Tvåvåningsbussar i Stockholm

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Tvåvåningsbussar i Stockholm

Inlägg av Marcus » 13 oktober 2007, 20:24

Bild
Tvåvåningsbussar var en vanlig syn på Stockholms gator från 1967 fram till 1976. Epoken har nu dokumenterats i boken: "Dubbeldäckare i Stockholm - tiden då vi åkte kollektivt på höjden."
Författaren Leif Stolt med bakgrund som spårvagns- och bussförare i huvudstaden är väl skickad att föra uppdraget i garage.
Dubbeldäckare, konstaterar han, fanns redan på den tiden då den allmänna samfärdselns främsta kraftkälla var hästen. Men nu handlar boken om bussar. Varuhuset NK tog hit en engelsk dubbeldäckare till den stora Stockholmsutställningen 1930. Bussen gick i trafik mellan NK-entrén och utställningen på Norra Djurgården.
Men bolaget som skötte busstrafiken i innerstaden, Stockholms Spårvägar (SS) var kallsinnigt till dubbeldäckare. Först 1962 beställdes tre bussar på prov. Tanken var att använda dessa i rundturs- och utflyktstrafik samt testa dem i linjetrafik.
Hösten 1963 anlände de tyska bussarna av märket Büssing (i dag uppslukat av MAN). I två veckor testades dubbeldäckarna på linje 182 mellan Hökarängen och Sköndal innan det var dags för eldprovet den 9 december: linje 62.
Försöket slog väl ut. Redan i början av 1964 beställde SS ytterligare 20 bussar.
[...]
Leif Stolt hävdar i boken att bilden av dubbeldäckarna kom att präglas av en svår dödsolycka i september 1965. En abonnerad Büssing körde in i en balk vid Sockenvägspåfarten till Essingeleden som då höll på att byggas. Två passagerare som satt på övervåningen längst fram förolyckades.
Ett pikanteri i eländet är att det fanns bussförare som hade läkarintyg på att de inte mådde bra av att köra dubbeldäckare.
Om fördelen med Büssings och Leylands dubbeldäckare var att de tog 85 respektive 79 passagerare så var nackdelarna att de krävdes minst 4,3 meter fri höjd samt gator och broar som klarade omkring 16 tons totalvikt och över 10 tons bakaxeltryck. Bussarna var vindkänsliga också. Vid svåra stormar fick inte linje 54 över Västerbron trafikeras med dubbeldäckare.
SS, som från 1967 bytte namn till SL, hade också låtit bli att beställa det enkla periskop som gör att chauffören kan se vad som försiggår på övervåningen. Det gjorde att mycket kunde hända, särskilt kvällstid, på övervåningen. "Ordningsproblem", hävdade SL som också ansåg dubbeldäckarna besvärligare att städa.
Entusiasmen från 1960-talet var borta. Sommaren 1976 hade dubbeldäckarna gjort sitt. Den sista gick på linje 48 den 5 juni.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=703633

/Marcus

EDC
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 oktober 2002, 13:54
Ort: Sthlm

Inlägg av EDC » 14 oktober 2007, 15:12

Åkte faktiskt med 48:an på övre våningen från Tjärhovsplan till Slussen den där sista dagen då i juni 76. Sedan dess brukar dom köra historiska bussar reguljärt i trafik på vissa linjer när det är evenemangsdagar av något slag. Då händer det att någon av de kvarvarande dubbeldäckarna och andra gamla klenoder plockas fram och trafikerar kortare sträckor av nuvarande 2:ans eller 3:ans linjer.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 15 oktober 2007, 10:13

Veteranbussarna brukar trafikera en särskild museilinje, 46, mellan Norrmalmstorg - Sofia (där Spårvägsmuséet ligger).

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 15 oktober 2007, 12:32

En av dubbeldäckartyperna, Leyland Atlantean, spelar en av huvudrollerna i Sjöwall-Wahlöös utmärkta deckare (höll på att skriva däckare...) "Den skrattande polisen". Massmord i buss, för er som ej läst boken. Jag har inte boken här och har glömt vilken linje som det skedde på, men det var på gränsen mellan Sthlm och Solna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 15 oktober 2007, 12:42

Linje 47, har jag för mig.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 31 oktober 2007, 02:53

Åkt en sån med min far, jag känner mig gammal med ens... :roll:

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 31 oktober 2007, 08:18

Jaja, Själv minns jag mycket väl Stockholms elektriska trâdbussar. Och alla spârvagnarna som plingade runt. Hamngatspuckeln, Sagerska palatset, Sergelhuset.Telefontornet. Och mycket annat. Sedan rev man bort allt det där och nâgra âr senare kom den första oljekrisen. Sâ kan det gâ. Kallas att det gâr framât hela tiden.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 31 oktober 2007, 15:32

Samma här. Jag minns Högertrafikomläggningen när spårvagnarna till stor del ersattes av tvåvåningsbussar. Som ansågs vara ett under av modernitet och "high tec". Och associationerna gick givetvis till London där "Routemaster" skulle regera kollektivtrafiken ännu några decennier.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 31 oktober 2007, 17:15

Det borde jag kanske infogat: Alla de här röda bussarna (det fanns en massa Büssing-bussar ocksâ) anskaffades till högertrafikomläggningen.
Under den sista vänster-tiden betjänade de provisoriska hâllplatser ute i gatan. De resande fick dâ gâ av bussen pâ fel sida, ut mot trafiken.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 31 oktober 2007, 18:50

Är det inte en av Sjöwall/Wahlöö-böckerna som börjar med en massaker ombord på just en tvåvåningsbuss?

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 31 oktober 2007, 19:49

Att sâ var fallet framgick av Gutekrigarens inlägg här ovan.
Huruvida det romangreppet sedan kan ses som ett stadsbyggnadsmässigt debattinlägg är t.v. oklart: Massmord pâ Nedre Norrmalmsbebyggelse, röda borgarrâd, nya bussar (gissa färgen), du fattar? :)

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 1 november 2007, 10:38

Spaningsledaren skrev:Att sâ var fallet framgick av Gutekrigarens inlägg här ovan.
Ah, missade det, tack!

Skriv svar