. De anser att de blir svartmålade.