Källor och litteratur till finsk historia

Skriv svar
Frej
Ny medlem

Källor och litteratur till finsk historia

Inlägg av Frej » 3 november 2007, 05:17

Hej!
Jag vill höra efter om någon här känner till några källor till finsk historia (från äldsta tid till 16-1700-talet är av störst intresse). Jag tänker alltså på äldre skriftliga källor, arkeologiska fynd etc.
Likaså är litteratur om dito av intresse (framförallt utveckling, befolknings & bebyggelsehistoria, kulturhistoria o. dyl)

Jag är framförallt intresserad av Savolax och Karelen, samt även de västra delarna t.ex. Nyland och Björneborg.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 3 november 2007, 10:52

På svenska enbart?

"Finlands historia" i fyra band kom under 90-talet och är väl den färskaste allmänna översikten.

Uppslagsverket Finland har alldeles nyss också blivit färdigställt. Båda från Schildts förlag i Finland.

Frej
Ny medlem

Inlägg av Frej » 3 november 2007, 14:35

Ja, jag kan bara svenska och engelska samt pyttelite isländska än så länge.
Men jag antar att mycket hembygdslitteratur är skriven på finska.

Stort tack för tipsen! Det är i alla fall en ingång!

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 november 2007, 15:06

"Finlands historia" i fyra band kom under 90-talet och är väl den färskaste allmänna översikten.
Det av Schwemppa ovan omnämnda verket "Finlands historia" från 1990-talet behandlar Finlands historia från urtid till nutid i fyra välskrivna verk av Finlands ledande experter på respektive tidsperiod. Då jag främst är inriktad på medeltiden så känner jag främst till den första delen i bokserien. Den har skrivits av Torsten Edgren och Lena Törnblom och heter "Finlands historia 1". Själv har jag den andra upplagan som utkom i Esbo 1993. Rekommenderas varmt!

Den främsta källsamlingen till källor som berör medeltiden i Finland är verket "Finlands medeltidsurkunder" som utgivits i flera band av Reinhold Hausen. Trots att bokserien utgavs i Helsingfors redan i början av 1900-talet så är det fortfarande den främsta källpublikationen till Finlands medeltid. Den rekommenderas speciellt till alla de som är seriöst intresserade av medeltiden i Finland.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 4 november 2007, 21:40

Så rätt så, Ralf. Medeltidsurkunderna kom jag inte på direkt. Allt av Hausen är definitivt värt att läsa. Men kanske inte för nybörjare, så där direkt av iaf...

Skriv svar